۳۵۰ هزار ظرفیت اقامتی در مشهد، برای زائران نوروزی پیش بینی شده است

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به تشکیل ۱۴ کمیته برای ارائه خدمات به زائران نوروزی گفت: حدود ۴۵۰ هزار ظرفیت اقامت در استان و حدود ۳۵۰ هزار ظرفیت اقامت در مشهد برای شرایط مختلف پیش بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام «حجت گنابادی نژاد» امروز یکشنبه (۲۲ اسفند) در جلسه با مدیران رسانه با موضوع بررسی انتشار اخبار و رصد اتفاقات خبری در ایام نوروز 1401 برگزار شد؛ با اشاره به تشکیل 14 کمیته برای ارائه خدمات به زائران نوروزی بیان کرد: اکنون تمام کمیته ها با اولویت هایی که برای خدمت رسانی به زائران مشخص شده است، فعال هستند.


قائم مقام ستاد اجرایی حدمات سفر استان افزود: اولین و مهمترین اولویت کمیته خدمات سفر، حوزه بهداشت و درمان است، بر همین مبنا ضابطه و مقرارت حضور و تشرف به حرم مطهر رضوی با رعایت الزامات بهداشتی مشخص شده است ، همچنین طبق اعلام ستاد ملی کرونا شرط سفر تزریق سه دوز واکسن کرونا است و در صدور بلیط ها، خودرو سواری و در اماکن اقامت کنترل می شود . همچنین اصلی ترین ماموریت حوزه بهداشت و درمان کنترل و تامین الزامات بهداشتی دوره کرونا برای سفر و زیارت با همین شاخصه است.


وی تصریح کرد: وقتی کرونا شیوع پیدا کرد اکثر کشورها به سمتی حرکت کردند که رفت و آمدها کمتر شود و در کشور ما نیز متاثر از این موضوع بود اما اکنون با گذشت دو سال از شیوع کرونا تجربه های مختلفی صورت گرفته است ؛ همچنین واکسن کرونا نیز موجب شده تا واگیری کمتر شود.


حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه استان ما در دوز اول و دوم واکسن کرونا رتبه باالای کشوری دارد و اکنون چرخه زندگی مردم در ابعاد مختلف فعال است؛ گفت: جریان سفر و زیارت یک سرمایه اجتماعی است، سفر موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود و این در مقابل زیارت قابل مقایسه نیست ، ۷۰ درصد زائرین امام رضا (ع) خانواده ها هستند و ما روی کره زمین هیچ فرصت خانواده محوری در این گستره در قالب تشیع نداریم و این مسئله در کاهش استرس ها و آسیب های اجتماعی بسیار موثر است.


وی بیان کرد: مردم دو سال گرفتار انواع استرس ناشی از کرونا بودند و عزیزانی را از دست دادند و شرایط سخت مالی را پشت سر گذاشتند و برخی نیز بیکار شده اند، لذا ما باید بستر اجتماعی فراهم‌کنیم تا مردم التیام و ترمیم روحی پیدا کنند.


معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی در ادامه گفت: 8۰ درصد مردم جاده ای به مشهد سفر می کنند که 60 درصد با وسیله نقلیه خود می آیند و تنها 20 درصد از حمل و نقل ریلی و هوایی استفاده می کنند.


وی محور دوم در کمیته بهداشت و درمان را ارتقا ظرفیت های خدمات درمانی از جمله داروخانه ها،  مراکز درمانی، بیمارستان ها ودانست و افزود: تاکید ما بر حضور پزشک متخصص در ایام نوروز در مراکز درمانی است و مطالبه شده است. همچنین در موضوع اقامت و اسکان ، تمام ظرفیت و اقامت معمول و متعارفی که در مشهد پیش بینی شده است حدود ۱۲۰ هزار نفر تخت است که در پیک زیارت نمی توانیم به این ظرفیت بسنده کنیم لذا با همت استانداری و میراث و فرهنگی و بخش های دیگر از ظرفیت مدارس، جسینیه ها و زائر سرا ها ، مساجد ، سوله های ورزشی و برای اولین بار استفاده از طرفیت خوابگاههای دانشجویی در دستور کار قرار گرفته است.


حجت الاسلام گنابادی نژاد اظهار داشت: حدود 450 هزار ظرفیت اقامت در استان و حدود ۳۵۰ هزار ظرفیت اقامت در مشهد برای شرایط مختلف پیش بینی شده است.
وی افزود: در حوزه حمل و نقل و ریلی بیش از ۵۰ درصد ظرفیت ریلی منتهی به مشهد است ولی باید افزایش پیدا کند و از نظر قیمت نیز مناسبترین است. همچنین در حوزه اتوبوس های بین شهری تمهیداتی برای جابجایی مسافران دیده شده تا زائر در مبدا و مقصد دچار مشکل نشود.


قائم مقام ستاد اجرایی حدمات سفر استان با اشاره به تمهیدات در حوزه ترافیک؛ گفت: مصوب شده است تا هر گونه راهبندان و یا ترافیکی از مبدا به زائران اطلاع رسانی شود و راهنمایی لازم صورت گیرد. همچنین امکانات حمل و نقل در شرایط ترافیکی ویژه دیده شود.


وی در خصوص توزیع  و تسهیل دسترسی زائران به کالا و اقلام مورد نیاز به ویژه نان در اطراف حرم مطهر رضوی بیان کرد: پیش بینی های لازم در این خصوص صورت گرفته است. در حوزه امداد و نجات با تاکید بر جاده  و در حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد کارهای خوبی انجام شده است و پیش بینی هایی صورت گرفته است.


حجت الاسلام گنابادی نژاد یکی از مسائل مهم در خدمت به زائران را مسئله پارکینگ دانست و افزود: چون اکثر زائران با وسیله نقلیه خود به مشهد سفر می کنند باید پیش بینی های لازم صورت گیرد تا زائر دچار سرگردانی نشود و در این خصوص اطلاع رسانی صورت گیرد.  


وی با بیان اینکه مرخصی همه مدیران استان برای پاسخگویی و خدمت رسانی به زائران لغو شده است؛ اظهارکرد: جریان امر به معروف با توجه دغدغه ای که وجود داشت، سازماندهی از ستاد امر با معروف شده و در این خصوص اقداماتی در حال انجام است. همچنین در کمیته فرهنگی هر دستگاهی حوزه ای برای او مشخص شده که برنامه های فرهنگی در مبادی ورودی به مشهد داشته باشند.


معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه نگاه ما به زائر از مبدا تا مبدا است، لذا گستره مسئولیت را با این رویکر تنظیم کردیم؛ گفت: نگاه ما مسئله محور است. موضع ما فعال است و در حوزه اطلاع رسانی موضع فعالی داریم.


وی با بیان اینکه رسانه باید اولویت و اهمیت زیارت که شامل ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و .. می شود را تبیین کرد؛ افزود: رسانه ظرفیت بزرگی است که می تواند اطلاع رسانی گسترده داشته باشد و مسئله محور در خصوص خدمات به زائر حضور پیدا کنید.

کد خبر 1157321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha