همبستگی رمز موفقیت کانون شهید بخشعلی زاده

مدیران کانون ها باید با آتش به اختیار بودن دستورات مقام معظم رهبری را اجرایی و عملیاتی کنند و منتظر مسئولین نباشند...

خبرگزاری شبستان گیلان، نوشین کریمی؛ مسجد کارکردهای متعدد و متنوعی دارد اما همه این کارکردها حول محور توحید است. ۱۸ اسفند سال ۱۳۷۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای به تصویب رسید که طی آن نوجوانان و جوانان در سطح محلات با هدف جذب این گروه سنی به مساجد تلاش کرده و فعالیت‌های مختلفی را اجرا کنند.

 

«در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تلاش بر این است که کودکان، نوجوانان و جوانان با مسجد آشناتر شده و پای آحاد ملت به مسجد باز شود، از این رو در راستای تحقق این هدف در کانون های مساجد از قالب‌های مختلف نظیر شعر، سرود، مسابقات قرآنی و بسیاری دیگر از فعالیت‌ها استفاده می‌شود چرا که این مسجد است که فعالیت خود را به حکومت و جامعه اسلامی اعلام می‌کند و ما تنها خادم مسجد هستیم.از سوی دیگر باید نیازهای هر محله‌ای که مسجد در آن واقع است احصا شده و بر همان اساس قالب فعالیت در مسجد تعیین شود».این مطالب را حجت‌الاسلام «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور در برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» شبکه دو سیما بیان کردند.


با نگاه به برنامه تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کانون های مساجد که 19 مهرماه سال 1391 همکاری و همدلی تمامی نهادهای فرهنگی متولی در مساجد را خواستار شد و امروز همین منویات به بستر تعامل بین فعالان کانون های مساجد و بسیج تبدیل شده است بر آن شدیم تا به مناسبت سالروز تشکیل کانون های مساجد به سراغ یکی از کانون هایی برویم که رمز مـوفقیتش را همبستگی با نهادهایی می داند که در مسجد فعالیت می کنند.



«علی خوشحال ملاسرائی» در گفت و گو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه با فرمایشات مقام معظم رهبری می توانیم گام های موثری را برداریم به شرط آنکه برنامه ریزی ما دقیق باشد اظهار کرد: چون اگر کاری را مطرح کنیم و بعد عملیاتی نشود ممکن است آسیب پذیر شود.



مسئول کانون شهید بخشعلی زاده ملاسرای بخش کوچصفهان، کانون ها را بستر امن و مناسبی برای خانواده ها دانست و افزود: بهترین مکان از نظر اخلاقی، اجتماعی و دینی که برای یک جوان و نوجوان مناسب باشد مساجد، کانون های مساجد و بسیج هستند.



وی تصریح کرد: با توجه به همه تبلیغات سوئی که علیه این نهادها می شود اکثر مردم به این نتیجه رسیده اند که اگر می خواهند فرزندانشان را از فساد اخلاقی، رفتن به سمت اعتیاد و... دور نگه دارند، بهترین نقطه و مکان کانون های مساجد است.



خوشحال با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری نیز می تواند نقشه راه ما باشد گفت: اگر کلیه مدیران کانون ها، مسئولین دبیرخانه مساجد بتوانیم فرمایشات حضرت آقا و نقشه راه را در برنامه های خود بگنجانیم و از آن استفاده کنیم قطعا از سردرگمی بیرون خواهیم آمد.



وی اذعان کرد: البته برای حضور نوجوانان و جوانان در مساجد نیاز به یک برنامه قوی و قابل اجرا داریم و مهمتر از همه آنها امکاناتی است که باید در اختیار کانون ها قرار داده شود.



خوشحال اضافه کرد: امروزه تهاجم فرهنگی که از طریق دشمنان نظام، انقلاب و اسلام به این مملکت و جوانان ما ضربه می زند و خوراک تبلیغاتی آنان را می بینیم نیاز است که ما هم در مقابل آنها صف آرایی کنیم و صف آرایی با دست خالی امکان پذیر نیست.



وی با ضروری دانستن امکانات روز و انجام کارهای فرهنگی قوی، گفت: وقتی حضرت آقا در سال 1353 قبل انقلاب در خصوص تهاجم فرهنگی هشدار داد نشانگر این است که اهمیت مقابله با تهاجم و ناتوی فرهنگی دشمن چقدر است.



وی در ادامه بیان کرد: اگر اختلاف بین هیات امنا، روحانی، بسیج و کانون های فرهنگی مساجد... باشد و هر کدام از این تشکل ها بخواهند یک سمت بروند و با هم اتحاد نداشته باشد خیلی به ما ضربه می زند.



خوشحال یکی از کارهایی که کانون فرهنگی شهید بخشعلی زاده در طول فعالیتش انجام داده را حفظ اتحاد و همبستگی با نهادهایی که در مسجد هستند عنوان کرد و افزود: حتی شوراهای اسلامی و دهیار را هم به سمت خودمان کشیدیم و یک هماهنگی بسیار قوی که زبانزد منطقه ما در کوچصفهان است به وجود آوردیم.



وی اظهار کرد: کانون ما با توجه به وحدت رویه ای که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند با عدم اختلاف بین هیات امنا و روحانیون، کانون موفقی در وفاق و دوستی و محبت هستیم.



خوشحال تصریح کرد: با همین موفقیت در ایام کرونا توانستیم بیش از 170 میلیون تومان فقط بسته های معیشتی در بین نیازمندان توزیع کنیم.



وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند:«بنشینید فکر کنید و کار با نیاز جوانان را پیدا کنید» گفت: این جمله یعنی اینکه حضرت آقا مسئولیت ما را سنگین تر کرده اند و ما نباید بنشینیم و با کلماتی که هر روز جوان می شنود وقت بگذرانیم بلکه باید مطالب جدید را بیان کنیم، همان چیزی که نیاز امروز جوان است.



خوشحال ادامه داد: با توجه به فضای مجازی که وجود دارد، امروز نمی توان با روزمرگی ها بیاییم سر جوان را گرم کنیم و او را به سمت مسجد بکشانیم بلکه اینها کارهایی است که دبیرخانه امور مساجد با مسئولیت سنگینی که دارد می تواند ما را راهنمایی کنند و راهکار بدهند تا کانون ها هم آنها را عملیاتی کنند.



وی با بیان اینکه حضرت آقا تاکید دارند که «خودتان را به سلاح معرفت و استدلال مسلح و مجهز کنید»، خاطر نشان کرد: امروز جوان استدال پذیر است و نمی شود فقط با کلمات و یا با مسایلی که منطقی نیست و نمی شود برایش ثابت کرد با جوان حرف زد.



خوشحال گفت: در مرحله بعدی  باید خودمان اهل مطالعه و اهل عمل باشیم تا بتوانیم جوان را به سمت خودمان بکشیم، باید با روی خوش پذیرای جوانان باشیم، هیات امنا و کانون های مساجد ائمه جماعت و... باید اخلاق بد را از خود دور کرده و با اخلاق و رفتار خوب جوانان را به سمت خود جذب کنند.



وی اظهار کرد: مدیران کانون ها باید با آتش به اختیار بودن، دستورات مقام معظم رهبری را اجرایی و عملیاتی کنند و منتظر مسئولین دبیرخانه نباشند زیرا همه این موارد را مسئول دبیرخانه نمی تواند برای ما فراهم کند، چرا که امکانات و بودجه کم است ولی اگر قرار باشد مسئول کانونی منتظر باشد که مسئولین برای ما برنامه ریزی کند خیلی از کارها بر زمین می ماند.



خوشحال افزود: گاهی مدیران کانون ها باید بنشینند و برنامه ریزی کنند و یاریگر دبیرخانه باشند و طرح و برنامه ارائه دهند و از امکانات محلی و منطقه ای خود استفاده کنند تا به آن چیزی که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در 19مهر ماه فرمودند جامه عمل بپوشانند.

کد خبر 1156642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha