​۳۲ درصد از جرایم حوزه فتا مربوط به کلاهبرداری‌های رایانه‌ای است

نقی مهر با بیان اینکه ۳۲ درصد از جرایم حوزه فتا مربوط به کلاهبرداری‌های رایانه‌ای است گفت: اطمینان زیاد از حد مردم به برخی از افراد که در واقع شیاد و مجرمان سایبری هستند مهم‌ترین دلیل وقوع جرایم فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «امیرحسین نقی مهر» شامگاه شنبه( 21 اسفند) در گفت‌وگوی خبری در پاسخ به این پرسش که کلاهبرداری‌های اینترنتی چه درصدی از جرایم را تشکیل می‌دهند اظهار داشت: کلاهبرداری‌های رایانه‌ای حدود 32 درصد از جرایم حوزه فتا را تشکیل می‌دهند.

 

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی گیلان جرایم حوزه فتا را متنوع اعلام کرد و با بیان اینکه از مجموع 32 درصد حدود 2 تا سه درصد از این کلاهبرداری‌ها در حوزه رمز ارز و ارز دیجیتال است افزود: پلیس فتا برای برخورد با مجرمان در بخش فضای سایبری فعال است و جرایم را پیگیری می‌کند.

 

نقی مهر مدت زمانی را که گروه‌های کلاهبرداری رمز ارز شکل گرفته‌اند را برشمرد و تصریح کرد: از سال 1399 پرونده‌هایی در این حوزه از طریق مرجع قضایی به پلیس فتا ارجاع داده شد و شاهد مراجعه مالباختگان به پلیس فضای مجازی هستیم از طرفی تعداد این کلاهبرداران در سال 1400 افزایش پیدا کرد.

 

وی مبلغ ریالی که در حوزه رمز ارز کلاهبرداری می‌شود را قابل توجه ذکر کرد و ابراز داشت: پلیس فتا برای برخورد با کلاهبرداران اینترنتی انیمیشن‌ها و پادکست‌هایی را برای آموزش شهروندان تولید کرده و در فضای مجازی و گروه‌ها به ویژه در سامانه شاد نسبت به بازنشر آن اقدام می‌نماید. 

 

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی گیلان با تاکید بر اینکه برخورد قاطع پلیس با کلاهبرداران فضای مجازی باعث شده آمار وقوع چنین جرایمی خاصه در گیلان افزایش پیدا نکند اضافه کرد: شگردهای کلاهبردارانی که در قالب تجارت رمز ارز در فضای مجازی اقدام به خالی کردن جیب مردم می‌کنند متنوع است.

 

نقی مهر با اشاره به اینکه کلاهبرداران از عدم آگاهی کاربران به نفع خود استفاده می‌کنند خاطرنشان کرد: شهروندان نباید اطلاعات مالی، بانکی و شخصی خود را در اختیار دیگران قرار دهند به بیان دیگر همین اطمینان زیاد از حد مردم به برخی از افراد که در واقع شیاد و مجرمان سایبری هستند دلیل دیگر وقوع جرایم فضای مجازی است. 


 

کد خبر 1157098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha