ذات نژادپرست غربی همچنان اوکراین شرق اروپا را از خود حساب نمی کند

آرم با اشاره به اینکه جنگ در اوکراین مسئله نژادپرستی را از بطن به سطح آورده است، گفت: ذات نژادپرست غربی همچنان اوکراین شرق اروپا را از خود حساب نمی کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آرمینا آرم، کارشناس مسائل بین الملل در برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع جنگ اوکراین و اوج گیری نژاد پرستی در فرهنگ سیاسی غرب با اشاره به نظم جهانی که در نظام بین الملل واقع است، گفت: این نظام جهانی بر اساس یکسری هنجارها شکل گرفته است که رویکرد سرمایه داری لیبرال شاخص اصلی این نظم بین المللی است. تا زمانی که کنشگران در این نظم بین المللی از هنجارها تبعیت کنند با مشکلی مواجه نمی شوند اما به محض اینکه این هنجارها در عرصه های مختلف به چالش کشیده شود، نظام بین المللی بسیجی برای سرکوب آن ایجاد می کند و این موضوع را در بحران اوکراین و تحریم های روسیه شاهد هستیم.

 

وی درباره جایگاه نژادپرستی در هنجارهای بین المللی اظهار کرد: جامعه غربی بر اساس هنجار انسان سفیدپوست مسیحی با گرایش پروتستان بنا نهاده شده است و آن را به عنوان هنجار برتر معرفی کرده است و هر آنچه با این هنجار در تضاد باشد مورد هجمه قرار می گیرد. خیلی از تحلیلگران در آمریکا روی کار آمدن ترامپ را واکنشی به انتخاب اوباما به عنوان یک سیاه پوست در جامعه آمریکا می دانستند. شعارهای ترامپ کاملا نژادپرستانه بر مبنای انسان سفیدپوست پروتستان بود.

 

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به اینکه جنگ در اوکراین مسئله نژادپرستی را از بطن به سطح آورده است در توضیح این موضوع گفت: اساسا نژادپرستی سفیدپوست غربی همواره وجود داشته است و در چند سال گذشته بارها نشانه های آن را در اروپا مشاهده کرده ایم. اروپا و به طور کلی غرب همواره تلاش داشتند ظاهر خود را متمدن نشان دهند اما در جنگ اوکراین به وضوح مشاهده کردیم نشانه های نژادپرستی هویدا شده است.

 

آرم با اشاره به اینکه اوکراین یکی از کشورهای اروپای شرقی محسوب می شود و همواره اروپای غربی از نظر نژاد در اولویت بوده است و در حقیقت همچنان به عنوان «غیر» حساب می شود، گفت: اروپای غربی ها و آمریکایی ها در مورد پناهجویان اوکراینی می گویند «آن ها نسبتاً متمدن هستند» و با مردم سوریه، خاورمیانه و عراق متفاوت هستند اما در سطح اروپای غربی محسوب نمی شوند. در حقیقت ذات نژادپرست غربی همچنان اوکراین شرق اروپا را از خود حساب نمی کند و خود را در سطح بالاتری تعریف می کند.

کد خبر 1157969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha