مسجد ۷۰۰ ساله دارای نمونه های غنی از هنر چوبی در «ترابزون» ترکیه

مسجدی با قدمت ۷۰۰ ساله از جمله آثار نادر چوبی است که تا به امروز در استان شمالی «ترابزون» ترکیه دست نخورده باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «dailysabah»،مسجدی با قدمت 700 ساله از جمله آثار نادر چوبی است که تا به امروز در استان شمالی «ترابزون» ترکیه دست نخورده باقی مانده است.

تِرابْزون شهری است در کشور ترکیه که در کنار دریای سیاه قرار دارد. این شهر مرکز استان ترابزون است.

مسجد « Güneyce Merkez » که بر روی تپه ای مشرف به منطقه  «آرسین» قرار داردبا نمونه های غنی از نقوش و هنر تزئینات چوبی خودنمایی می کند.

بنای این مسجد تاریخی بدون داشتن کتیبه ای که اطلاعاتی از تاریخچه آن داشته باشد در سال 1300 ساخته شده است.

 

 این بنا امروزه با ظرفیت 250 نفر خدمت می کند و روز به روز بر تعداد بازدیدکنندگان مسجد افزوده می شود.

گوخان تیریاکی، امام جماعت این مسجد به خبرگزاری آناتولی گفت که دو سال است در این مسجد کار می کند.

 

وی افزود: مهمترین ویژگی که مسجد ما را از سایرین متمایز می کند زیبایی شناسی، هنر و صنایع دستی آن است. تقریباً تمام ساخت و سازهای داخلی مسجد ما با دست ساخته شده است. هنگامی که برای اولین بار در سال 1300 ساخته شد، به عنوان یک کلیسا عمل می کرد، نه یک مسجد، زیرا در آن زمان امپراتوری ترابزون-روم در اینجا قرار داشت. زمانی که سلطان محمد دوم عثمانی، معروف به محمد فاتح، این سرزمین ها را در سال 1461 تصرف کرد، این مکان را به مسجد تبدیل کرد و آن را به روی عبادت مسلمانان گشود.

 تیریاکی همچنین خاطرنشان کرد که زمانی که به عنوان یک کلیسا افتتاح شد، این بنا به دلیل موقعیت غالب آن به عنوان برج مراقبت نیز مورد استفاده قرار گرفت.این امام جماعت با اشاره به اینکه این مسجد به دلیل تزئینات و نقوش چوبی یکی از نقاط گردشگری است، گفت: معلمان اغلب شاگردان خود را به این مکان تاریخی می آوردند.

 به گفته تیریاکی، معلمان می خواهند با بازدید از اماکن مذهبی به دانش آموزان خود آموزش دهند و اصالت هنری را ارتقا دهند و دانش آموزان این فرصت را دارند که از نقوش، محراب و منبر عکس بگیرند.

کد خبر 1157955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha