دنیای امروز محتاج شناخت مهدویت است

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با تصریح به این‌که دنیای امروز محتاج شناخت مهدویت است، گفت: وعده خدا در مورد ظهور حضرت ولی عصر(عج) حق است و عملی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، آیت الله العظمی محمدعلی علوی گرگانی، مرجع تقلید عالم تشیع 24 اسفندماه به دیار باقی شتافت.

 

در پی ضایعه درگذشت این عالم ربانی، ضمن تسلیت به شیعیان و ملت ایران، مروری داریم بر برخی سخنان آن مرحوم درباره مهدویت و امام زمان(عج).

 

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار با اعضای ستاد هماهنگی تشكل‌های مهدوی، ضمن تشكر از اعضای این ستاد، اظهار كرد: ستاد تشكل‌های مهدوی از زمان تأسیس تاكنون بركات زیادی برای جامعه داشته، آثار مفیدی را در زمینه مهدویت تولید كرده و خدمات مؤثری را نیز در این زمینه ارائه داده است.

 وی ادامه داد: ائمه اطهار (علیهم السلام) همواره بر این نكته تأكید كرده‌اند كه «امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) مردم را از حیرت و سرگردانی نجات می‌دهد»؛ پس لازم است در این زمان برای نجات مردم از تحیر و سرگردانی، با انجام فعالیت‌های تبلیغی، فرهنگی و … امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) را به آنان بشناسانیم و آنان را به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نزدیكتر كنیم.

 این مرجع عالیقدر با اشاره به آیات ۱۵ و ۱۶ سوره تكویر، بیان كرد: بر اساس روایتی از امام باقر(علیه السلام) مراد از ستاره پنهان در آیات «فَلاَ اُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ* الْجَوَارِ الْكُنَّسِ» وجود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است كه مردم از پنهان بودن وی حیران هستند.

 آیت‌الله علوی‌گرگانی همچنین با بیان برخی از ویژگی‌های امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در زمان ظهور اضافه كرد: امام حسن مجتبی(ع) فرموده اند: «نهمین فرزند برادر من حسین(علیه السلام) پس از غیبتی طولانی در حالی ظهور می‌كند كه ظاهرش ظاهر جوانی است كه به ۴۰ سال نرسیده است.»

وی ادامه داد: جوان ماندن فردی پس از هزاران سال عمر، از نشانه های قدرت الهی است، خداوند هر چه را كه بخواهد، می‌تواند انجام دهد.

این مرجع تقلید جوان ماندن امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) پس از عمری طولانی را امری آسان و ممكن برای خداوند دانست و گفت: همان خدائی كه قدرت این را داشت كه حضرت یونس را در صورتی كه بخشیده نمی‌شد، تا روز قیامت در شكم نهنگ زنده نگه دارد، اكنون نیز می‌تواند فردی را هزاران سال زنده و جوان نگه دارد.

آیت‌الله علوی گرگانی افزود: در بعضی از زیارتنامه های مربوط به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) عنوان شده است كه وجود ایشان مظهر قدرت الهی است؛ در حقیقت خداوند می خواهد قدرت خویش را در وجود حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) نمایان سازد.

وی در بخش پایانی سخنانش از مسؤولان و دغدغه‌مندان عرصه مهدویت خواست تا در راستای تشریح مسائل مربوط به مهدویت برای مردم به ویژه جوانان اقدام كرده و این مسائل را برای آنان جا بیندازند.

 

سخن گفتن در رابطه با امام عصر(عج) جزو ضروریات دنیای امروز است

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار حجت‌الاسلام رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران و جمعی از اعضای ستاد فعالان فرهنگی مهدویت (22 آبان 97)، با بیان اهمیت بهره‌مندی از سخنان یکدیگر در جلسات و نشست‌ و برخاست‌ها اظهار داشت: طبق فرمایش حضرت علی(ع) باید انسان‌ها با یکدیگر تعامل داشته و از سخنان یکدیگر بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه برگزاری جلسات در ارتباط با مهدویت ازجمله جلسات پرفایده است، افزود: سخن گفتن در رابطه با امام عصر(عج) جزو ضروریات دنیای امروز است چراکه مردم با امام زمان(عج) بیشتر آشنا می‌شوند.

این مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: برخی درباره زمان ظهور امام عصر(عج) سؤال می‌کنند، ازجمله اینکه از وجود خود حضرت(عج) سؤال شده که چه موقع ظهور می‌کنید؟ ایشان فرموده‌اند: به‌وسیله علائم و نشانه‌ها زمان ظهور مشخص می‌شود.

آیت‌الله علوی گرگانی امورات و مسائل اسلامی را دودسته تقسیم و تصریح کرد: یک دسته اموراتی هستند که به‌صورت مستقیم بیان‌شده‌اند، که به آن‌ها مایحتاج ضروری مردم گفته می‌شود، همچنین دسته دیگر اموراتی هستند که مخفی بوده و زمان غیبت ازجمله این امور است.

وی با اشاره به ماجرای ذبح حضرت اسماعیل(ع) توسط حضرت ابراهیم(ع) که به دستور الهی صورت گرفت، گفت: این ماجرا شامل یک جریان واقعی و یک مرحله آزمایشی است که جریان واقعی در واقعیت اتفاق نیفتاد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز کرد: امام عصر(عج) فرموده‌اند عده‌ای هستند که از طولانی شدن زمان غیبت من غربال می‌شوند، و در روایات نیز داریم که ایمان را به دسته تقسیم کرده‌اند و مؤمنان واقعی همواره مورد آزمایش خداوند قرار می‌گیرند.

آیت‌الله علوی گرگانی با نقل روایتی از امیرالمومنین علی(ع) تأکید کرد: حضرت(عج) در این روایت فرموده‌اند: خیال نکنید با گفتن «لااله‌الاالله» ایمان آورده‌اید، بلکه از سوی خداوند مورد آزمایش قرار گرفته و غربال خواهید شد.

 

دنیای امروز بشدت نیازمند شناخت مهدویت است

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی، از اساتيد برجسته حوزه علميه قم روز سه شنبه (11 دی 88) در دیدار جمعی از اعضای مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) و دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با اشاره به این‌که نفس وجود مبارک حضرت ولی عصر(ع) خیر است، گفت: هستی تمام موجودات وابسته وجود مبارک حضرت مهدی(س) است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به آیه بقیةالله خیرلکم ان کنتم مؤمنین، گفت: این بهترین تابلوی عمل است و کاری که مؤسسه آینده روشن انجام می‌دهد یک عمل خداپسندانه است.

این مرجع تقلید در ادامه به تعبیر کلمه بقیةالله و ارتباط آن با وجود مبارک حضرت ولی‌عصر(عج) پرداخت و خاطرنشان کرد: مناسب است بزرگان دین، مراجع تقلید و شخصیت‌های با علم و کمال حوزه علمیه قم، با بررسی ابعاد وجودی حضرت ولی عصر(ع) و ارتباط آن با بقیةالله(عج) بپردازند تا مشخص شود که چگونه خداوند تعبیر به خیر برای مؤمنین می‌کند.

آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به حدیث پیامبر(ص) در مورد این‌که خدا مهدی(عج) ما را برای سختی شیعیان گذاشته است، گفت: حضرت امام خمینی‌(ره) در موقعیت حساسی که فرمودند حکومت نظامی، حکومت نظامی نیست، توسل به حضرت ولی‌عصر(ع) پیدا کرده بودند.

وی با بیان این‌که هر گروه و تشکیلاتی که جمع می‌شوند، ارزش حرکت آنها بر حسب ارزش متعلق کارشان است و هر چه متعلق‌کار ارزشش بالاتر شد، آن تشکیلات و اجتماعات ارزششان بالا می‌رود، تصریح کرد: توجه به این‌که ما در چه کاری حرکت می‌کنیم و مقصد و مقصود این کار چیست، امیدبخش است و به عمل انسان بها و ارزش می‌دهد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در پایان با تصریح به این‌که دنیای امروز محتاج شناخت مهدویت است، افزود: وعده خدا در مورد ظهور حضرت ولی عصر(عج) حق است و عملی خواهد شد.

کد خبر 1158375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha