فرزندان خود را تنها نگذارید/  نه به چهارشنبه سوزی

خانواده نقش مهمی در آگاهی بخشی به فرزندان و پیشگیری از آسیب های ناشی از بازی با مواد محترقه دارند.

 

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ چهارشنبه ‌سوری از جمله رسم های تاریخی ایرانیان است كه در غروب آخرین سه‌شنبه سال برای وداع با سال كهنه و استقبال از سال نو برگزار می‌شود.

 

این جشن دیرینه در سال های اخیر با بدعدت های همراه بوده است و استفاده از مواده محترقه و آتش بازی با مواد منفجره باعث شده است که افراد بسیاری دچار آسیب  های چون سوختگی، از دست دادن عضو بدن، سوختگی ها و آسیب های جانی و مالی شوند و از این رو بسیاری از این آیین با عنوان چهار شنبه سوزی یاد می کنند.

 

استفاده از مواد محترقه در این آیین طی سال های اخیر باعث شده است که بسیاری از خانواده ها از حضور فرزندان خود در جامعه طی این روز دچار هراس شوند و می تواند گفت چهارشنبه سوری به روزی دلهره آور برای خانواده ها تبدیل شده است.

 

نیروهای انتظامی، فوریت های پزشكی و آتش نشانی در این روز به دور از جمع صمیمی خانواده هایشان برای ایجاد امنیت، سلامتی و آرامش روانی مردم در آماده باش كامل هستند تا اگر اتفاق ناخوشایندی رخ دهد در اسرع وقت وارد عمل شوند و نگذارند بهار زندگی ها به خزان تبدیل شود.

 

به رغم آماده باش نیروهای خدمت رسانی چون فوریت های پزشکی و آتش نشانان لازم است خانواده ها در کنار فرزندان خود باشند و با آگاهی بخشی به موقع از حضور فرزندان خود در محیط هایی که احتمال آتش بازی با مواد منفجره وجود دارد، پرهیز کنند.

 

متاسفانه بسیاری ازوالدين، بدون آگاه سازي و آموزش مناسب فرزندانشان،سعي مي کنند با توسل به زور و اجبار، آنها را از کاري منع يا به كاري ترغيبكنند ولي اين شيوه معمولا با شكست همراه است.

در حالی که لازم است  خطرهاي چهارشنبه سوري و شيوه مقابله با اين خطرها و همچنین احتمال بروز حوادث تلخ در این آیین برای فرزندان با آداب صحیح بازگو شود.

 

با توجه به اینکه جوانان و نوجوانان به دنبال هیجان، تفریح و شادی هستند با آگاهی بخشی و مدیریت این شادی و هیجان می توان از تبدیل شدن این شادی به عزا در پی با اقدامات نسنجیده جلوگیری کرد.

 

خطر سوختگی های شدید، نابینایی، نقض عضو دست یا پا و خطرهای ناشی از انفجار مواد محترقه باید به نسل جوان بویژه نوجوانان گفته شود تا از آسیب های چهارشنبه سوری و بازی با موادمحترقه کاسته شود.

 

همچنین ضروری است خانواده ها بیش از روزهای گذشته در كنار فرزندان خود باشند و با فراهم كردن محیطی صمیمی این روز را باهم جشن بگیرند.

 

آگاهی بخشی مهم ترین راه کاهش آسیب های فرا روی جوانان ونوجوانان درآیین چهارشنبه سوری است

 

مرتضی ندری کارشناس مسائل اجتماعی و تاریخی لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، افزود: فرهنگ ایرانیان سرشار از آداب و رسوم خاصی چون دید و بازدید ایام نوروز، چهارشنبه سوری، پنجشنبه آخر سال و عیادت از بیماران است.

 

وی با بیان اینکه از دیربازآیین چهارشنبه‌سوری در ایران وجود داشته است، گفت:این آیین‌ها در طول زمان شکل پیدا کرده و دچار تغییراتی شده است.

 

ندری اظهار داشت: در سال های اخیر با توجه جوانان به آتش بازی در آیین چهارشنبه سوری، این آیین به نوعی به چهار شنبه سوزی تبدیل شده بود و برای برخی جوانان و خانواده های مشکلات جدی همراه داشت.

 

وی خاطرنشان کرد: آگاهی بخشی به نسل جوان و نوجوان، مراقبت خانواده ها و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از طریق رسانه ها بویژه صدا و سیما می تواند نقش مهمی در کنترل و کاهش آسیب های ناشی از بدعت های راه یافته به آیین چهارشنه سوری داشته باشد. 

 

خانوادها فرزندان خود را آگاه کنند

 

کارشناس پیشگیری از آسیب های اجتماعی  فرماندهی انتظامی استان لرستان گفت: خانواده نقش مهمی در آگاهی بخشی به فرزندان و پیشگیری از آسیب های ناشی از بازی با مواد محترقه دارند.

 

سرگرد « مهدی حسنوند» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، اظهار داشت: چهارشنبه سوری از سنت های دیرین ملت ایران است اما این سنت با اقدامات نابجای برخی افراد به یک ناهنجاری تبدیل می شود.

 

وی افزود: این ناهنجاری های می تواند ایحاد رعب و وحشت برای عموم مردم باشد و مشکلاتی را درتردد خودروهای مردم ایجاد کند.

 

سرگرد حسنوند ابراز کرد: ناهنجاری هایی که برخی از  مردم در پی اقدامات نابجا طی چهارشنبه سوری ایجاد می کنند، می تواند امنیت و آسایش مردم را به هم بزند.

 

وی افزود: نیروی انتظامی استان لرستان همراه با مجموعه نیروی انتظامی در سراسر کشور هر ساله برابر ماموریت های ابلاغی اقداماتی را برا برقرار نظم و امنیت و برخورد با برهم زنندگان نظم و امنیت در پی رو می گیرد.

 

سرگرد حسنوند با اشاره به اینکه خانواده اصلی ترین کانون تربیت است، خاطرنشان کرد: از خانواده ها درخواست می شود در بحث فرهنگ سازی و آگاهی بخشی نسبت به خطرهای بازی با مواد محترقه آگاه کنند.

 

وی با بیان اینکه آگاه سازی و آموزش نوجوانان و جوانان ضرورت دارد، تصریح کرد: آگاهی بخشی خانواده ها، نقش مهمی در پيشگيري از حوادث تلخ در چهارشنبه سوری دارد.

 

کارشناس پیشگیری از آسیب های اجتماعی  فرماندهی انتظامی استان لرستان خاطرنشان کرد:  همچنین لازم است که خانواده ها، مشکلاتی که در سنوات گذشته در پی بازی با مواد محترقه  بوده را برای فرزندان خود بازگو کنندکه دچار

 

وی ادامه داد: از طریق فضای مجازی برخی افراد اقدام به تبلیغات، خرید و فروش مواد محترقه می کنند که نیروی انتظامی با رصد اطلاعاتی که دارد این افراد راشناسایی  خواهد کرد و با این افراد برخورد قانونی و قضایی به عمل خواهد آمد.

 

سرگرد حسنوند اظهار کرد: همچنین لازم است خانواده ها با آگاهی بخشی به فرزندان از خرید مواد محترقه پرهیز و بهار زندگی خود را با اقدامی به خزان تبدیل نکنند.

 

توصیه هاي که در خصوص چهارشنبه سوری باید مورد توجه قرار گیرد:

 

- وجود یک کپسول آتشنشانی پودري در حوالي محوطه اي كه در آن آتش روشن كرده ايد، ضروري است و قبل از ترك محل، حتما بايد از خاموش بودن آتش اطمينان حاصل كنيد و توسط آب، باقيمانده آتش را كاملا سرد كنيد و جمع آوري كنيد.
- از نگهداری ترقه ها و سایر مواد محترقه در منزل پرهيز کنيد و از آتش بازي در مجاورت وسايل نقليه اي که حامل بنزين و مواد سوختني هستند، اكيداً بپرهيزيد.
- از ریختن مواد سریع الاشتغالي مانند نفت و بنزين بر روي آتش بپرهيزيد و از حمل مواد محترقه و آتشگير و انفجاري، حتي به مقادير بسيار کم، در جيب لباس و کيف خودداري كنيد.
- از پرتاب فشفشه و موشک بر روی شاخه های درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداري كنيد و در صورت بروز هرگونه حريق يا حادثه اي، ضمن حفظ خونسردي، در اسرع وقت با ۱۲۵ تماس بگيريد و نوع حادثه و نشاني دقيق محل حادثه را اطلاع دهيد.
- وقتی از فشفشه استفاده می کنيد، دستان تان را باز نگه داريد و جلوي صورتتان بگيريد تا دچار سوختگي دست نشويد و از انداختن ظروف تحت فشار (کپسول هاو اسپري هاي حشره كش) به درون آتش اكيدا خودداري كنيد؛ چرا كه اين ظروف به علت دارا بودن خاصيت انفجاري، ممكن است ذرات را به سمت خودتان پرتاب كنند و به چشم هايتان آسيب برسانند.


- از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالي در واحدهاي مسكوني يا در معابر، كوچه و خيابان خودداري كنيد؛ چرا كه در چنين شرايطي، با تشديد آلودگي هوا، خودتان و اطرافيان تان را در معرض آسيب هاي تنفسي قرار ميدهيد.
- هرگز مواد منفجره و محترقه را به طرف افراد دیگر پرتاب نکنید و به هيچ عنوان، اين مواد را در ظروف شيشه اي يا فلزي قرار ندهيد چون در صورت انفجار، ذرات شيشه يا فلز، به اطراف پرتاب شده و باعث آسيب هاي شديد خواهند شد. ضمنا هرگزاز ماده محترقه و منفجره اي که يك بار استفاده شده، دوباره استفاده نكنيد.
- هرگز آتش را در معابر باریک و در مجاورت پست های برق يا ايستگاه هاي تقليل فشار گاز و پارکينگ هاي عمومي بر پا نكنيد و از برپايي آتش هاي حجيم و غيرقابل مهار نيز خودداري كنيد.
- ترقه بازی و فشفشه اگرچه ظاهرا بی خطرند، ولي اگر به نقاط خاصي از بدن (به ويژه صورت) اصابت کنند، باعث آسيب ديدگي هاي شديد و گاهي غيرقابل برگشت مي شوند.
- اگر دچار سوختگی شدید، از دويدن خودداري کنيد و بلافاصله بر روي زمين بغلتيد. يادتان باشد که پتو وسيله مناسبي است براي خاموش كردن فردي است كه لباسش آتش گرفته، آب هم همين طور، ولي هرگز از كپسول آتش نشاني براي خاموش كردن مصدومي كه آتش گرفته، استفاده نكنيد.

کد خبر 1158048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha