پروسه طولانی ترخیص کالا از گمرک، عمده مشکل صادرکنندگان زنجانی است

رنگ رونا با اشاره به اینکه پروسه طولانی ترخیص کالا از گمرک عمده مشکل صادرکنندگان زنجانی است، گفت: ایجاد لاین سبز در گمرک برای کالاهای صادراتی فاسدشدنی راهکار اتحادیه به این مشکل است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در نشست خبری با تشریح عملکرد امسال اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان اظهار کرد: این اتحادیه زیر نظر مجموعه اتاق بازرگانی است و تمام صادرکنندگان عضو این اتحادیه هستند.

 

مهدی رنگرونا با یادآوری اینکه امسال رکورد ده ساله صادرات استان زده شد، گفت: در یازده ماهه امسال بیش از 490 میلیون دلار صادرات از استان زنجان انجام شد.

 

وی با اشاره به اینکه امسال رشد 108 درصدی صادرات نسبت به سال گذشته را شاهد بودیم، گفت: پیش بینی می شود رکورد نیم میلیارد دلاری صادرات در سال آینده زده شود.

 

این مسئول افزود: برای سال آینده برنامه ریزی شده تا به به عدد یک میلیارد دلاری صادرات دست یابیم به این شرط که مشکلات و موانع در مسیر صادرات برداشته شود.

 

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده تا اقلام جدیدصادراتی به سبد صادرات استان اضافه شود، تصریح کرد: 75 درصد صادرات ما را شمش روی تشکیل می دهد.

 

رنگرونا با اشاره به صادرات 31 قلم کالا به 37 کشور دنیا گفت: ترکیه، چین، عراق، امارات و هند کشورهای هدف صادرات استان زنجان هستند.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه 53 درصد صادرات ما به کشور ترکیه انجام می شود، افزودحفظ این بازار و شناسایی بازارهای جدید از رویکردهای اصلی این اتحادیه است.

 

به گفته وی، این اتحادیه به دنبال استفاده از توان شرکت های دانش بنیان که در پارک های علم و فناوری مستقر هستند استفاده کند و علاوه بر کمک به تجاری سازی، سهم صادراتی استان را افزایش دهد.

 

وی به روی کار آمدن دولت انقلابی با مدیران خوش فکر در عرصه اشاره کرد و گفت: همین موضوع بارقه ای برای صادرات استان است چرا که استاندار زنجان نیز ضمن تاکید بر پیوند بین دانشگاه و صنعت بر ضرورت استفاده از شرکت های دانش بنیان برای توسعه استان تاکید کردند.

 

رنگ رونا ادامه داد: برگزاری تورهای تجاری به صورت منطقه ای با همراهی شرکت های دانش بنیان و ارتقا شاخص های کسب و کار و شاخص های اقتصادی و استفاده از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی که راه گشای حوزه صادرات خواهد بود و به جذب سرمایه گذار هم کمک می کند از برنامه های پیشروی این اتحادیه در افزایش صادرات استان خواهد بود.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان اضافه کرد: تیم اقتصادی استان به دنبال ارتقاء صادرات در استان هستند و جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در این حوزه راهگشا خواهد بود.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اثرگذاری تحولات سیاسی در منطقه جنگ اکراین و روسیه و برجام در صادرات کشور در استان نیز گفت: فعالان اقتصادی همواره در نوک پیکان سیاست خارجی هستند و هرگونه تحول در این قضیه اثرگذار است.

 

این مسئول با بیان اینکه این جنگ موجب نوسانات قیمت انرژی در ایران شد، گفت: در زمینه برجام نیز امیدوار به توافق هستیم که در این صورت شاهد حضور کشورها برای سرمایه گذاری در ایران هستیم.

 

رنگرونا ادامه داد: هنرمندانی که در حوزه صنایع دستی تلاش می کنند به معنای واقعی تولید کننده هستند در حوزه فرش دستبافت به دلیل پیمان سپاری فرش دستبافت و مشکلات مربوط به صادرات موجب شد صادرات فرش را از دست بدهیم چرا که قبل از این سیاست فرش دستبافت مورد تقاضای بسیاری کشورها بود که برخی سیاست ها موجب از دست دادن صادرات فرش دستبافت شد. همچنین کشورهای رقیب از نقشه فرش ما استفاده کردند و فرش را به قیمت تمام شده پایین تر به بازارهای هدف صادرات ارسال کردند؛ از اینرو با رکود فرش ایران در سبد صادراتی مواجه شدیم.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان افزود: همت جمعی و حمایت دولت از فرش دستبافت و اختصاص تعهدات ارزی بیشتر برای صادرکنندگان فرش، تهیه مواد با کیفیت با حمایت دولت و اختصاص برندینگ فرش از راهکارهای احیا فرش دستبافت ایران است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود عمده مشکل صادرکنندگان زنجانی را پروسه طولانی ترخیص کالا از گمرک خواند و گفت: این موضوع باعث شده بسیاری از صادرکنندگان بالاخص شرکت های صادرکننده مواد غذایی و محصولات کشاورزی از گمرک های مرزی برای صادرات محصولات خود اقدام کنند.

 

رنگ رونا ادامه داد: در راستای حل این مشکل پیشنهاد ایجاد لاین سبز در گمرک استان برای ترخیص کوتاه مدت محصولات کشاورزی صادراتی به گمرک استان ارائه شده است که امیدواریم با موافقت گمرک این مشکل حل و صادرات استان افزایش یابد.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان ادامه داد: در حوزه محصولات کشاورزی استقرار آزمایشگاه شمالغرب کشور در استان زنجان از دیگر راهکارهای تسریع در ترخیص کالا از گمرک است.

کد خبر 1156839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha