مصلحین استان کرمان مانع از ورود بیش از سه هزار پرونده به دستگاه قضایی شدند

قویدل به تعداد بیش از ۵ هزار نفر به عنوان مصلحین و حکمین قرآنی در استان اشاره و بیان کرد: سه هزار و ۷۰ پرونده در سال جاری توسط آنان منجر به صلح شد که بیشتر پرونده های خانوادگی است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سیدمهدی قویدل، دوشنبه(23 اسفند) در نشست خبری گفت: هر ساله 40 تا 50 برنامه در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضا مورد توجه قرار می گیرد.

 

 

معاون پیشگیری و جلوگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه این برنامه های در سه محور پیشگیری های فرهنگی اجتماعی؛ وضعی امنیتی و حقوقی قضایی تدوین می شود؛ افزود: این برنامه ها با جلب مشارکت های مردمی برنامه های معاونت اجرایی و عملیاتی می شود.

 

 

وی اظهار کرد: در خصوص مشارکت های مردمی از ظرفیت نخبگان و حوزویان و هیئت های مذهبی و اصحاب رسانه و... استفاده می شود.

 

 

قویدل با بیان اینکه در سال جاری 44 برنامه منطبق با سند تحول قضایی در دستور کار داشتیم که در این برنامه ها سند تحول نیز به عنوان یک سند ارتقا یافته مورد توجه است؛ افزود: 29 درصد برنامه ها پیشگیری از وقوع جرم، 28 درصد در حوزه خانواده و امور زنان، 11 درصد مشارکت های مردمی، هشت درصد اطلاع رسانی و افکار سنجی عمومی، 11 درصد برنامه ریزی و مطالعات اجتماعی، هفت درصد برنامه ها و پنج درصد شورای پیشگری از وقوع جرم دیده شده است.

 

 

 

وی ادامه داد: یکی از محورهای هفت گانه سند تحول قضایی، پیشگیری از وقوع جرم است که در خصوص پیشگیری از وقوع جرم مواردی چون کاهش تصادفات، پیشگری از حفر چاه های غیرمجاز، برخورد با جرایم سایبری، مشارکت در جشنواره ها، راه اندازی مراکز مهر ویژه فرزندان طلاق و... پیگیری می شود.

 

 

 

قویدل آموزش «مصلحین و حکمین قرآنی» را موضوع مهمی در معاونت ذیربط خواند و بیان کرد: ۵ هزار و ۳۵۰  نفر به عنوان مصلحین جذب و در سطح استان اقدامات تأثیرگذاری داشتند و بیش از دو هزار پرونده در سال گذشته و بالغ بر سه هزار و 70 پرونده در سال جاری توسط آنان منجر به صلح شده که بیشتر در پرونده های خانوادگی ورود می کنند.

 

 

 

وی تصریح کرد: طرح اورژانس قضایی برای مداخله فوری با استفاده از ظرفیت مصلحین برای موضوعاتی که ماهیت اجتماعی دارد و نیاز به ورود پلیس و تشکیل پرونده ندارد از دیگر اقدامات است که در گذشته جزو پرونده های دستگاه قضایی و پلیس قرار می گرفته است.

کد خبر 1157488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha