آسیب های اجتماعی ارتباط كاملی با سنت های هر جامعه دارد

حجت الاسلام خواجه پور گفت: در برخورد با آسیب های اجتماعی تقلید كوركورانه از بیگانگان جایز نیست به دلیل اینكه آسیب های اجتماعی ارتباط كاملی با سنت های هر جامعه دارد و الگو برداری از جوامع دیگر صلاح نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام «رحم الله خواجه پور» امروز با حضور در جمع مردم ولایت مدار روستای شهنیز در زمینه راه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، گفت: انسان موجودی اجتماعی است و زندگی خود را در اجتماع می‌‌گذراند.

 

امام جمعه شهرستان مارگون اظهار کرد: اگر جزء افراد با مسئولیت‌ اجتماعی و یا افراد عادی جامعه محسوب شویم، باید بدانیم که چگونه از خود در برابر آسیب‌های اجتماعی مراقبت کنیم.

 

وی ادامه داد: زندگی در اجتماع کنونی به اندازه ای که تصور می‌کنیم راحت نیست! گاهی آسیب‌هایی به فرد وارد می‌شود که هیچ گاه به آن‌ها فکر هم نکرده است.

 

حجت الاسلام خواجه پور یادآور شد: به اندازه ای تفاوت در فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و نیازهای تک تک افراد جامعه وجود دارد که نمی‌توان یک جامعه یکپارچه داشت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مارگون خاطرنشان کرد: هر کس برای دستیابی به اهداف خود ممکن است راه‌هایی را در پیش گیرد که برخی از آن‌ها خواسته یا ناخواسته به دیگران آسیب وارد کند، اما نقش من و شما چیست و برای مراقبت از خود چه باید کرد؟

 

وی افزود: برای این که بدانیم چگونه از خود مراقبت کنیم باید آسیب‌های اجتماعی را بشناسیم و بدانیم برای دور ماندن از هر کدام، چه روندی را باید پیش بگیریم.

 

حجت الاسلام خواجه پور با اشاره به اینکه در پدید آمدن آسیب های اجتماعی یك عامل دخیل نیست، گفت: آسیب های اجتماعی در جامعه ایران همچون كلاف پیچیده و درهم تنیده اند كه دلایل گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عامل به وجود آمدن و البته رشد آن ها شده است.

 

وی با اشاره به اینکه اعتیاد، بنیاد خانواده را می‌سوزاند، بزرگ و کوچک را درگیر می‌کند، افزود: این بلای خانمان سوز دانش‌آموز، دانشجو و بازاری نمی‌شناسد و هرکس به لجن‌زارش دچار شود را در خود می‌بلعد و بازگشتش همتی فولادین و اراده‌ای آهنین می‌خواهد.

حجت الاسلام خواجه پور خاطرنشان کرد: بیکاری، نسل جوان را با استرس، تشویش و آینده‌ای مبهم روبه‌رو می‌کند و زندگی را به کوچه پس کوچه‌های بی‌هدفی سوق می‌دهد و نگاه بی‌تاب و نگران سرمایه‌های انسانی و نسل پویای جامعه را به خود گرفتار می‌کند.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مارگون اظهار کرد: طلاق، زوج‌هایی را از هم دور می‌کند که روزگاری دل در گروی خوشبختی یکدیگر سپرده‌اند، پدر و مادرانی را از هم جدا می‌سازد که برای بزرگ کردن فرزندانشان نقشه‌ها کشیده و آینده‌ها ترسیم کرده بودند.

 

وی ادامه داد: حاشیه‌نشینی، روستاییانی را از سبزترین دیار و زیر زیباترین آسمان خدایی به حاشیه شهرها رانده که با هدف زندگی بهتر و شغلی مناسب‌تر از دیار خود قدم برون نهاده‌اند و اکنون زندگی خود را در محیطی بدون امکانات و با بیشترین آسیب‌ها بنا نهاده‌اند.

 

حجت الاسلام خواجه پور گفت: فساد اخلاقی، پدیده‌ای که متأسفانه بیشتر جوانان را در خود غرق ساخته و مصونیت اجتماعی را دچار تزلزل می‌کند و به مشکلی حاد و دردسر ساز مبدل شده است که می‌تواند به آینده یک مملکت صدماتی وارد کند، اما توجیه تعداد زیادی از نقض‌کننده‌های مسایل اخلاقی، آزادی است.

 

امام جمعه مارگون افزود: خودکشی، فقر، تهاجم فرهنگی، استفاده نادرست از فضای مجازی، بالا رفتن سن ازدواج، بی‌تفاوتی نسبت به نخبگان و فرار مغزها، سرقت و دزدی، تکدی‌گری، کودکان کار، تبعیض اجتماعی، خشونت، اسراف، بدحجابی و مدگرایی و هزاران مشکل و معضلی که روزانه و بدون خواست مردم شاید به دلیل ناآگاهی گریبانگیر مردم شده و جامعه را دچار آسیب و مشکلات کرده است.

 

خطیب نماز جمعه شهرستان مارگون با اشاره به اینکه وحدت و همدلی مردم در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است، گفت: تا زمانی که مردم کنار هم باشند و با مشارکت خود در عرصه‌های اجتماعی فعالیت کنند، می‌توانیم به کاهش مسائل و مشکلات نیز امیدوارم باشیم.

کد خبر 1157509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha