طرح جامع توسعه نخیلات در خوزستان اجرا می‌شود

فتوحی یکی از اولویت‌های مهم خوزستان را بحث کاشت درختچه و درختکاری دانست و گفت: با توجه به سابقه نهالکاری در استان، اولویت اول ما طرح جامع توسعه نخیلات است که به دولت ارائه شده و تاکنون حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه دریافت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، طی آئینی امروز (یکشنبه ۲۲ اسفند) با حضور «آقارضا فتوحی» پروژه ۴۲۰ هکتاری آبیاری تحت فشار شرکت میان‌آب افتتاح و عملیات اجرایی پروژه‌های ۲ هزار هکتاری زراعت چوب و نهالستان اکالیپتوس به وسعت ۳۰ هکتار در شهرستان کرخه آغاز شد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان یکی از اولویت‌های مهم و مورد توجه در استان خوزستان را بحث کاشت درختچه و درختکاری دانست و اظهار کرد: با توجه به سابقه نهالکاری در استان خوزستان، اولویت اول ما طرح جامع توسعه نخیلات است که به دولت ارائه شده و تاکنون شامل حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار شده است.

 

وی با اشاره به اینکه کاشت نهال و توسعه فضای سبز می‌تواند نقش مهمی در کاهش ریزگردهایی داشته باشند که منشا داخلی دارند افزود: با آبیاری قطره‌ای و آبیاری تحت فشار می‌توانیم در حفظ منابع آبی استان نقش بسزایی داشته باشیم.

 

فتوحی با اشاره به اینکه حدود ۶/۴ میلیون هکتار از عرصه استان خوزستان شامل بخش‌های منابع طبیعی، زراعی، باغی، جنگلی و ... است عنوان کرد: از این میزان، حدود ۴/۹ هکتار آن به صورت منابع طبیعی، مرتع، ملی و بخش‌های دیگر است که با همراهی همکاران در جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و بخش‌های فنی و تخصصی دستگاه‌های اجرایی و ...، با کاشت نهال و درختکاری، هم می‌توانیم باعث توسعه فضای سبز، کاهش ریزگردها و تلطیف هوا شویم و هم با تامین چوب مورد نیاز استان، از واردات چوب جلوگیری کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: با این طرح تا پایان سال ۱۴۰۱، ۲ هزار هکتار کاشت اوکالیپتوس را در اراضی کم بازده خواهیم داشت و با این طرح به کاهش ریزگردهایی که منشا داخلی دارند کمک شایان ذکری خواهد شد.

 

معاون استاندار ابراز امیدواری کرد کاشت نهال، درختکاری و در نهایت توسعه فضای سبز در استان خوزستان کم کم تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود و ادامه داد: این مساله در نهایت به رشد اقتصادی استان نیز کمک شایان ذکری خواهد کرد.

 

وی در خصوص طرح‌ها و اعتبارات مقابله با ریزگردها در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: ریزگردها در استان خوزستان دارای ۲ منشا داخلی و خارجی هستند که در خصوص منشا خارجی مکاتبه ای با وزارت امور خارجه در خصوص تشکیل دبیرخانه مرکزی بین المللی بین کشورهای عراق، سوریه و عربستان صورت گرفته تا بتوان با همفکری باعث کنترل نسبی ریزگردها شویم.

 

فتوحی یاد آور شد: در خصوص منشا داخلی نیز همانطور که پیشتر گفته شد با توسعه فضای سبز، محیط زیست و کاشت انواع درخت‌ها می‌توانیم کمک زیادی به کاهش ریزگردهایی داشته باشیم که منشا داخلی دارند.

کد خبر 1157304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha