کشورهای منطقه نباید روابط با رژیم صهیونیستی را عادی‌سازی کنند/لزوم توجه به بودجه با محور فقرزدایی

آیت‌الله اعرافی با اشاره به مسائل بودجه گفت: تأکید می‌کنیم که بودجه همچنان نیازمند این است که به سمت تحول ساختاری و رونق تولید و توسعه فقرزدایی برود، مردم در سختی‌ها هستند و باید این بودجه این نقش را ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت‌الله « علیرضا اعرافی» امروز (جمعه 20 اسفند) در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد با اشاره به تکریم و احترام گفت: اسلام به این امر و رعایت حقوق دیگران تأکید کرده است و روابط صمیمانه و احترام همراه با تکریم را مورد تأکید قرارداده است.


امام‌جمعه قم تصریح کرد: حقوقی که خداوند در میان مردم و در ارتباط با انسان قرارداده است، این حقوق، حقوق قراردادی و من‌درآوردی نیست، بلکه این وظایفی که در فقه و احکام ما تبیین شده است، بر اساس مسائل عقلی است.
 

وی گفت: هر چه قدر هم کمال بیشتر باشد وظایف هم بیشتر است، جایی که کمالی است، نقطه‌ای است که باید در برابر آن خضوع کرد و احترام گذاشت.
 

اعرافی گفت: اگر کسی به شما احسان کرد و کمکی رواداشت و مساعدت و یاری کرد، این احسان مبنای قانون شکر منعم است، این موضوع در خداوند و انبیا در اوج است و در پدر و مادر و کسانی که به انسان کمک کردند، عقل می‌گوید که وظیفه‌داریم و آن تکریم است.


امام‌جمعه قم با اشاره به رعایت مسائل خانوادگی گفت: اسلام می‌خواهد که یک شبکه منسجم در سطح جامعه و خانواده باشد، برای اینکه روابط خوب باشد، خداوند می‌گوید که احترام بگذارید و تکریم کنید و اگر جایی مشکل می‌بینید، برای رفع آن کمک کنید.


وی با اشاره به گسست در جامعه گفت: یکی از مشکلات این امر است و اگر عالمان از جامعه و توده مردم جدا شدند، این موجب مشکل می‌شود و جدایی مردم و عالمان یک گسست ناپسند و مخرب اجتماعی است و اسلام قاعده دارد و می‌گوید که احترام بگذارید.


اعرافی بابیان اینکه هدف‌گیری اسلام روابط اجتماعی بیشتر است گفت: دیگر گسست میان افراد فقرا و ثروتمندان است که اگر این امر هم اتفاق بیفتد، مشکلات را به بار می‌آورد که اسلام بر این امر نیز تأکید دارد و ثروتمندان می‌گوید که در برابر فقرا تکریم و احترام را نسبت به آن‌ها مدنظر قرار دهید.


امام‌جمعه قم با اشاره به ماه شعبان گفت: این ماه بسیار عظیم است و در دریای مواج فیض الهی هستیم و مبادا از این ماه عظیم دور شده و استفاده نکنیم.


وی تصریح کرد: دروازه‌های شعبان برای همه است و ما مردم قم که در کنار حرم مطهر حضرت معصومه(س) هستیم، باید بیشتر فیض ببریم.


امام‌جمعه قم با اشاره به مسائل جمهوری آذربایجان گفت: ما معتقد به روابط دوستانه دو ملت است و روابط دو دولت و احترام و تکریم مورد تأکید است و همواره از آن‌ها حمایت می‌کنیم.


وی گفت: اما دوستانه و ناصحانه و به نام ملت ایران و قم و حوزه یک تذکر به دولت جمهوری اسلامی می‌دهیم که به نفع خودشان است و آن این است که مدت‌هاست که جمعی از طلاب و فضلای ما که سرمایه‌های این کشور هستند، در زندان‌ها بوده، دوست عزیز و بزرگوار ما حاج حسن علی در زندان است و به دولت آذربایجان می‌گوییم که این شایسته نیست و این علما همان‌هایی هستند که در آزادی سرزمین‌های شما جان‌فشانی کردند.


اعرافی گفت: انتظار امت اسلام این است که آن‌ها را آزادکرده و احترام بگذاریم و این زندانی کردن آن‌ها درست نیست، دولت نیجریه آقای زکزاکی را آزاد کرد که کار خوب و درستی بود و از آذربایجان هم می‌خواهیم که این اقدام را انجام دهند.


امام‌جمعه قم همچنین به کشتار مسلمانان و شیعیان در افغانستان و پاکستان اشاره کرد و گفت: این کشتار دل همه مسلمانان را به درد آورده است، انتظار از دولت پاکستان داریم که ریشه‌های فساد را بخشکاند و جلوی این افراط گری‌ها را بگیرند و از برادرکشی جلوگیری کنند.


وی با اشاره به موضوع ترکیه گفت: با حفظ همه احترام‌ها تأکید می‌کنیم که حرکت اخیر اردوغان از استقبال از رئیس رژیم غاصب صهیونیستی بسیار زشت بود، حاکمان کشورهای اسلامی و کشورهای عربی و ترکیه باید بدانند که سیاست عادی‌سازی با اسرائیل یک سیاستی است که پسندیده نیست و این کار خطای شما باید جبران شود.


امام‌جمعه قم گفت: از اردوغان انتظار می‌رفت که به سمت قطع روابط با اسرائیل برود و نباید این رژیم منحوس را موردتوجه قرارداد، این سیاست عادی‌سازی برخلاف مصالح اسلام است و باید قطع شود و این دشمن نباید به رسمیت برسد و همگان در برابر رژیم صهیونیستی باید ایستادگی کنیم.


اعرافی با اشاره به جنگ در اکراین گفت: اشکال ما به‌نظام بین‌الملل معیارهای دوگانه است، ما اسارت و کشته شدن را برای هیچ‌کسی نمی‌پسندیدم اما حرف ما این است که چرا یمن و عراق و فلسطین و.. را نمی‌بینید، جایی که با منافع شما باشد دفاع می‌کنید و جایی دیگر سکوت می‌کنید و باید همه کشورها را ببینید.


امام‌جمعه قم همچنین با اشاره به مسائل بودجه گفت: تأکید می‌کنیم که بودجه همچنان نیازمند این است که به سمت تحول ساختاری و رونق تولید و توسعه فقرزدایی برود، مردم در سختی‌ها هستند و باید این بودجه این نقش را ایفا کنند.


وی گفت: ایام عید و تعطیلات در پیش رو است و از همه برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌شده است قدردانی می‌کنیم و دو نکته را باید توجه کنیم، یکی دستگیری از مستمندان و دیگری رعایت مسائل حجاب و احکام الهی است.
 

اعرافی در پایان به اجلاس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: این اجلاس با سخنان مقام معظم رهبری پایان یافت و تأکید ایشان بر استحکام ایران و توسعه جهاد تبیین توسط خود مردم بود.

کد خبر 1156485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha