هزینه‌ای که برای امام زمان(عج) باید بکنیم/ نیمه شعبان فرصت جهاد تبیین است

حجت‌الاسلام شهامت گفت: در مهدویت غیر از تعظیم ظاهری شعائر همچون جشن و چراغانی و ... مهم آن است که بین خود و امام زمان(عج) سنخیت ایجاد کنیم یعنی بارور کردن ارزش‌ها در خود؛ این سنخیت هزینه ادعای انتظار برای امام زمان(عج) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین شهامت» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره الزامات و بایدهای بزرگداشت نیمه شعبان، اظهار کرد: ایام باسعادت ولادت امام زمان(عج) فرصتی است خصوصا برای شناخت و معرفت نسبت به جایگاه رفیع امام عصر(ع)؛ همه فرقه های اسلامی معتقد هستند اسلام کامل ترین ادیان الهی است چنان که قرآن هم بر این اکمال تصریح دارد: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي».

 

حجت الاسلام حسین شهامت - قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی

 

عضو هیئت علمی جامعه المصفطی(ص) العالمیه ادامه داد: این دین کامل و تام که اقتضائات سعادت کل بشر را عرضه می کند باید ضمانت بقا و تداوم داشته باشد و با رحلت پیامبر(ص) به انتها نرسد، و این ممکن  نمی شود مگر از طریق امام معصوم(ع) که حرف و تفسیر و تصمیم او برای مردم حجت است. در ماه شعبان به ویژه نیمه آن از وظایف بزرگ ما این است که نقش امامت در اسلام برای تداوم و تعمیق و ترویج دین در دنیا مطرح شود که یک رهبر الهی چه خصوصیات و ویژگی هایی باید داشته باشد.

 

مفهوم انتظار را باید از منابع اصیل آن گرفت

وی تصریح کرد: دوم آنکه باید این شناخت نسبت به امام عصر(عج) از منابع و سرمنشاءهای محکم و متقن یعنی قرآن و عترت سرچشمه بگیرد وگرنه دچار انحراف می شویم مثل دکان های دروغین عرفان که معنویت پوشالی عرضه می کنند و به اسم عرفان ملت راکد را تربیت می کنند لذا باید اصل انتظار از منابع اصیل آن پیگیری شود.

 

این کارشناس و خطیب مذهبی افزود: بهترین کتاب در این باره «منتخب الاثر» نوشته آیت الله العظمی صافی گلپایگانی است که حدود 50 سال قبل تالیف شد و همه مباحث آن از احادیث کتب اهل سنت است؛ این کتاب در موضوع مهدویت، همچون الغدیر در موضوع غدیر است؛ بحث حساس مهدویت را باید از جایی الهام گرفت که دچار انحراف نشویم.

 

سخن از امام زمان(عج) سخن از امام جهانی است

وی در ادامه ابراز کرد: مسئله مهم دیگر آنکه تبیین مفهوم انتظار باید متناسب با امام منتظَر باشد اینکه رهبری معظم انقلاب بر جهاد تبیین تاکید دارند، این تبیین در مسئله مهدویت باید متناسب با حضرت(عج) باشد سخن از امام زمان(عج) درباره امام جماعت یک مسجد نیست بلکه سخن از امامی جهانی و امام زمین و زمان و همه بشر است، امام متناسب با رشد علی فزاینده و عجیب در دنیا. انتظار امامی که بر بشر با این سطح از خلاقیت ها و نوآوری ها و فناوری ها و امکانات مجازی و حقیقی امامت می کند، باید صحیح تبیین شود.

 

حجت الاسلام شهامت با بیان اینکه امام زمان(عج) را باید متناسب با حوزه مسئولیت و ماموریت‌شان معرفی کنیم، تاکید کرد: امام زمان(عج) که بیایند برای کل بشریت راه هایی ارائه می کنند که مقبول همه فطرت های سالم است؛ اگر می خواهیم امام زمان(عج) را معرفی کنیم باید تصورمان این باشد که این معرفی جهانی و برای پیروان همه ادیان الهی و غیرالهی است همانگونه که درباره پیامبر(ص) چنین بود و مسیحیان و یهودیان منصف می دانستند که پیامبر آخرالزمان(عج) ظهور خواهد کرد.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت: صاحبان فطرت های سالم، امام زمان(ع) را طلب می کنند... اگر بشر بداند منجی‌ای خواهد آمد که برای او رنگ، نژاد، قومیت و جنسیت مهم نیست بلکه عدالت و علم و رفاه و امکان را برای همه می خواهد و به ارمغان می آورد ... اگر این رهبر و پیشوای کاریزماتیک به جهان معرفی شود، آیا کسی هست که نپذیرد؟! امامی که ناصح امین یعنی خیرخواه قابل اعتماد است.

 

امام زمان(عج) سنت های غلط را ریشه‌کن می کند

وی ادامه داد: بشر باید چنین امامی را طلب کند که آداب و سنن غلط را ریشه‌کَن می کند چراکه ما در ازدواج و مرگ و میر و فرزندآوری و ... آداب غلط داریم و خود را با این آداب و تشریفات از زندگی خوب محروم می کنیم. امام زمانی که اهل بیت(ع) معرفی می کنند امامی است که اخوت و برادری را حاکم می کند و حسادت و بخل و حقد را از بین می برد نه مثل برادران یوسف(ع) که او را در چاه افکندند! این همان کاری است که پیامبر(ص) در صدر اسلام انجام دادند و دل ها را بهم گره زدند: وَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِهِم.

 

وظیفه روحی ما در مقابل امام زمان(عج)

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: محور مهم دیگری که باید تبیین شود، آنکه تعظیم شعائر باید به گونه ای باشد که آمدن امام زمان(عج) شیرین و گوارا و جاذبه‌دار جلوه کند، اینچنین همه احساس تکلیف می کنند باید آثار شادی و نشاط نیمه شعبان با پرهیز از زیاده روی و افراط و تفریط در جامعه مشخص باشد. همچنین، وظیفه روحی ما در مقابل امام زمان(عج) تبیین شود این وظیفه از جنس سنخیت است یعنی ایجاد تناسب بین ما و حضرت بقیه الله(عج) چون بین امام و ماموم و رهبر و رهرو باید تناسب وجود داشته باشد.

 

این کارشناس و خطیب مذهبی ابراز کرد: کسی که خود را پیرو امام زمان(عج) معرفی می کند باید کردار و اعتقاد و گفتارش در همه حوزه های فردی و اجتماعی مطلوب و متناسب با خواست امام زمان(عج) باشد این سنخیت در طول تاریخ اسلام باعث شد که برخی در رکاب پیامبر(ص)، امیرالومنین(ع) و امام حسین(ع) و ... باقی بمانند و امثال زهیر و حبیب و حجربن عدی و ... شدند و آنهایی که سنخیت نیافتند وقتی پای منافع دنیایی پیش آمد در حین خطبه پیامبر(ص) برخاستند و رفتند!  

 

حجت الاسلام شهامت تاکید کرد: در مهدویت غیر از تعظیم ظاهری شعائر همچون جشن و چراغانی و ... مهم آن است که بین خود و امام زمان(عج) سنخیت ایجاد کنیم یعنی بارور کردن ارزش ها در خود؛ این سنخیت هزینه ادعای انتظار برای امام زمان(عج) است چنین انتظاری همچون شهادت در پیش قدم های پیامبر(ص) است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسیدگی به ضعفا به نیت و یاد امام زمان(عج) در شرایط امروز از طریق نذر و نذورات در قالب کمک های مومنانه و نیز تقویت روح جهاد، فداکاری و مقاومت هم در جامعه منتظران ضرورت دارد. دولت و ارکان نظام وظیفه دارند که سختی ها را از دوش مردم بردارند اما باید بدانیم ما ملتی متمدن با دوستان و دشمنان هستیم باید پای فکرمان ایستادگی کنیم مثل دفاع مقدس؛ ما نمی توانیم نسبت به مظلومان عالم بی تفاوت باشیم امام زمان(عج) یعنی امام همه بشر، نمی شود منتظر امام(ع) بود اما بین مستکبر و مستضعف چه در کلام و چه در عمل تفاوتی قائل نشد.

 

کد خبر 1157755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha