سفرنامه‌ای علمی و خواندنی درباره تاریخ سفال و سفالگری در ایران

کتاب «در جستجوی سفال ایران» یکی از منابع مهمِ تاریخ‌ و سبک‌شناسی سفال ایران است که اطلاعات معتبری درباره مراکز تولید و شیوه‌های تولید انواع سفال و همچنین تصویری جالب‌توجه از شرایط اکتشافات، بازار عتیقه‌جات و میزان تخریب‌ آثار به مخاطب ارائه می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کتاب « در جستجوی سفال ایران» نوشته  پروفسور «میتسوکُنی یوشیدا»، باستان‌شناس ژاپنی با ترجمه «کیانوش معتقدی» به چاپ دوم رسید.چاپ اول  این کتاب سال ۹۹ با حمایت موزه سرامیک فرزانه از سوی نشر خط و طرح  منتشر شد.

 

کتاب « در جستجوی سفال ایران» سفرنامه‌ای است علمی و خواندنی دربارهٔ تاریخ سفال و سفالگری در ایران است. این اثر ارزشمند که نتیجهٔ سال‌ها تحقیقات میدانی پروفسور میتسوکُنی یوشیدا، باستان‌شناس ژاپنی است، بعد از ۵۰ سال برای نخستین بار به فارسی ترجمه شده است.

 

«کیانوش معتقدی» مترجم کتاب «در جستجوی سفال ایران » به شبستان می گوید: از گذشته‌های دور میان دو کشور ایران و ژاپن، ارتباطات اقتصادی و فرهنگی قابل‌توجهی برقرار بوده و در دویست سال اخیر نیز، به‌واسطهٔ حضور مستشاران، سفرا، سیاحان و باستان‌شناسان ژاپنی در ایران، مجموعهٔ عظیمی از آثار هنر ایران به موزه‌ها و کلکسیون‌های خصوصی این کشور راه یافته‌اند، که باعث علاقه‌مندی پژوهشگران ژاپنی به فرهنگ و هنر ایران شده و از این‌روست که تا امروز مجموعه کتاب‌ها و مقالات متعددی در اهمیت  شناخت هنر ایران در آنجا منتشر شده است. در میان هنرمندان و پژوهشگران  ژاپنی که مشخصاً به سفال و سفالگری در ایران توجه ویژه‌ای داشته‌اند، نام دو تن بیش از دیگران در تاریخ هنر سفال ایران ثبت شده؛ «تاکوئو کاتو» و «میتسوکنی یوشیدا»، که هر دو در دههٔ ۶۰م به ایران آمدند و پس از بازگشت به ژاپن، نتایج سفرها و مطالعات خود دربارهٔ هنر سفالگری ایران  را منتشر کردند.

 

وی اظهار کرد: پروفسور میتسوکُنی یوشیدا (۱۹۹۱-۱۹۲۱م) استاد و مدیر اسبق دانشگاه کیوتو و عضو انستیتوی مطالعات انسان‌شناسی ژاپن بود. او در سال ۱۹۵۶م نخستین سفر  پژوهشی خود را به خاورمیانه انجام داد.یوشیدا  پس از سال‌ها سفر به اقصی نقاط ایران، توانست با شناختی دقیق از تاریخ و تکنیک‌های ساخت سفال در ایران، از مهمترین سایت‌های باستانی بازدید نماید و در خلال سفرهایش یادداشت‌های فراوانی از مراکز تولید و کشف سفالینه‌های ادوار مختلف تاریخی  ثبت کند. البته علاقهٔ پروفسور یوشیدا به هنر سفال و سرامیک تنها معطوف به جغرافیای ایرانِ  آن روزگار نبود و از همان آغاز در جستجوی پیشینهٔ سفالگری در گسترهٔ جغرافیای ایرانِ فرهنگی بود. به همین دلیل، ادامه ریشه‌های مشترک این هنرــ صنعت را در کشورهای همسایهٔ ایران (افغانستان و پاکستان) نیز دنبال کرد، تا در نهایت کلیهٔ یافته‌های علمی خود را در قالب کتاب حاضر  در سال ۱۹۶۶م منتشر کرد.

 

کتاب « در جستجوی سفال ایران» یکی از منابع مهمِ تاریخ‌ و سبک‌شناسی سفال ایران است علاوه بر ارائهٔ اطلاعاتی معتبر دربارهٔ مراکز تولیدِ کمتر شناخته شده و شیوه‌های تولید انواع  سفال، تصویری جالب‌توجه از شرایط اکتشافات، بازار عتیقه‌جات و میزان تخریب‌ آثار و ابنیه  (در دههٔ چهل) از منظر جامعه‌شناسی هنر به خواننده ارائه می‌کند.

 

 چاپ دوم کتاب « در جستجوی سفال ایران» در 140 صفحه  با قیمت هفتاد هزارتومان و با تخفیف نوروزی 63 هزار تومان از سوی انتشارات مان  منتشر شده است.

 

کد خبر 1156723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha