«دف‌نوازان کردستانی» در پایتخت به استقبال نوروز می‌روند

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: دف‌نوازان کردستانی در ورودی کتابخانه ملی ایران در قالب کاروانی ۳۰۰ نفره، به استقبال نوروز می‌روند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در سخنانی با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: نیمه شعبان بین مردم کرد به نام «شب برات» مشهور است و هر ساله در این ایام برنامه‌های مختلفی در مساجد، تکایا و منازل مردم با محوریت ساز دف و نوای دلنشین مولودی خوانان در قالب ابیاتی عارفانه برگزار می‌شود.

 

 

وی گفت: امسال مصادف این روز مبارک و همچنین فرارسیدن عید نوروز فرصتی شد تا در یک همکاری بین دستگاهی در استان  و کمیسیون ملی یونسکو ایران ویژه برنامه اجرای همنوازی دف نوازان کردستانی در قالب یک گروه 300 نفره با مداحی اساتید دکتر سید بهاء‌الدین حسینی و سید علاء‌الدین یاسینی در تهران برنامه‌ریزی شود.

 

 

مرادی گفت: این برنامه با حمایت استانداری کردستان و کمیته ملی یونسکو ایران ، همراهی شهرداری سنندج، حوزه هنری، صدا و سیمای مرکز کردستان و دیگر دستگاه‌های اجرایی دوشنبه 23 اسفند ساعت 14 تا 17:30 در ورودی کتابخانه ملی واقع در بزرگراه حقانی در تهران برگزار می‌شود.

 

 

رئیس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به همنوازی 1000 دف نواز سنندجی در سال 1396 و انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق یونسکو گفت: دف و دف نوازی یک مشخصه ویژه مردمان کردستانی محسوب می‌شود و دف از جایگاه ویژه‌ای در استان برخوردار است.

 

 

وی با دعوت از علاقمندان جهت حضور و دیدن این اجراء گفت: افراد حاضر در این کاروان از زبده ترین دف نوازان کردستانی محسوب می‌شوند و هنرمندان شناخته شده و توانمندی در این کاروان حضور دارند که در این اجراء ضمن اجرای مقام های خانقاهی، قدرت همنوازی و وحدت در اجراء را به نمایش می‌گذارند.

 

 

نخستین کاروان نوروزی تاریخ و تمدن باختر ایران زمین از دوشنبه 23 اسسفند در تهران آغاز و به ترتیب در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه 26 اسفند در شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج جهانشهرهای ایرانی با حضور هنرمندانی مطرح کشوری و مهمانانی از داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 1157625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha