بزرگداشت مفاخر ملی در نظام آموزش هنر باید از پروژه به پروسه تبدیل شود/ رویکرد دولت در بزرگداشت مفاخر ارزشمند است

کیوریتور نمایشگاه «پنج گنج» با بیان اینکه رویکرد برگزاری بزرگداشت مفاخر از سوی دولت، رویکرد ارزشمندی است، گفت: بزرگداشت مفاخر ملی از پروژه بزرگداشت باید به یک پروسه در نظام آموزشی هنری تبدیل شود.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه «پنج گنج» همسو با سایر رویدادهای نکوداشت حکیم نظامی از امروز  21 اسفند  در موزه هنرهای معاصر افتتاح می شود؛ این نمایشگاه سعی دارد با تکیه بر هنر معاصر ایران، خوانشی از پنج کتاب ارزشمند حکیم نامدار ایرانی ارائه کند؛ « احسان آقایی»،  کیوریتور نمایشگاه «پنج گنج»  درباره این نمایشگاه به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: یکی از مجموعه برنامه های نکوداشت حکیم نظامی برپایی نمایشگاهی بر اساس پنج کتاب حکیم نظامی با عنوان «پنج گنج»  در موزه هنرهای معاصر تهران است؛   در واقع این نمایشگاه نمایش آثار حکیم نظامی درهنر های دیداری مدرن و معاصر  ایران است.

احسان آقایی درباره انتخاب آثار نمایشگاه «پنج گنج» اظهار کرد: این انتخاب ها تجریدی است و تصور نباید بر این باشد که داستان های خسرو و شیرین تصویر سازی شده است؛ هدف ما این بود که بر اساس هنرهای دیداری  مجموعه آثار حکیم نظامی گنجوی و بخشی از اشعار این شاعر پارسی گوی را به مخاطبان  به نمایش دهیم .

 رییس موزه هنرهای معاصر خاطر نشان کرد:  بخشی از آثار نمایشگاه «پنج گنج» از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است و تعداد اندکی از آثار نیز به امانت گرفته شده اند.

احسان آقایی درباره رویکرد دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توجه به مفاخر ملی  گفت: این  رویکرد، رویکرد درستی است که مفاخر ملی در هنرهای زیبای ایرانی تجلی پیدا کنند،  باید پرسید چقدر به  «خسرو شیرین» در هنرهای دیداری در سینما، تئاتر و موسیقی پرداخته شده است؟ متاسفانه غنای ادبیات فارسی در هنرهای دیداری، تصویری  نمایش و تجلی نداشته است و این هم با برگزاری نکوداشت گرامی داشته نمی شود .

کیوریتور نمایشگاه «پنج گنج» تاکید کرد:  در بزرگداشت مفاخر ملی به جای پروژه محور بودن باید پروسه محور بود؛ کاری که در این راستا انجام می دهیم باید ادامه دار باشد؛ در هنرستان ها و مراکز آموزش هنری باید آشنایی با ادبیات کهن در دستور کار قرار گیرد؛ هنرجویان در مراکز آموزشی هنری تکنیک  را خوب می شناسند اما درون مایه قوی ندارند؛  بنابراین در توجه به مفاخر ملی برگزاری بزرگداشت کافی نیست؛ باید این بزرگداشت بستری برای آموزش در تمامی سطوح آموزشی باشد.

این مدرس هنری اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی 40 مدرسه هنری است؛  باید 2 درس «ادبیات کهن ایران» و « صحیح خوانی متون ادبی» را در دروس آموزشی هنرستان های سراسر  بگنجاند.

وی خاطر نشان کرد: من به عنوان یک معلم هنر می گویم بچه ها ادبیات را نمی شناسند و کمپوزیسیون کار می کنند اما صرف اینکه یک نقاشی آبستره کار کنند اگر اینها خزائن بصری در ذهنشان  بر اساس غنای ادبیات ما شکل بگیرد آثار فاخری تولید می کنند.

احسان آقایی با بیان اینکه دولت در بزرگداشت مفاخر ملی باید هوشمندانه عمل کند و برای مدارس هنری برنامه ای متناسب با ادبیات کهن  تعریف کند، گفت:  باید برای مدارس هنری برنامه ریزی شود که هنرجویان با ادبیات کهن و معاصر ایران آشنا شوند همین باعث می شود که در هنرهای دیداری  فرم آثار مدرن و درون مایه آثارکهن باشد.

 وی  تصریح کرد: رویکرد ما در برگزاری بزرگداشت مفاخر رویکردی واکنشی است؛ ما در این راستا باید کنشگرایانه عمل کنیم.

کیوریتور نمایشگاه «پنج گنج» تاکید کرد:  نظامی گنجوی  بسیار مهم است و نکوداشت هم برایشان بسیار مهم است ؛ اما چکار کنیم که نظامی در آثار هنرمندان ما باشد ؟ چگونه باید داستان عشق پاک خسرو و شیرین را برای کودکانمان تصویر کنیم؟ معلم ادبیات چگونه این داستان را برای دانش آموزان شرح دهد؟ کمترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که در مدارس هنرهای زیبا که بیشترین مفاخر ملی آینده ما از این مدارس بلند می شوند خزائن ذهنی این هنرجویان را برای تولید اثر هنری بپرورانیم.

کد خبر 1156852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha