ضرورت تقسیم شادی  نوروزانه به همت تشکل های مردمی

آسیب شناس اجتماعی گفت: تشکل‌های مردمی همسو با نهادهای اجتماعی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی و وزارت رفاه و تشکل‌های مردمی باید مردانه وارد میدان شده، آستین بالا زنند و اجازه ندهند هیچ کودک ایرانی در حسرت ماهی قرمز سفره‌ی هفت‌سین بماند.

مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: با نزدیک‌تر شدن به ایام نوروز،‌ جنب و جوش و شور و شوق در بین مردم هر چه بیشتر به چشم می‌خورد. اما این جنب و جوش هر سال متفاوت‌تر می‌شود. امسال با توجه به مشکلات اقتصادی و فشارهای مالی گویی نوروز آهسته و کند به سمت جامعه ما در حرکت است.

او افزود:برای آن گروه از هموطنان ما که زیرخط مطلق و نسبی قرار دارند، نوروز مفهومی جز اضطراب و نگرانی برای تهیه اقلام مورد نیاز فرزندان و اعضای خانواده خود ندارند. درست است که خیابان‌ها پر از جوش و خروش است، اما بیشتر مردم تماشاچیان ویترین‌های مغازه‌ها هستند تا خریداران آنها.

او بیان کرد: حدود 65 تا 70 درصد مردم به اندازه‌ای که تمایل دارند، نمی‌توانند نیازهای خود را تامین کنند.
پوشاک، مواد پذیرایی  و میوه‌جات گران‌قیمت‌ترین هستند و گویی برای افرادی غیر از افراد معمولی در بازار عرضه می‌شوند.

ابهری تصریح کرد:کارمندانی که حقوق آنها کفاف تهیه اقلام و سور و سات پذیرایی را نمی‌کند. بازنشستگان و افرادی که بی‌کار هستند، با نزدیک‌تر شدن نوروز تپش قلبشان بیشتر می‌شود. چرا که کودکان مفهوم نداشتن را نمی‌فهمند. کودکان دوست دارند لباس و رخت نو به تن کنند و مانند اقوام به استقبال نوروز بروند.
بسیاری از والدین مخصوصا پدران از وحشت شرمندگی فرزندان و خانواده،‌ شب‌ها دیرتر به خانه می‌آیند تا فرزندان خوابیده باشند و از آنها لباس نو نخواهند.

آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد:امسال حتی حاجی‌فیروزها نیز رنگ و رمق گذشته را هم ندارند. از زمان شروعِ تحریم‌ها، حاجی فیروزها کودکان کار شدند. کودکانی که با یک دایره زنگیِ غراضه در میان خیابان‌ها به اجرای برنامه می‌پردازند تا شاید آنها هم بتوانند غذایی برای خانواده خود فراهم کنند.

او یاد آور شد:دولت سیزدهم گرفتار مشکلات متعدد و ارثیه‌های شوم به جا مانده از دولت‌های قبلی است فقط در فکر زدودنِ فقر از جامعه است. سفره‌های خالی هموطنان بسیار واجب‌تر از سفره‌های هفت‌سین هستند. فقر زدایی به خصوص مقابله با فقر سیاه باید سرلوحه‌ی کار قرار گیرد.

او افزود:مثل همیشه با یک یا علی، همتِ عالی هموطنان باید به میان آید. دولت به تنهایی قادر به حل این مشکل نیست. دولت شاید بتواند مواد خوراکی مردم را تامین کند، برای بقیه موارد، هموطنان‌مان باید با یا علی(ع) وارد میدان شوند و به خانواده‌های دیگر کمک کنند.

ابهری تاکید کرد:تشکل‌های مردمی همسو با نهادهای اجتماعی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی و وزارت رفاه و تشکل‌های مردمی باید مردانه وارد میدان شده، آستین بالا زنند و اجازه ندهند هیچ کودک ایرانی در حسرت ماهی قرمز سفره‌ی هفت‌سین بماند.

متخصص علوم رفتاری بیان کرد:تهیه بسته‌های نوروزی و عیدانه برای کسانی که نیازمندند با رعایت تمام اصول و موازین اخلاقی و تربیتی برای پیشگیری از خدشه وارد شدن به آبروی افراد، باید به نیازمندان هدیه شود، بدون آنکه حتی همسایگان آنها از نیازشان مطلع شوند.

او خاطر نشان کرد:امسال هزینه‌های سفرهای خارجی خود را در راه هموطنان نیازمند صرف کنیم. این سفرها چیزی به ما اضافه یا کم نمی‌کند، اما با هدیه هزینه‌های سفرهای خارجی‌مان به خانواده‌های نیازمند، می‌توانیم خانواده‌ها و افراد بسیاری را خوشحال کنیم. چه می‌شود اگر شادی‌هایمان را با دیگران تقسیم کنیم.

ابهری گفت:شادی زمانی دلچسب است که با دیگران تقسیمش کنیم؛ نه اینکه ما سبزی پلو و ماهی شب عید را میل کنیم و دیگران حتی به نان و پنیرِ شب‌شان محتاج باشند. نه دین اسلام و نه اخلاق انسانی و نه فرهنگ ایرانی چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد.نوروز وقتی زیباست که شادی‌هایمان را با دیگران تقسیم کنیم.

کد خبر 1156724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha