کمک ۲۲میلیارد ریالی به مساجد از محل موقوفات/ اثبات کارآمدی وقف از شاخصه های جهاد تبیین است

حجت الاسلام مجیدی گفت: در سال جاری از محل اجرای نیت موقوفات به مساجد و بقاع متبرکه ۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان کمک کردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام «سید مصطفی مجیدی» در نشست خبری که امروز (دوشنبه ۲۳ اسفند) در حسینیه آستان مقدس امامزاده حسین (ع) قزوین برگزار شد، بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند شما را درباره جوانان به خیر و خوبی سفارش می کنیم زیرا آنها دلی رقیق تر و فضیلت پذیرتر دارند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: آنچه در دهه چهارم انقلاب اسلامی و در آغاز چله انقلاب، مقام معظم رهبری به درستی به آن اشاره کرد نقش بی بدیل جوانان در  نظام جمهوری اسلامی بود و این فرمایش معظم له در اکثر بیانات ایشان جاری و ساری بوده ولی در بیانیه گام دوم انقلاب این نگاه به منصه ظهور رسید و رهبری نقش جوانان در آینده انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی را بی بدیل تعبیر و تفسیر کردند.

 

وی عنوان کرد: خبرنگاران، سردبیران، نویسندگان و تحلیل گران فضای امروز جامعه با قلم جوان و نوآورانه می توانند دستاوردهای انقلاب را به خوبی تبیین کنند.

 

* تبیین وقف جهاد تبیین است

حجت الاسلام مجیدی تصریح کرد: امروز که جهاد تبیین تکلیف همه آحاد جامعه است ولی کسانی در رأس هستند و تکلیف اساسی دارند، اگر این مهم بر همه واجب کفایی است ولی بر این اقشار واجب عینی است که یکی از آنها اهالی رسانه است که می توانند افکار عمومی را به واقعیت ها نزدیک کنند.

 

وی توضیح داد: توقع این است منصفانه نوشته و قضاوت کنیم و قضاوت ها مبنای علمی، درست و قانونی داشته باشد تا بتوانیم جامعه را هدایت کنیم، در جامعه اسلامی و انقلابی، رسانه روشنگر است و در واقع با ابزاری می شود جهاد تبیین کرد که مولفه اش اخلاق و تکریم بوده و پرده دری نیست.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار کرد: تبیین وقف و عملکرد آن و کارکرد موقوفات خود جهاد تبیین است، خداوند در همه ادیان الهی از ابتدا مولفه ای را تعریف کرد به نام وقف و کار خیر، امروز از وقف گفتن آن هم دقیق، درست و صحیح، جهاد تبیین است چراکه دشمن تا به دندان مسلح نظام اسلامی به درستی تشخیص داد آنچه باعث قوام و کارآمدی دین و نظام اسلامی در جامعه خواهد بود و ایدیولوژي اسلام، پرچم آن را بلند می کند، وقف است.

 

* ۸۸ درصد متصرفین در موقوفات، حقوق موقوفات را پرداخت نمی کنند   

وی تأکید کرد: اگر دشمن در هدفمند بودن برنامه هایش دقیق عمل می کند، ما مدعی نظام اسلامی نباید غافل شویم، امروز از شاخصه های جهاد تبیین این است که ثابت کنیم وقف کارآمد است.

 

حجت الاسلام مجیدی اعلام کرد: امروز قریب ۳۴ هزار و ۹۰۰ رقبه موقوفه در استان قزوین داریم که بالغ بر ۱۵۰ هزار هکتار اراضی استان می شود و کل مساحت استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است که ۷۷۰ هزار هکتار آن منابع ملی و انفال است و قریب ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار شهرها و روستا هستند، ۷۰۰ هزار هکتار باقی می ماند که بالغ بر ۱۵۰ هزار هکتار آن وقف است و ارزش ریالی این موقوفات با قیمت های نازلی که ثبت شده ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است.

 

وی گفت: نزدیک ۱۲ درصد متصرفین بر اراضی موقوفه، قانون موقوفه را تمکین کردند و ۸۸ درصد حقوق موقوفه را پرداخت نمی کنند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: اگر وقف احیا شود، گره مشکلات مردم استان قزوین را باز می کند و از اهالی رسانه می خواهیم از مجموعه وقف در استان حمایت داشته باشند.

 

* بیش از ۲۱ هزار رقبه از موقوفات سنددار شدند

وی اضافه کرد: در سال جاری ۴۵۰ سند رسمی برای موقوفات استان گرفته ایم و ۳۵۰ سند دیگر هم آماده است که تا پایان سال جاری تحویل موقوفات شود، ۱۰ درصد سندهایی که در طول ۹۰ سال گذشته اخذ شده است مربوط به سال جاری است و ۲۱ هزار و ۸۵۸ رقبه دارای سند مالکیت شده اند.

 

حجت الاسلام مجیدی افزود: در بحث مسکن و شهرسازی تفاهم نامه ای امضا کردیم هفت نقطه در استان به سازمان شهرسازی معرفی کرده ایم تا مسکن های ارزان قیمت ساخته و تحویل مردم شود و پروژه مسکونی کلانی داریم که ان شاالله شهرک جدید مسکونی در مساحت ۵۰۰ هکتار در اراضی موقوفه ایجاد می شود و پیش بینی می شود ۱۴ هزار نفر در این شهرک ساکن شوند.

 

وی با اشاره به پروژه های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تصریح کرد: باغ ۱۸ هکتاری، پروژه مسجد جامع محمدیه، پروژه پاساژ تجاری مسجد جامع محمدیه، مجتمع ۲ هزار رأسی دامپروری با ۲۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری، پروژه کشت و صنعت ۴۳۰ هکتاری در بوئین زهرا از جمله پروژه های این اداره کل است.  

 

* اجرای هشت رزمایش کمک مومنانه و توزیع ۱۳ هزار بسته معیشتی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به بازسازی و مرمت بقاع متبرکه توضیح داد: ۲۸ هزار متر مربع  در بقاع متبرکه از محل منابع بقاع متبرکه، مرمت و بازسازی و ۹ هزار متر مربع احداث بنا داشتیم و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵ بقعه فعالیت فاخر داشتند.

 

وی عنوان کرد: یکی از کارهای خوب در استان راه اندازی جی آی اس رقبات است که هر زائری در گوشی همراه می تواند اطلاعات بقعه را با آدرس به سهولت مشاهده کند و طرح جامع ۱۶ بقعه هم طی سال جاری تهیه شد.

 

حجت الاسلام مجیدی افزود: هشت رزمایش در بحث کمک معیشتی داشتیم که در این رزمایش ها ۱۳ هزار بسته معیشتی توزیع کردیم، همچنین در سال جاری یک هزار و ۴۰۰ بسته لوازم التحریر و ۴۵سری جهیزیه به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توزیع شده است.

 

وی اعلام کرد: توزیع ۳۰ هزار پرس غذای گرم را داشتیم که برای این کار یک میلیارد تومان هزینه شد و  ۲۰ پرستار فعال کرونا را به مشهد مقدس اعزام کردیم و ۱۰ نفر را اریبهشت ماه اعزام می شوند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین خاطر نشان کرد: در سال جاری آزادی ۲۲ زندانی جرائم غیرعمد را داشتیم که ۲۵۰ میلیون تومان از محل موقوفات پرداخت شد.

 

* ۱۲ میلیارد تومان مساعدت به بخش های فرهنگی و دینی از محل اجرای نیات موقوفات

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: در حوزه مذهبی در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴ میلیارد و ۸۴۷ میلیون تومان از برنامه ها حمایت کردیم به طوری که در حوزه اجتماعی شامل دارو، درمان افراد بی بضاعت و تهیه لباس ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان کمک داشتیم، در حوزه خیریه یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان، در حوزه مدارس علوم دینی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات کمک کردیم.

 

وی یادآور شد: در سال جاری به مساجد و بقاع متبرکه ۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان کمک کردیم و در مجموع ۱۲ میلیارد و ۱۶۷ میلیون تومان اجرای نیت موقوفات را داشتیم.

کد خبر 1157702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha