هدف دولت از سند تحول، زنجیروار کردن و جلوگیری از پراکندگی اقدامات تحولی است

سقاب اصفهانی درباره هدف دولت از تهیه سند تحول گفت: هدف دولت از این سند زنجیروار کردن و جلوگیری از پراکندگی اقدامات تحولی است که قابلیت مطالبه را فراهم کند و ظرفیت نخبگانی را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، اسماعیل سقاب اصفهانی، دبیر تدوین سند تحول دولت شب گذشته (شنبه 21 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه این سند از سه بخش تشکیل شده است، گفت: در بخش نخست کلیات، روش شناسی، گزارش از مراحل تدوین و تعریف اصطلاحات سند، در بخش دوم ۳۷ موضوع در ۹ فصل شامل مهم‌ترین موضوعات کشور و در بخش سوم نظام راهبری و پایش آمده است. در مجموع این سند ۲۳۶ نشان گر مطلوب دارد که دولت می‌خواهد به آن‌ها برسد.

 

دبیر تدوین سند تحول دولت سیزدهم افزود: ۱۳۴ چرخش بخشی و ۱۰ چرخش تحول آفرین کلان در این سند وجود دارد و دولت ۱۳۴ چالش، ۲۸۸ عامل و ۴۰۱ راهبرد را شناسایی کرده که قرار است برای آن‌ها هزار و ۲۳ اقدام در قالب ۲۳۷ اقدام کوتاه مدت، ۶۲۸ اقدام میان مدت و ۲۳۶ اقدام بلند مدت انجام دهد.

 

سقاب اصفهانی با اشاره به اینکه هدف دولت از این سند زنجیروار کردن و جلوگیری از پراکندگی اقدامات تحولی است که قابلیت مطالبه را فراهم کند و ظرفیت نخبگانی را افزایش دهد، گفت: بیکاری، تورم، تبعیض، کاهش رفاه اجتماعی، فساد و ناکارآمدی نظام اداری، کاهش سرمایه اجتماعی، افزایش آسیب‌های اجتماعی، رواج سبک زندگی غربی و ضعف روابط بین المللی مجموعه‌ای از چالش‌های پیشروی دولت است که باید دلایل آن‌ها مشخص شود تا در حل این مسائل شکست نخوریم.

 

وی با بیان اینکه همزمان با چالش‌ها باید به فرصت‌های جهش آفرین نیز توجه کرد، گفت: این موضوع درسند تحول دولت در نظر گرفته شده است مانند نسل جوان مبتکر و هوشیار، پیشینه تاریخی و تمدنی کشور، موقعیت جغرافیایی، پهناوری و حاصلخیزی خاک، دسترسی به شبکه حمل و نقل جهانی و بازرگانی، داشتن بازار قابل توجه داخلی، دسترسی به بازار بزرگ منطقه ای، جاذبه‌های زیستی و تمدنی و منابع عظیم زیرزمینی.

 

دبیر تدوین سند تحول دولت با اشاره به اینکه با بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌ها ۱۵۰ موضوع مشخص شد که آن‌ها را به پیشران‌ها و فرابخشی تقسیم کردیم، گفت: پیشران‌ها نقش جلودار را برای دیگر بخش‌ها ایفا و موضوعات فرابخشی، زیر ساخت‌ها را برای پیشران‌ها و دیگر بخش‌ها ایجاد می‌کنند. موضوعاتی مانند اقتصاد دریا و مسکن نقش پیشران و نظام بودجه ریزی و بانکی نقش فرابخشی را در سند تحول دولت دارند.

 

سقاب اصفهانی با بیان اینکه برای پرداختن به موضوعات، اهمیت و فوریت در این سند وجود دارد گفت: برای تشخیص میزان اهمیت موضوع، توان تحقق آرمان ها، خنثی سازی توطئه دشمنان و کمک به تحقق وعده‌های رئیس جمهور بررسی و برای تشخیص میزان فوریت میزان انتظار مردم برای حل مشکلات و پیش نیاز بودن موضوعات برای یکدیگر در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه دولت معتقد است تحول زمانی ایجاد می‌شود که از تولید حمایت کند افزود: در بخش سوم سند دولت الگویی را برای اجرای سند تحول پیش بینی کرده است که یک بخش دولتی و با نظارت دولت و بخش دیگر مربوط به نظارت‌های مردمی است.

 

دبیر تدوین سند تحول دولت با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان نمونه در بخش سلامت این سند به افزایش ظرفیت، بومی گزینی، خدمات داوطلبانه، تزریق منابع از بخش بیمه‌ای به نسخه الکترونیکی و ردیابی سیستم‌های دارو توجه کردیم.

 

وی با بیان اینکه قدامات در این سند به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت زمان بندی شده است، گفت: به عنوان نمونه تا پایان سال ۱۴۰۲ یارانه‌ها و منابع عمومی فقط از مسیر بیمه‌ها اختصاص می‌یابد.

 

دبیر تدوین سند تحول دولت با اشاره به اینکه از اقدامات کوتاه مدت می‌توان به دستور رئیس جمهور برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی اشاره کرد، گفت: برای بیمه سلامت نیز مدیریت بیمه‌های سلامت از وزارت بهداشت جدا می‌شود که تا نقطه خدمات گیرنده و خریدار راهبردی در مکانیزم جداگانه‌ای باشد. درسند تحول دولت به جای وعده دادن به ایجاد زیرساخت‌ها پرداخته شده است.

 

وی با بیان اینکه آرزو‌ها در سند آمده است، اما راهکار‌های دستیابی به این آرزو‌ها نیز توضیح داده شده است، افزود: در حوزه مسکن بر خلاف اسناد دیگر سند تحول دولت فقط تقاضا را تحریک نکرده بلکه به عرضه نیز توجه شده است.

 

دبیر تدوین سند تحول دولت با بیان اینکه در حالی که در گذشته سیاست‌های مسکن برای سه چهار دهک پایین جامعه تدوین می‌شد، اما شرایط تسهیلات بانکی طوری بود که این دهک‌ها نمی‌توانستند از این تسهیلات استفاده کنند بنابراین در سند تحول دولت به صورت هدفمند از این دهک‌ها حمایت می‌کنیم، افزود: ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت مسکن متاثر از بهای زمین است بنابراین کلید حل بخشی از مسائل مربوط به مسکن در تسهیلات بانکی نیست بلکه در تامین زمین است و باید زمین را عرضه کنیم.

 

سقاب اصفهانی با اشاره به اینکه به طور کامل به ساخت چهار میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم در سند تحول دولت پرداخته شده است و سند موانع ساخت این تعداد مسکن را شناسایی و رفع کرده است، افزود: فایل کتاب سند تحول دولت در اینترنت به صورت کامل در دسترس عموم مردم قرار دارد.

 

دبیر تدوین سند تحول دولت با بیان اینکه از ابتدای دولت اجرای این سند آغاز شده است گفت: سند تحول دولت ملاک عملکرد وزرا و مسئولان اجرایی است، اما اگر جایی در این سند ابهام وجود داشته یا اشتباه باشد قابلیت اصلاح دارد. وزرا و دستگاه‌های اجرایی مسئول اجرای این سند هستند و رئیس جمهور در کنار مردم اجرای سند تحول دولت را مطالبه می‌کند. وزرا باید به رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی و مردم پاسخگو باشد.

کد خبر 1157032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha