اجرای طرح آرامش بهاری در ۱۸۰۰ بقعه متبرکه کشور/ ویژه برنامه های تحویل سال نو در امامزادگان

حجت الاسلام عادل با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری از ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین در امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: یک هزار و ۸۰۰ امامزاده و بقعه این طرح را اجرا خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری طرح آرامش بهاری سال 1401 صبح امروز 23 اسفند ماه با حضور رسانه های خبری در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

 

در این نشست خبری، حجت الاسلام غلامرضا عادل با اشاره به اینکه بیان دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و خدماتی که به مردم انجام شده است، جهاد تبیینی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: اطلاع رسانی، شفاف سازی، بیان اقدامات صورت گرفته در حوزه وقف یکی از رویکردهای سازمان اوقاف و امور خیریه است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر در حوزه اجتماعی و فرهنگی بیان کرد: در نیات موقوفات 800 نوع نیت داریم که این نیات در موضوعات مختلفی همچون محیط زیست، انسان دوستانه، پزشکی، بهداشتی، مسجد و ... است و گستردگی موقوفات در کشور به قدری زیاد است که کمتر شهری را شاهد هستیم که در آن وقف صورت نگرفته باشد که انجام وقف به تاسی از سیره معصومین بوده است که تاکید بر انفاق و صدقات جاریه داشته اند.

 

وی ادامه داد: ثمرات اجتماعی وقف در کشور ما و خروجی آن باعث شده که شاهد تنوع آن در طول سال باشیم به گونه ای که طبق برنامه ریزی در سال 1400، 95 درصد اجرای نیات موقوفات نسبت به سال 99 افزایش یافته است.

 

وی افزود: یکی از طرح ویژه هایی که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای طرح مهر تحصیلی برای حمایت از دانش آموزان نیازمند است. در سال 1400، 38 هزار بسته آموزشی و لوازم التحریر میان دانش آموزان نیازمند توزیع شد که از نظر ریالی نسبت به سال قبل خود دو برابر افزایش یافته بود.

 

حجت الاسلام عادل طرح زائران رضوی را یکی دیگر از طرح هایی نام برد که در سال 1400 اجرا شد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شرایط بحران کرونا کادر درمان خدمات چشمگیری به مردم داشته اند با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان کادر درمانی که توفیق زیارت نداشته اند را به زیارت امام رضا (ع) فرستادیم.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای طرح شمیم حسینی که در ماه های محرم و صفر اجرا شد، گفت: این طرح با رشد قابل توجه ای در یک سال گذشته اجرا شد به گونه ای که 40 هزار هیئت و مسجد در این طرح شرکت کردند و از 200 هیئت شاخص حمایت صورت گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: انجام فعالیت های کمک های مومنانه هم یکی دیگر از اقداماتی بود که در یک سال اخیر همسو با سایر دستگاه های حمایتی انجام شد و در یک سال اخیر دو میلیون بسته ارزاق به ارزش ریالی 500 هزار تومان در هر بسته توزیع شد. بیش از پنج میلیون وعده غذایی در یک هزار بقعه کشور توزیع گردید و همچنین بسته های بهداشتی و ماسک نیز در امامز و بقاع متبرکه توزیع گردید.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از اجرای طرح شمیم خدمت به منظور آموزش اشتغال و توانمندسازی کارآفرینان به ویژه زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: در فاز اول اجرای این طرح تلاش کردیم که زنان سرپرست خانوار خودشان مولد تولید و کار شوند. در فاز دوم زمینه اشتغال در منازل شان ایجاد کردیم و در فاز سوم که از چند روز آینده مورد توجه قرار می گیرد، سعی کردیم که بازارچه های فروش محصولات فرهنگی و خانگی را در جوار بقعه های متبرکه مورد توجه قرار خواهیم داد.

 

وی اجرای طرح قرار دوازدهم که اولین دوره آن 12 اسفند اجرا شد را یکی دیگر از طرح های مورد توجه دانست و افزود: بر اساس این طرح قرار است که دوازدهم هر ماه با مشارکت خیرین و امنای امامزادگان و بقاع متبرکه بسته های حمایتی میان اقشار محروم همجوار با این اماکن مقدس توزیع شود که در اولین مرحله اجرای آن شاهد استقبال خیرین و شبکه یاوران قرار دوازدهم بودیم.

 

وی تصریح کرد: در سال 1400 طرح آرامش بهاری در 740 بقعه، طرح نسیم انتظار در 500 بقعه، طرح ضیافت الهی در 612 بقعه، دهه کرامت در 217 بقعه، طرح نشاط معنوی در 580 بقعه، ویژه برنامه های دهه ولایت و امامت در 981 بقعه، طرح بصیرت عاشورایی 1376 بقعه، طرح یاس نبوی در 530 بقعه و اجرای دوره های سبک زندگی در 550 بقعه اجرا شد.

 

وی یکی از رویکردهای مورد توجه سازمان اوقاف و امور خیریه را استقرار هیئات مذهبی در امامزادگان و بقاع متبرکه دانست و افزود: 480 هیئت شاخص کشوری و استانی در حال حاضر در امامزادگان استقرار دارند و در سال 1400 بیش از 14 مبلغ را برای تبلیغ به این اماکن مقدس اعزام کردیم و قبل از اعزام نیز دوره های آموزشی متناسب با شرایط روز برای آنها برگزار نمودیم. همچنین دو کتاب پیرامون رشد جمعیت و فرزندآوری نیز به مبلغان اعزامی اهدا شده است تا در انجام تبلیغ مورد توجه قرار دهند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از اجرای طرح وقف چشمه همیشه جاری در هفت بخش از سوی این سازمان خبر داد و گفت: امسال نشست های تخصصی با موضوع وقف برگزار شد و در سال 1400 شاهد انجام بیش از یک هزار وقف با نیات متنوع بوده ایم.

 

وی برگزاری کنگره یحیی بن زید (ع)، برگزاری دوره های آموزشی برای خدام و امنای بقعه ها و امامزادگان به صورت حضوری و وبیناری، امضای تفاهم نامه برای بیمه تکمیلی خدام، اهتمام برنامه نویسی در بقعه ها، حمایت از مراکز افق و ارایه خدمات الکترونیک به منظور شفاف سازی نذورات را از دیگر برنامه هایی نام برد که امسال مورد توجه قرار گرفته است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین از امضای تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به منظور حمایت عمرانی از امامزادگان و زائرسراها تفاهم نامه همکاری در روزهای آینده به امضا خواهد رسید.

 

حجت الاسلام عادل با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری از 28 اسفند تا 13 فروردین گفت: یک هزار و 800 بقعه آمادگی لازم را برای اجرای این طرح را دارند و اجرای آن به صورت ویژه در 170 بقعه با برگزاری برنامه های متنوعی انجام می شود، ضمن اینکه یک هزار و 500 مبلغ در این طرح حضور دارند و در 580 بقعه خیمه های معرفت برپا و غرفه های فرهنگی به منظور برگزاری مشاوره، پاسخ به سوالات شرعی، ارایه خدمات بهداشتی و همچنین بازارچه های شمیم خدمت در این غرفه ها دایر است.

 

وی همچنین از اجرای برنامه لحظه تحویل سال نو در امامزادگان و بقاع متبرکه خبر داد و گفت: قرائت قرآن، قرائت زیارت آل یاسین و قرائت دعای لحظه سال تحویل از جمله برنامه های این امامزادگان است. همچنین ارایه محصولات فرهنگی کودکان، برپایی 550 تابلو، دوره های نمایشگاهی بر اساس طرح آرامش بهاری در امامزادگان شاخص مورد توجه قرار می گیرد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان نیز قرار داریم، اجرای طرح ضیافت الهی با حضور مردم نیز در امامزادگان و بقاع متبرکه انجام خواهد شد، ضمن اینکه برپایی افطاری های ساده با اجرای نیات انجام خواهد شد.

 

اقامه نماز جماعت، اعزام مبلغ، ترتیل خوانی، برپایی محافل قرآنی، حضور مفسران در امامزادگان و بقاع متبرکه به منظور اجرای طرح تفسیر تخصصی در 60 بقعه و پخش آن از رسانه ملی و استانی از جمله برنامه های مورد توجه در طرح ضیافت الهی است.

 

 

کد خبر 1157660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha