موسسه امام منتظر(عج) در مالموی سوئد، مکانی برای آموزش اندیشه اسلامی به  جوانان مسلمان

موسسه فرهنگی امام منتظر(عج) در شهر مالمو به عنوان مکانی برای جذب مسلمانان به ویژه جوانان و گسترش آگاهی دینی نسبت به علوم اهل بیت(ع) تاسیس شد.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: سوئد کشوری در شمال قاره اروپا در شبه جزیره اسکاندیناوی است که چهارمین کشور بزرگ اروپا از نظر مساحت است. نزدیک به 150 هزار نفر از جمعیت 10 میلیونی آن را مسلمانان تشکیل می دهد که از این تعداد 30 تا 60 هزار نفر آنها شیعه هستند.

بیشتر شیعیان ساکن سوئد، غیرسوئدی و از ملیت های مختلف عراقی، پاکستانی، افغانستانی و ایرانی و کشورهای دیگر اسلامی هستند. مراکز و موسسه های شیعه در این کشور برای نشر علوم اهل بیت(ع) فعالیت می کند که موسسه «المنتظر» در شهر مالمو سوئد یکی از مراکز اسلامی است.

 

موسسه فرهنگی امام منتظر (عج) در سال 2003 میلادی به دلیل نیاز جامعه اسلامی و ارایه خدمات به پیروان اهل بیت(ع) در شهر مالمو، سومین شهر بزرگ سوئد، افتتاح شد تا مکانی برای جذب جامعه اسلامی و برپایی فعالیت های مختلف دینی و مذهبی باشد. این مرکز با نظارت سید مرتضی کشمیریو توسط هیئت امنا اداره  می شود و یکی از بناهای وابسته به موسسه امام علی(ع) در لندن است.

ساختمان این موسسه با مساحت یک هزار متر مربع خریداری شده  و به طور رسمی در شهرداری مالمو و اتاق بازرگانی ثبت شده است.

 

این ساختمان شامل سه طبقه است که یک طبقه برای بانوان، یک طبقه برای آقایان و یک طبقه دیگر است که مشتمل بر چندین اتاق، مهمانخانه، سالن استقبال از خطبا و مبلغان خارج از سوئد و شهرهای دور، کتابخانه ویژه برای مطالعه است. در این ساختمان مجموعه ای کلاس برای مدرسه امام منتظر(عج)، دو کافه تریا ویژه بانوان و آقایان وجود دارد. این ساختمان مجهز به یک آسانسور برقی به منظور تسهیل در تردد سالمندان و معلولان است.

این موسسه به برپایی فعالیت های دینی، فرهنگی، علمی و اجتماعی و نشر آگاهی دینی در اندیشه مکتب اهل بیت(ع) توجه داد.

 

این موسسه متشکل از هیئت امناء، هیئت اداری و کمیته های تخصصی است. هیئت امناء این موسسه، پنج عضو دارد که ریاست آن برعهده حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری است، ماموریت آن نظارت بر کلیه فعالیت های این موسسه است.

کمیته های تخصصی این موسسه شامل کمیته شرعی، کمیته فرهنگی، کمیته رسانه ای، کمیته مناسک و خدمات، کمیته زنان و کمیته آموزش است.

اهداف این موسسه

مسئولان این موسسه اشتیاق دارند تا معلم و پرچمدارعلم و دانش و مکانی برای اندیشه و تبلیغات اسلامی در کشورهای اسکاندیناوی باشند تا دانش و اندیشه اسلامی ناب را به خصوص به جوانان که امید و ستون آینده هستد، تزریق کنند. آنها کسانی هستند که پس از مهاجرت، با خطر غرب زدگی مواجه اند و تلاش برای دوری آنها از دین حنیف اسلامی انجام می شود. این موسسه به همکاری و مشارکت در فعالیت های بشردوستانه و بهبود شرایط فرهنگی، تربیتی و اجتماعی مسلمانان و کمک به آنها در جنبه های دینی و معاملاتی مانند ازدواج و طلاق، آماده سازی اموات و انتقال اجسادشان به قبرستان توجه دارد.

 

موسسه فرهنگی امام منتظر(عج) تلاش می کند تا اهداف متعددی را اجرایی کند. برپایی مناسبت ها و شعایر دینی، برگزاری مراسم عقد و ازدواج و طلاق و حل مشکلات اجتماعی، پاسخگویی به مسایل شرعی، جذب پیروان اهل بیت(عج) و ایجاد فرصت برای همه نیروها و علاقه مندان به کار داوطلبانه در داخل این موسسه، تاسیس مدرسه آموزشی امام منتظر(عج) که در سال 2010 میلادی ساخته شد، تاسیس کتابخانه حاوی کتاب ها و منابع اسلامی از جمله کتب تفسیر قرآن و اصول دین و کتاب های اجتماعی، فرهنگی، هنری و خانوادگی، راه اندازی پایگاه اینترنتی و انتشار همه فعالیت های این موسسه، برگزاری همایش ها و نشست های فرهنگی، فکری و علمی، شعری و سیاسی و مذهبی، ایجاد ارتباط با دولت و ادارات سوئد یا نمایندگان آن در احزاب حاکم برای تبیین دیدگاه‌های مربوط به عقاید اهل بیت(ع) و امور مسلمانان، فعال‌ کردن نقش زنان مسلمان در غرب درچارجوب فعالیت های اسلامی و جذب جوانان و پاسخگویی به نیازآنها از جمله اهداف این موسسه است.

فعالیت های این موسسه

فعالیت های سازمانی این موسسه شامل 9 بخش است.

1- اداره امور دینی:  این اداره به پاسخگویی به پرسش های فقهی و اعتقادی، برپایی دوره های فقهی و اعتقادی، برپایی سخنرانی به زبان های عربی، سوئد و فارسی و برگزاری دوره های حفظ قرآن اختصاص دارد.

2- اداره امور اجتماعی: این اداره به امور ازدواج و طلاق توجه دارد و برای حل و فصل اختلافات و رسیدگی به اختلافات خانوادگی توجه دارد. همچنین سمینارها و جلسات مربوط به مسلمانان در سطح اجتماعی و فرهنگی برگزار می شود.

 

3- اداره مدیریت مناسبت ها: این اداره به آماده سازی و سازماندهی مناسبت های خصوصی و عمومی مانند برنامه های محرم و رمضان و برگزاری سالروز مناسبت های اهل بیت(ع)، مناسبت های اجتماعی ویژه مانند عروسی توجه دارد.

4- کتابخانه: بخش کتابخانه در این مرکز شامل مجموعه ای از کتاب ها مانند پایان نامه های عملی، علوم فقه، حدیث، تاریخ، تفسیر، سیره، دعا و علوم مختلف است. این بخش همچنین به توزیع و ارسال کتاب در سراسر کشور و چاپ نشریات و تقویت های سالانه و آشنا کردن ملت های منطقه با محاسن و ارزش های دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) توجه دارد.

 

5- مدرسه منتظر: این مدرسه به آموزش زبان عربی، قرآن کریم و عقاید اسلامی و فقه آسان به فرزندان مسلمانان است که نزدیک به 240 دانش آموز دختر و پسر دارد.

6- بخش رسانه: این بخش به چاپ کتب مختلف و ترجمه آنها به زبان های منطقه به خصوص پایان های علمی و مفاهیم قرآنی، فقه،سیره و عقیده و نشریه های دوره ای مختص مناسبت ها اقدام می کند.

 

7- بخش امور اموات: این موسسه دارای غسالخانه مجهز به کلیه ملزومات شستشو، کفن کردن است. همچنین برای انتقال اجساد اموات و تدفین آنها در داخل و خارج از کشور کمک می کند. این تنها مرکزی است که این خدمت را در سراسر سوئد و کشورهای مجاور فراهم می کند.

 

8- بخش جوانان: این بخش به جذب جوانان با ایجاد باشگاه ورزشی و اینترنت، توجه به جوانان از نظر آموزشی و فرهنگی و جذب آنها با برپایی اردوهای پیشاهنگی آموزشی و تفریحی اقدام می کند.

9- پایگاه اینترنتی المنتظر: این موسسه یک وب سایت با عنوان almuntadar.com دارد که همه فعالیت های این موسسه و مقالات فرهنگی را به نمایش می گذارد.

 

کد خبر 1158316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha