ویژه برنامه «گنجینه حکمت، درنگی در شعر و اندیشه نظامی» در شهرکرد برگزار شد

ویژه برنامه «گنجینه حکمت، درنگی در شعر و اندیشه نظامی» به مناسبت روز بزرگداشت حکیم نظامی به میزبانی اداره ‌کل کتابخانه‌ های عمومی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شهرکرد، «همایون علیدوستی» در ویژه برنامه «گنجینه حکمت، درنگی در شعر و اندیشه نظامی» که در محل ارگ تاریخی شهر کیان برگزار شد، به بررسی ابعاد مختلف زندگی و معرفی آثار حکیم نظامی گنجوی پرداخت.

 

استاد دانشگاه و صاحب نظر در حوزه ادبیات فارسی ادامه داد: نظامی به سبب آگاهی زیاد از علم و دانش‌های عصر خود به عنوان حکیمی متبحر شناخته می‌شود که داستان پردازی و قوه خلاقیت این شاعر بزرگ قرن ششم موجب ترسیم صحنه هایی بدیع در آثار وی شده است و مهارت وی در علوم دوره خویش در آثاری وی نمودی بارز دارد.

 

 

بر اساس این گزارش در ادامه «مظاهر نیکخواه» به هنر تصویر آفرینی حکیم گنجه با موضوع «تناسب تصاویر طلوع و غروب با موضوع حکایت در آثار نظامی» پرداخت و افزود: تصویر آفرینی یکی از اصلی‌ترین هنر شاعران است و بنای آن بر تخیل نهاده شده است؛ ارتباطی که شاعران با طبیعت اطراف خود برقرار می‌کنند با توجه به حساسیت ویژه ذهن و قوه تخیل شاعر می تواند کشفیاتی همچون تصاویر بکر را موجب شود و شاعران از گذشته تا امروز اساس کار خود را بر خلق تصاویر نو و آشنا کردن مردم با این تصاویر نهاده اند تا یکی از رسالت‌های شاعری خود را انجام داده باشند.

 

پژوهشگر و از نظامی شناسان مطرح چهارمحال و بختیاری به تناسب تصویر و موضوع در آثار نظامی پرداخت و گفت: یکی از مواردی که در تصویر آفرینی از اهمیت فراوانی برخوردار است تناسب تصویر با موضوع است که معمولا گویندگان زبان فارسی بدان توجه داشته‌اند از جمله نظامی گنجوی که در حکایات خود سعی کرده است هرگاه سخن از طلوع و غروب و ایجاد تصویر در این زمینه باشد از کلماتی برای به وجود آمدن تصاویر استفاده کند که سنخیت و ارتباطی با موضوع حکایت داشته باشد همچنین این موضوع در منظومه های حماسی از جمله اقبالنامه و شرفنامه و حتی در هفت پیکر، بیشتر از منظومه غنایی او یعنی لیلی و مجنون و خسرو و شیرین است.

 

وی به تصاویر غنایی طلوع در آثار نظامی پرداخت و افزود: در «سابقه نظم کتاب خسرو و شیرین» که به طالع میمون و مبارک اتفاق افتاده است و نظامی از آن شادمان است تصاویری از طلوع آفتاب غنایی است و بحث از طرب و شادمانی دارد.

 چو طالع موکب دولت روان کرد                   سعادت روی در روی جهان کرد

 خلیفت وار نور صبحگاهی                         جهان بستد سپیدی از سیاهی

 

کلمات و تعبیراتی از قبیل: طالع، موکب دولت، سعادت، خلیفت وار و... همه و همه تصویر زیبایی از طلوع آفتاب را با توجه به خوشی و شادمانی که در دل نظامی بوده است جلوه می دهد.

 

 

این نظامی شناس در بخش دیگری از سخنان خود به تصاویر حماسی طلوع اشاره کرد و گفت: هنگامی که شعر نظامی سخن از مضامین حماسی دارد از کلمات و تعبیرات حماسی بهره می‌برد و روح حماسی را در این تصاویر به شنونده و خواننده القا می‌کند مثلا در هفت پیکر، جایی که بهرام می‌خواهد وزیر خود را بازخواست کند و نسبت به او خشمگین است طلوع را اینگونه تصویر می‌کند:

 

بامدادان که روز روشن گشت                 شب تاریک فرش خود بنوشت

صبح یک زخمی دو شمشیری                داد مه را ز خون خود سیری

 

وی به تصاویر غنایی غروب در اشعار نظامی پرداخت و افزود: نظامی در «مجلس چوگان خسرو با شیرین» که همراه با خوشی و طرب است بحث از غروب آفتاب دارد که چندان با طبع وی سازگار نیست چرا که از غروب دل خوشی ندارد، این موضوع گویی به دلایلی در نظر هیچ شاعری خوش نبوده است به جهت تاریکی که بر جهان حاکم می شده است و نیروی قدرتمندی چون خورشید رخت بر می بست تا به جای روشنایی و خوشی، تاریکی و اندوه دل مردمان را فرا گیرد.

 

بر اساس این گزارش در ادامه «مرید محمدی» شاعر پیشکسوت چهارمحال و بختیاری، «مرتضی حامدی» و «فرامرز بیک‌زاده» از شعرای شهر کیان به بیان اشعاری در مدح نظامی پرداختند، تقدیر از اساتید و پیشکسوتان ادبیات پایان بخش این نشست بود.

 

 

خاطرنشان می شود: «احمد فرهادی»، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام «نصرالله‌ زاده»، رئیس حوزه علمیه ثقلین شهر کیان، جمعی از شعرا، اساتید، روحانیون و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی نیز در ویژه برنامه «گنجینه حکمت؛ درنگی در شعر و اندیشه نظامی» که در محل ارگ تاریخی شهر کیان برگزار شد، حضور داشتند.

 

 

کد خبر 1156962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha