اجرای طرح‌های محله‌محور در ۳۵۰۰ مسجد تهران/ تمرکز مساجد بر اشتغال‌آفرینی ویژه محرومان

حجت‌الاسلام اصغری با اشاره به تقویت عملیات شبکه مساجد محله‌محور مسجدپایه در سال ۱۴۰۱، گفت: بنا است ۳۴۰ مسجد محوری که ۳۵۰۰ مسجد را تحت پوشش دارند، در ۱۲ موضوع برنامه‌هایی را در محلات برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، رویکرد مسجد محوری که از سال  1400 به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد آغاز شد، در سال 1401 نیز ادامه می یابد و بنا است که در هر ماه به اقتضای مناسبت ها و اولویت هایی که وجود دارد، شبکه محله محور مسجد پایه عملیات های مختلفی را در محلات انجام دهند. در همین راستا با  حجت الاسلام «یوسف اصغری»، مدیر هماهنگی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد پیرامون فعالیت های این شبکه و نیز رویکردها و برنامه های مساجد در سال 1401 گفت و گویی ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

رویکردها و برنامه های مساجد برای سال 1401 چیست؟

برای سال 1401 چند برنامه و رویکرد را مورد توجه قرار داده ایم، یکی بحث تقویت عملیات شبکه مساجد محله محور مسجد پایه است،که بنا است 340 مسجد محوری که 3500 مسجد را تحت پوشش دارند، در 12 موضوع برنامه هایی را در محلات برگزار کنند.این شبکه که از یک سال گذشته فعالیت خود را به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد آغاز کرده،سعی دارد گامی در جهت رفع مشکلات و آسیب های محلات بردارد و در مناسبت های مختلف هم در محلات با محوریت مساجد برنامه های فرهنگی برگزار کند.

 

ما سال گذشته از نظرات، تجارت و ایده های ائمه جماعات مساجد برای گفتمان سازی برنامه ها و برقراری ارتباط هر چه بهتر و بیشتر با مساجد استفاده کردیم و در همین راستا با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و نیز به صورت غیر حضوری برای ائمه جماعات 340 مسجد محله محور جلسات توجیهی برگزار و تاکید کردیم برنامه های ابلاغی را با بومی سازی در محلات اجرا کنند. برای سال جدید نیز برنامه ها با عناوین مختلف به ائمه جماعات ابلاغ شد تا در جریان برنامه هایی که باید در محلات برگزار کنند،قرار گیرند.

 

از دیگر برنامه های مساجد در سال جدید هماهنگی و گسترش تعامل و همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد با ائمه جمعه استان تهران است، ما معتقدیم که باید دو محراب جمعه و جماعت تقویت شوند،تا حضور مردم در سنگر نماز جمعه و مسجد پر رنگ تر از قبل شود. در همین زمینه در سال 1400 جلساتی نیز با ائمه جمعه استان تهران برگزار و ایده هایی برای گسترش همکاری ها ارایه شد،بنا است که این جسات امسال نیز با قوت و کیفیت بیشتری دنبال شود.

 

همچنین درنظر داریم که همکاری و ارتباطمان را با دیگر دستگاهها و نهادها در برگزاری برنامه های مشترک تقویت و گسترش دهیم.

 

مقام معظم رهبری در سال گذشته به موضوع«جهاد تبیین» اشاره داشتند و در سخنرانی هایشان بر لزوم اهتمام اهل منبر به این موضوع تاکیدکردند، مرکز رسیدگی به امور مساجد با توجه به ظرفیت های که در مساجد دارد، در این زمینه چه برنامه و رویکردی در نظر گرفته است؟

 

مرکز رسیدگی به امور مساجد موضوع«جهاد تبیین» را از سال گذشته با محوریت گام دوم انقلاب با برپایی نمایشگاه«مسیر گام دوم انقلاب اسلامی» مورد توجه قرار داد،به گونه ای که در اسفند ماه اقدام به برپایی نمایشگاه ویژه ای برای ائمه جماعات به مدت 10 روز نمود و در این نمایشگاه که ائمه جماعات مساجد حضور یافتند. بسته آموزشی گام دوم انقلاب اسلامی» به ائمه جماعات ارایه شد تا در ابعاد مختلف مطالب و بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب  را هر مسجدی با هر ظرفیتی به اطلاع نمازگزاران و ارکان مسجد برساند و دستاوردهای 43 ساله نظام اسلامی را بیان کنند.

 

 مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب دستاوردهای انقلاب را به درستی تبیین نموده اند و با بیان اقدامات انجام شده در 43 سال گذشته و آسیب شناسی وضع امروز،برنامه هایی که باید در آینده مورد توجه قرار گیرد را ترسیم نموده اند،این بیانیه نقشه راه ما در ادامه مسیر انقلاب است.

 

امروز موضوع جهاد تبیین باید مورد توجه اهالی مسجد و منبر قرار گیرد،زیرا که اگر در گام دوم انقلاب دستاوردهای نظام به خوبی بیان شود، می توان با فتنه ها و تحریفات دشمنان برخورد کرد.

 

برنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد برای تحقق دست یابی به مساجد تراز و الگو چیست؟

به منظور انگیزه بخشی میان کارگزاران مساجد و ائمه جماعات و ترغیب و تشویق آنها برای انجام فعالیت های گسترده و شاخص و دستیابی به مسجد نمونه و الگو مرکز رسیدگی به امور مساجد برای سال جدید برنامه شناسایی مساجد فعال و الگو را در دستور کار قرار داده است و در همین زمینه در نظر دارد که  در همایش ها و گردهمایی که در طول سال برگزار می کند، با معیارها و شاخص های که مدنظر دارد و اعلام نموده مساجد و ائمه جماعات نمونه را با هدف گزاری معرفی و مورد تقدیر قرار دهد تا الگویی برای دیگر مساجد باشد.

 

همچنین مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال جدید بنا دارد که به صورت کاربردی تر از مساجد حمایت کند، در همین زمینه قرار است که در سال جدید 60 مسجد استان تهران «میز کار» برپا کنند و مشکلات مساجد را به صورت میدانی با حضور کارگزاران مساجد و مسئولین آن محله بررسی و راه حل لازم برای حل مشکلات را اتخاذ نماید تا از این طریق از مساجد حمایت جدی داشته باشد تا این مساجد به مسجدی فعال و نمونه تبدیل و الگویی برای دیگر مساجد باشند.

 

یکی از رویکردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال های گذشته ایجاد مراکز نیکوکاری در جوار مساجد بوده است،امسال برای تقویت این مراکز و نیز گسترش کمک رسانی ها به مردم چه برنامه ای دارید؟ 

در حال حاضر بیش از 70 درصد مساجد دارای مراکز نیکوکاری هستند و کمک رسانی به اقشار محروم جزو برنامه های ثابت آنها است،برای سال 1401 ما تلاش داریم که کمک رسانی مساجد به محرومین را سازمان دهی نماییم،تا کمکی که به اقشار محروم صورت می گیرد،مومنانه تر و به دور از آسیب روانی و روحی و با حفظ کرامت انسانی اقشار بی بضاعت، آن گونه که مورد تایید قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) است،انجام شود.

 

ما سعی داریم که در سال جدید کمک به اقشار محروم را از توزیع بسته های معیشتی به سمت کارآفرینی سوق دهیم و متمرکز کنیم. در سال گذشته ما در تعدادی از مساجد با همکاری خیرین کارگاههای فرش بافی و قالیبافی،تولیدات کشاورزی،تراشکاری راه اندازی کردیم تا افراد بی بضاعت با حفظ عزت نفسشان خودشان امرار معاش کنند. در نظر داریم در این زمینه یک نظام مندی صورت گیرد و در برنامه 5ساله مساجد با ایجاد کارآفرینی و اشتغال در رفع و دفع محرومیت گام های اساسی برداشته باشند.

 

به منظور ارتقای سطح ارایه خدمات کارگزاران مساجد اعم از خادم و امنا در مواجه با مردم چه برنامه ای از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در دستور کار است؟

 مرکز رسیدگی به امور مساجد بنا دارد، برای کارگزاران مساجد اعم از خدام، هیئت امنای مساجد آموزش های درجه بالاتری ارایه دهد تا تحول جدی و مناسب کیفی از سوی  آنها به مراجعین مساجد انجام شود.

 

بحران کرونا موجب شد که ما بسیاری از برنامه های آموزشی را از بستر فضای مجازی برای کارگزاران مساجد برگزار کنیم، تلاش داریم که ظرفیت های موجود فضای مجازی ارتقا دهیم تا در آینده در صورتی که امکان تجمع نبود از همین بستر برنامه ها و وبینارهای آموزشی را دنبال کنیم.

 

 یکی از برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد این است که تمام فعالیت های خدمت رسانی مادی و معنوی و خیریه محلات با محوریت مساجد انجام شود، تا با موازی کاری در برگزاری برنامه های محلات مواجه نشویم در همین راستا در نظر داریم که موسسات و مراکز فرهنگی که در مناسبت ها در محلات و پارکها برنامه اجرا می کنند را شناسایی کنیم تا برنامه هایشان را با مشارکت مساجد برگزار کنند.

 

در زمینه رسیدگی به مشکلات حقوقی مساجد راهکار و برنامه شما چیست؟

در سال گذشته تعدادی از مساجد که مشکلات حقوقی داشتند را توانستیم مشکلاتشان را بررسی و رسیدگی کنیم برای سال۱۴۰۱ هم با رایزنی با نهادها و دستگاه های مختلف سعی داریم که مشکلات برخی از مساجد در محورهایی که با آن مواجه هستند، اعم از اختلاف میان ارکان مسجد،عدم همکاری و تعامل با امام مسجد و مشکلات مادی را پیگیری و حل و فصل کنیم.

کد خبر 1157452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha