بررسی مشکلات جوانان در شرایط اقتصادی و اجتماعی ناپایدار

یک آسیب شناس اجتماعی به بررسی مشکلات جوانان پرداخت و گفت: مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجب عدم تمایل جوانان به ازدواج و افزایش طلاق شده است.  

  محمدرضا محبوب فر، کارشناس اجتماعی و پژوهشگر حوزه آسیب های اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، مشکل عمده جوانان را نداشتن چشم اندازی روشن دانست و گفت: جوانان برای ماندن و ادامه حیات در کشور چشم انداز روشنی ندارند. متاسفانه یکی از ناامیدی ها و ابهام همین موضوع است. 

او افزود: ناامیدی، نبود چشم انداز، مشکلات اقتصادی، تورم و فقر روزافزون موجب شده است تا ازدواج و اشتغال جوانان نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و آمار عدم تمایل به ازدواج و بیکاری افزایش یابد. 

این آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: حدود 15 میلیون نفر تجرد قطعی در کشور داریم و خیلی از افرادی که ازدواج کرده اند نیز به فکر طلاق به دلیل مسایل اقتصادی هستند لذا ازدواج جزو اولویت های جوانان نیست. 

او با بیان اینکه ازدواج از اولویت های جوانان خط خورده است، ادامه داد: همزمان با افزایش طلاق به دلیل بیکاری، با اعتیاد و تورم و گرانی مواجه هستیم. 
  
محبوب فر، یکی دیگر از مشکلاتی که جامعه در حوزه جوانان با آن مواجه است را مهاجرت دانست و گفت: چون جوانان چشم انداز روشنی از آینده اقتصادی و اجتماعی ندارند به فکر مهاجرت هستند و هر شعاری که در حوزه اقتصاد و اجتماع داده می شود، عکس آن را شاهد هستیم.

او مهاجرت را مختص قشرهای خاص ندانست و ادامه داد: جوانان، امروز به هر صورت پول در می آوردند تا بتوانند قاچاقی از کشور خارج شوند و ما شاهد مهاجرت های خانوادگی هستیم، حتی افرادی که فقیر و تهیدست هستند.‌ 

این آسیب شناس اجتماعی افزود:  بخشی  از مردم که ثروتمند هستند برای نگهداشت و حفظ سرمایه خود مهاجرت می کنند و کسانی که تحصیلات بالا دارند و نخبه اند نیز به صورت قانونی از کشور در حال خروج هستند. ما شاهد هستیم خیلی از نیروهای ماهر همانند کادر درمان اعم از پرستار و پزشک،‌ مهندسان و افراد ماهر در حوزه های کشاورزی تمایل به خروج از کشور به صورت قانونی دارند. 
  
او با تاکید بر اینکه باید دولتمردان تغییر رفتار بدهند، گفت: با وجود تحریم، خیلی از مشکلات حل نمی شود، حتی اگر تحریم نیز برداشته شود و بخواهیم تهاتر بین نفت و کالا داشته باشیم باز وضعیت اقتصادی همین است و سال آینده وضعیت اقتصادی و اجتماعی بدتر نیز می شود. چون با افزایش حقوق کارگران و حذف ارز ترجیحی مواجه هستیم، تورم و گرانی افزایش می یابد و ما شاهد بیکاری، اخراج افراد از محل کار و تعدیل نیرو خواهیم شد. 

او توصیه کرد: جوانان باید مطالبه گر باشند و در عین مطالبه گری از خشونت بپرهیزند. آنها می توانند اعتراضات و مطالبات خاص خود را به صورت مسالمت آمیز و با راه اندازی کمپین ها در شبکه های اجتماعی مطرح کنند و به دنبال خواسته های خود باشند.
 
محبوب فر تاکید کرد: رسانه ها نباید سانسور شوند چون توجهات به سمت شبکه های خارجی می رود و معلوم نیست آنها مطالبات را به چه سمت و سویی هدایت کنند.

کد خبر 1157929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha