توجه مردم و نسل جوان به مفاخر ادبی ضروری است

دستیار وزیر فرهنگ و رییس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی با بیان اهمیت بزرگداشت مفاخر فرهنگی کشورمان در طول سال، گفت: اطمینان داریم پرداختن به مفاخر و توجه دادن مردم و نسل جوان به آن ها امری ضروری است تا موجبات تقویت هویت ایرانی ما را فراهم کند.

 

محمد پورعلم - به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی در آیین گشایش «همایش ملی بزرگداشت حکیم نظامی شاعر بزرگ ایرانی» که به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، با تاکید بر این مطلب افزود: یکی از مشکلات اساسی دوره ما، تهاجم فرهنگی است و از سوی برخی از مردم اصالت های علمی و فرهنگی فراموش شده و متأسفانه برخی از جوانان هم از بزرگان کشورمان اطلاعات کافی ندارند و حکایت‌ها و قصه‌های آن ها را نمی خوانند و میزان آشنایی شان با این مفاخر محدود است.

وی با تاکید بر ضرورت معرفی حکیم نظامی به عنوان شاعری ایرانی و پارسی سرا ادامه داد: حکیم نظامی نه تنها دارای «پنج گنج» است که دارای گنج های بسیاری است. ما بسیاری از آثار و نسخ خطی باقی مانده از خمسه نظامی را می شناسیم، اما نکته مهم این است که هر یک از پنج گنج ، حاوی حکمت ها و گوهر های مختلفی است که باید از میان انبوهی از دانش های این حکیم استخراج شود تا برای امروز و فردای ما مورد استفاده قرار بگیرد و بر اساس آن حیاتی دوباره پیدا کنیم.

شالویی ادامه داد: نظامی جامعیت علمی و حکمی فراوانی دارد. او می خواهد حکمت خویش را در قالب نظمی بیان کند که برای ما و آیندگان شیرین باشد تا جایی که به «محمد» فرزند خود می‌گوید: «هر آنچه باید گفته شود، گفته ام و تو باید به سراغ علم الادیان و علم الابدان بروی.»

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: روزهای ۲۱ و ۲۲ اسفندماه هر سال به نام حکیم نظامی نامیده شده است. او شاعری پارسی‌گو و از مفاخر ارزشمند ما است که آثارش نشاط و شادی همه را فراهم آورده است. حتی در این ایام که مصادف با بزرگداشت نظامی است و برنامه های مختلفی در پایتخت و مراکز استان ها برقرار شده، در شهرهای کوچک و بزرگ یا در روستاها و کتابخانه های محلی هم برای پاسداشت این حکیم برنامه‌های قابل توجهی برگزار شده است.

وی تأکید کرد: تمرکز در پاسداشت و پرداختن به اندیشه و شخصیت حکیم نظامی باید به همه جا تسری پیدا کند و از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برای برگزاری این همایش تشکر می کنم.

شالویی در پایان گفت: به بهانه این روز در ۸۰ کشور به همت نمایندگی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برنامه های متنوعی برگزار شده است. امیدواریم این اقدام سبب توجه بیشتر به حکما، بزرگان و مفاخر ایران شود.

در ابتدای این برنامه حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: نفی و تحریف تاریخ عملی است که در محضر حضرت عقل محکوم است و امیدوارم شاهد حرکات غیرعقلانی به خصوص در حوزه بین المللی درباره حکیم نظامی نباشیم. حکیم نظامی شاعر پارسی بیش از ۸۰۰ سال پیش از ایرانیت سخن گفته است و اگر کسی به این نکته مهم توجه نکند به جنگ معنا می رود و از پیش رسوا شده است.

وی ادامه داد: سه ویژگی حکمت، ابداع و محبوبیت در اندیشه حکیم نظامی وجود دارد که جنبه حکمی نظامی بر شاعری او ارجحیت دارد و همانطور که ما بدون تعارف و اغراق، فردوسی را حکیم می نامیم، نظامی را نیز باید حکیم بدانیم.

بلخاری افزود: نظامی با صراحت بیان می کند که علوم مختلفی را فراگرفته، پس عارف به علوم مختلف است و البته اهل اغراق کردن هم نیست، بنابراین وقتی پنج گنج او را می خوانید، به جامعیت علمی اش پی می برید.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هگل فیلسوف شهیر آلمانی در رساله استتیک خود حضور روح مجرد را در دین، فلسفه و هنر بررسی می کند و در ایران نیز بیشتر تمرکز خود را بر نظامی، سعدی، مولانا و فردوسی قرار می دهد. در این میان او بین شاهنامه فردوسی و و پنج گنج نظامی نگاهی تطبیقی داشته و فردوسی را قهرمان حماسه پهلوانی می داند و نظامی را قهرمان حماسه عاشقانه؛ اینجا است که با طرح حماسه عاشقانه پی به وجه ابداعی حکیم نظامی می بریم.

وی ادامه داد: اما سومین وجه مهم در نظامی، محبوبیت او است. نظامی نه تنها در میان عموم ملت ها محبوبیت است که در میان هنرمندان هم جایگاه خاصی دارد. از این رو پس از شاهنامه مصور (شاه طهماسبی)، تصویرگری خمسه نظامی(شاه طهماسبی) در مرحله دوم قرار دارد. نکته قابل توجه اینکه خمسه شاه طهماسبی به دلیل پایداری و جلالتی که دارد در ایران و جهان به عنوان اثر معیار شناخته می شود.

در این آیین از نسخه مصور کتاب لیلی و مجنون حکیم نظامی (مربوط به اواخر قرن دهم هجری قمری) مزین به خوشنویسی مرحوم استاد میرعماد حسنی که در سال ۱۴۰۱ منتشر خواهد شد، رونمایی شد.

گفتنی است، مراسم بزرگداشت حکیم نظامی شاعر ایرانی و پارسی سرای کشورمان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر جمعه 20 اسفند در تالار وحدت برگزار شد.

همچنین همزمان با این آیین، پرچم حکیم نظامی شاعر ایرانی و پارسی سرا، در کنار پرچم ایران در تمام نمایندگی‌ رایزنی های ایران در سراسر دنیا به اهتزاز درآمد و در سراسر کشور نیز از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگداشت این شاعر ایرانی در حال برگزاری است.

 

کد خبر 1157404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha