حیات ماهیان در تالاب انزلی متاثر از غلظت آلاینده ها است

عباسعلی زاده با بیان اینکه حیات ماهیان در تالاب انزلی متاثر از غلظت آلاینده هاست گفت: امسال ۵۷ میلیون گونه بومی و ۱۰۵ هزار کپور ماهی چینی در تالاب رها سازی شد که هر کدام از یک لایه خاص آب، مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی، «علیرضا عباسعلی زاده» امروز( دوشنبه، 23 اسفند) در جمع خبرنگاران یکی از عوامل کاهش عمق تالاب انزلی را ورود رسوبات آلی و معدنی به آن دانست و اظهار داشت: بخشی دیگر از نابسامانی موجود در تالاب انزلی آلاینده هایی هستند که منشاء فاضلابی اعم از شهری، صنعتی و خانگی دارد.

 

رئیس اداره شیلات شهرستان بندر انزلی ادامه داد: کارشناسان یکی از راهکارهایی که برای نجات تالاب انزلی پیشنهاد می کنند ماهی‌دار کردن تالاب انزلی عنوان می کنند با وجود درستی نسبی این نظریه باید اینگونه عنوان کرد که ماهی برای زندگی نیاز به محیطی مناسب دارد.

 

وی تصریح کرد : وقتی غلظت آلاینده‌ها در تالاب انزلی از یک حدی بالاتر برود حیات ماهی با مشکل روبرو می‌شود، امسال ۵۷ میلیون گونه بومی و ۱۰۵ هزار قطعه کپور ماهی چینی در تالاب رها سازی شد که هر کدام در یک لایه خاصی از آب، مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

 

با بیان اینکه امسال برای اولین بار در کمیته برنامه ریزی شهرستان اعتبار ۵۰ میلیونی برای رهاسازی کپور ماهیان چینی اختصاص یافت، یادآور شد: رهاسازی لارو و بچه ماهی‌ در تالاب انزلی بر اساس برنامه ای از قبل پیش بینی شده انجام می‌شود . کپور ماهی چینی با استفاده از اعتبارات استانی و گونه‌های بومی از طریق طرح های ملی رها سازی می شوند.

 

وی اضافه کرد: علی‌رغم این اقدامات آلودگی وعوامل متعددی مانند ترکیبات شیمیایی که برهم زننده محیط است با افزودن ماهی به تالاب نمی توان صورت مسئله را حل کرد زیرا آلودگی شیمیایی تالاب ضریب بازگشت ماهی را کاهش می‌دهد.

 

عباسعلی زاده اظهار داشت: تالاب انزلی علاوه بر محل امرار معاش صیادها و جوامع محلی، زایشگاه بسیاری از گونه‌های مهاجر است که در سواحل جنوبی خزر زندگی می‌کنند. حداقل ۲۰ گونه بومی تجاری و اقتصادی در تالاب انزلی داریم که خودشان می‌توانند خودشان را احیا کنند اما با توجه به آلودگی آب امکان احیا وجود ندارند.

 

وی خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه تخم‌ریزی ماهیان در تالاب انزلی شروع شده و تا تیرماه تخم ریزی برخی گونه‌ها ادامه دارد اگر الان لایروبی انجام شود بخشی از تخم‌گذاری آن منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کد خبر 1157646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha