آستان امامزاده خانم گرجی(س) همدان در غبار بی توجهی؛ امامزاده‌ای که حتی ضریح هم ندارد

امامزاده خانم گرجی(س) نواده امام کاظم(ع) در همدان واقع شده، اما باوجود ۹۰۰ سال قدمت دارای بقعه مناسبی نیست و عملیات بازسازی آن به ۲۶۰ میلیون تومان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، آستان مقدس امامزاده خانم گرجی(س) در نزدیکی میدان آرامگاه باباطاهر واقع‌شده و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ایشان از نوادگان حضرت امام موسی بن جعفر(ع) هستند.

این بقعه متبرکه شامل اتاق کوچکی است که به صورت چهار طاقی ساخته‌شده و اتاق کوچکی هم در سمت جنوب و متصل به بقعه قرار دارد که مدخل بقعه محسوب می‌شود.

امامزاده خانم گرجی(س) دارای سنگ قبری آهکی به قدمت 900 سال بوده که نزدیک به 50 سال پیش به سرقت رفته و سنگ جدیدی به صورت سطحی جایگزین آن شده است.

نسب صاحب این مکان مقدس با سه واسطه به هفتمین امام شیعیان(ع) می‌رسد و بنابر اظهارات افراد مطلع، نام ایشان سکینه یا فاطمه یا زهرا بوده است.

ایشان به قصد زیارت حضرت امام رضا(ع) به ایران سفر کرده و از همدان عبور می‌کنند و در مدت اقامت کوتاه در همدان، مردم از کرامات وجود ایشان که ذختری نوجوان بوده بهره‌مند می‌شوند.

این بانوی جلیل القدر در مشهد قدس در محله‌ای به نام "گرجی" ساکن می‌شوند و مردم همدان با اطلاع از این موضوع از ایشان دعوت می‌کنند که به همدان بازگردند.

ایشان پس از مدتی سکونت در همدان از دنیا رفته و مردم برایشان بارگاه ساخته و این محل دارالشفای بیماران شده و به امامزاده خانم گرجی(س) معروف می‌شود.

با این حال به دلیل کوتاهی مسئولان، بقعه این امامزاده بزرگوار در غربت مانده و حتی در مقطعی به خانقاه درویشان تبدیل شده بود. نزدیکی بقعه به آرامگاه باباطاهر شاعر همدانی و بی اهمیتی حکومت وقت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و اجازه ورود فرقه درویشان به امامزاده سبب مهجوریت بیشتر آن شد و پس از انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی هم مدتی به عنوان پایگاه بسیج مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

حال و پس از سال‌ها غفلت و کوتاهی، آستان مقدس امامزاده خانم گرجی(س) به همت هیئت امنای جدید مورد بازسازی قرار گرفته است.

رئیس هیئت امنای امامزاده خانم گرجی(س) در این باره می‌گوید: بنا فرسوده شده و مشکلات زیادی داشت؛ ظاهر بقعه نامناسب بوده و حتی شبکه دفع فاضلاب هم نداشت.

محمد امین سلطانی بیان می‌کند: عملیات بازسازی این آستان از آذر 1398 آغاز شده و تربت خانه، حسینیه، شبستان خواهران و استراحتگاه خادم و سایر مکان‌ها بازسازی شده است.

وی از سنگفرش حیاط  و محوطه بیرونی امامزاده خانم گرجی خبر داده و می‌افزاید: برای انجام این کارها و نورپردازی 850 میلیون تومان هزینه شده که 50 میلیون تومان آن از طرف سازمان برنامه و بودجه استانداری تأمین شده است.

سلطانی اعلام می‌کند: بقیه این مبلغ از محل کمک خیران و خدمات تبرعی(داوطلبانه) تأمین شده و عملیات بازسازی بقعه 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی می‌گوید: امامزاده خانم گرجی(س) تاکنون ضریح مناسبی نداشته و ضریح جدید به وسیله هنرمندان اصفهانی در حال ساخت است که برای آن 250 میلیون تومان هزینه شده است.

رئیس هیئت امنای امامزاده خانم گرجی(س) می‌افزاید: برای ساخت ضریح 90 میلیون، سنگ قبر برجسته 20 میلیون و ادامه عملیات بازسازی 150 میلیون تومان نیاز است.

سلطانی تصریح می‌کند: این بقعه موقوفه ندارد و درآمد ماهیانه آن هم پیش از همه گیری ویروس کرونا یک میلیون تومان بود و اکنون به دلیل کاهش زائران و گردشگران کمتر هم شده است.

وی اعلام می‌کند: خیران می‌توانند هدایا و نذورات خود به آستان مقدس امامزاده خانم گرجی(س) همدان را به شماره کارت 6037997871434941 واریز کنند.

سلطانی می‌گوید: برنامه هفتگی هیئت مذهبی این امامزاده هم یکشنبه‌ها و سه شنبه‌ها با حضور جوانان برگزار می‌شود.

 

کد خبر 1157861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha