جولان جاسوس ها در مساجد با مجوزهای دولتی /  وقتی پلیس فدرال لانه جاسوسی از مسلمانان می شود !

پلیس فدرال آمریکا که متهم به جاسوسی از مساجد است با استفاده از امتیاز «اسرار دولتی» در دادگاه عالی تبرئه شده است و به این ترتیب «اف بی آی» به عنوان یک لانه جاسوسی کار خود را برای نظارت غیرقانونی بر مسلمانان به راحتی ادامه خواهد داد!

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: مسلمانان آمریکایی که از اداره تحقیقات فدرال به دلیل فرستادن یک خبرچین برای جاسوسی از مساجد اورنج کانتی شکایت کرده بودند به دنبال حکم محدود دادگاه عالی در اوایل ماه جاری که به نفع  «اف بی آی» بود اعلام کرده اند که به مبارزه برای پرونده خود در دادگاه های پایین تر ادامه خواهند داد.

به گفته وکلای آنها، این حکم می‌تواند اثبات نقض قانون متمم اول قانون اساسی مسلمانان « اورنج کانتی» را دشوارتر کند.

پاتریک تومی، وکیل ارشد پروژه امنیت ملی در یک بیانیه خبری گفت: حکم دیوان عالی نشانه خطرناکی برای آزادی مذهبی و پاسخگویی دولت در پرونده های جاسوسی است.

او ادامه داد: اگرچه این پایان راه نیست، اما این حکم کار را برای کسانی که حقوق و حریم خصوصی آنها با نظارت تبعیض آمیز در دو دهه پس از 11 سپتامبر نقض شده است، برای اثبات ادعاهای خود در دادگاه دشوارتر می کند.

شاکیان این پرونده «شیخ یاسر فزاقه »، امام جماعت بنیاد اسلامی اورنج کانتی ، علی الدین مالک که در مرکز اسلامی ایروین حضور یافت و یاسر عبدالرحیم، مقیم دائم ایالات متحده از مصر که در مرکز اسلامی ایروین نیز حضور داشت، هستند.

آنها توسط اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا (ACLU) و دیگران نمایندگی می شوند.

«یاسر فزاقه » که یکی از شاکیان پرونده است در ماه نوامبر در مورد ادعاهای امنیت ملی گسترده اف بی آی به الجزیره گفت: پتانسیل سوء استفاده بسیار غیر قابل باور است. تصور کنید ابزاز جاسوسی را در اعترافگاه یک کلیسای کاتولیک قرار دهند . ببینید که این مسئله تا چه حد می تواند وحشتناک باشد.

وی افزود: : ما زنده هستیم تا یک روز دیگر در مبارزه خود بجنگیم تا اطمینان حاصل کنیم که مسلمانان در آمریکا توسط حق مقدس آزادی مذهب که قانون اساسی برای همه ما تضمین می‌کند، محافظت می‌شود.

در این شکایت اف‌بی‌آی متهم به نفوذ به مساجد اصلی در جنوب کالیفرنیا و هدف قرار دادن مسلمانان آمریکایی به دلیل مذهبشان شده است.

این سازمان اف‌بی‌آی را متهم کرد که با هدف قرار دادن مسلمانان و نقض متمم اول قانون اساسی آمریکا، تبعیض‌های مذهبی را انجام می‌دهد و همچنین ممنوعیت تفتیش‌ها و توقیف‌های غیرمنطقی متمم چهارم را نقض می‌کند.

دیوان عالی حکم قبلی یک دادگاه پایین‌تر را لغو کرد که می‌گفت قانون خدمات اطلاعات خارجی ،  یک قانون فدرال که نظارت دولت را تنظیم می‌کند  بر امتیاز اسرار دولتی مقدم است.

دادگاه عالی با استناد به «اسرار دولتی» به پنهان کردن سوء استفاده ها و خنثی کردن پاسخگویی در دادگاه ها ادامه می دهد.

دولت سعی کرده است از امتیاز «اسرار دولتی» استفاده کند و استدلال کند که اجازه دادن به این پرونده اطلاعاتی را آشکار می کند که می تواند امنیت ملی را تهدید کند.

در حالی که وکلای اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا نیز در کنفرانس خبری ابراز خوش‌بینی کردند که این پرونده ادامه خواهد داشت، آنها گفتند که از تصمیم قضات دیوان عالی ناامید شده‌اند.

اشلی گورسکی، وکیل ارشد کارکنان پروژه امنیت ملی ACLU در کنفرانس گفت: حکم محدود دادگاه در مورد قانون نظارت بر اطلاعات خارجی، پیگیری جبران خسارت و پاسخگویی برای نظارت غیرقانونی را دشوارتر کرده است.

اف‌بی‌آی سعی کرده است از «امتیاز اسرار محرمانه دولتی» استفاده کند که به این اداره اجازه می‌دهد اطلاعات را مخفی نگه دارد تا دادگاه‌های پایین‌تر را وادار به بیرون انداختن پرونده کند.

اما آهیلان آرولانانتهام، وکیل پرونده شاکیان، در کنفرانس خبری گفت که وکلای این افراد استدلال کرده اند که استفاده از امتیاز اسرار دولتی در این پرونده مناسب نیست.

آرولانانتهام همچنین گفت که حتی بدون اطلاعاتی که دولت مخفی نگه می دارد، آنها بیش از حد کافی شواهد برای تجسس غیرقانونی از جمله اعترافات خود جاسوس «اف بی آی« دارند.

در ژوئن 2006، تقریباً پنج سال پس از 11 سپتامبر، استفان تیدول، دستیار رئیس اف‌بی‌آی لس‌آنجلس، در مجمعی برای جامعه مسلمانان در مرکز اسلامی ایروین شرکت کرد و در آنجا به ساکنان اطمینان داد که این اداره اطلاعات مخفیانه را برای نظارت به مساجد نمی‌فرستد.

این انجمن پس از آن برگزار شد که اورنج کانتی رجیستر داستانی را به نقل از یک مامور اف بی آی منتشر کرد که گفت  اف بی آی مسلمانان این منطقه  را زیر نظر دارد.

همچنین تقریباً در همان زمانی اتفاق افتاد که مأموران FBI تصمیم گرفتند کریگ مونتیله، یک خبرچین را به مساجدی در اورنج کانتی بفرستند که خود را به عنوان یک مسلمان معرفی کرده بود؛ جایی که او اسامی، اطلاعات تماس و مکالمات را برای بیش از یک سال ضبط می کرد.

در آن زمان، مونتیله در چندین مسجد در اورنج کانتی، از جمله مرکز اسلامی ایروین و بنیاد اسلامی اورنج کانتی، که فزاقه مدیر مذهبی آنجا بود، رفت و آمد می کرد.

مسلمانان در مساجد پس از مدتی که مونتیله شروع به پرسش درباره «جهاد خشونت آمیز» کرد، نسبت به او محتاط شدند.

طبق این شکایت، مونتیله ظاهرا در ماه مه 2007 به تعدادی از مردم گفت که به سلاح دسترسی دارد و پس از ابراز ناامیدی از ظلم و ستم به مسلمانان در سطح جهان، وظیفه دارد اقدامات خشونت آمیز انجام دهد.

گزارش جدید منتشر شده توسط « Project South »، یک سازمان ایجاد کننده جنبشی که ریشه در سنت سیاه پوستان دارد ، شرح تاریخ طولانی ، اقدامات و قوانین پشت دولت نظارتی ایالات متحده و هدف قرار دادن سیستماتیک جوامع سیاه ، مهاجر یا مسلمان  را با تمرکز ویژه ای بر جنوب آمریکا توضیح می دهد.

«جاسوسی از جوامع حاشیه  ای : تاریخچه ،قوانین  و جاسوسی دولت آمریکا علیه جوامع مسلمان ، سیاه پوست و مهاجران و استراتژی های معاصر مقاومت»  به عنوان راهنما و ابزاری مفید برای سازمان دهندگان جامعه ، وکلا ، فعالان و همه کسانی است که نگران تاثیرات عملی رشد دولت نظارتی آمریکاهستند.

بسیاری ازمقامات آمریکایی اقدامات نظارتی یا جاسوسی سیستماتیک آمریکا علیه مسلمانان را با حملات 11 سپتامبر و جنگ علیه تروریسم مرتبط می دانند، اما واقعیت این است که جوامع مسلمان سیاهپوست و مهاجران مسلمان از مدتها قبل از آن تحت نظارت های تبعیض آمیز و سوء استفاده  قرار گرفته بودند.

پس از جنگ جهانی اول ،دولت آمریکا جوامع مختلف مسلمان را که شروع به مشارکت در سازماندهی سیاسی کرده بودند ، تحت جاسوسی قرار دارد و اخراج کرد.

به عنوان مثال ، هنگامی كه دولت آمریكا قوانین بیگانه هراسی آشكاری مانند قانون منشأ ملی سال 1924 را تصویب كرد که محدود کننده مهاجرت غیر سفیدپوستان و غیر مسیحیان بود ، «اف بی آی» جاسوسی های خود را برجنبش های پان آفریقایی و سیاه پوستان  تحت تاثیر اسلام که مخالف برتری طلبی هاب سفیدپوستان بودند ، متمرکز کرد.

پس از یازده سپتامبر ، قسمت های مختلف در دولت آمریکا تفسیر اساسی و در نهایت تغییر قانون نظارت بر اطلاعات خارجی را برای امکان نظارت گسترده انجام دادند. این قانون تغییر یافت تا جمع آوری اطلاعات خارجی مجاز باشد. کنگره بند 215 قانون پاتریوت یا همان لایحه میهن دوستی  ایالات متحده را تصویب کرد  که امکان جمع آوری داده های تماس تلفنی و جمع آوری سایر سوابق تجاری و مالی محرمانه را فراهم می کرد.

در سراسر جنوب آمریكا ، جوامع سیاهپوست ویا مسلمانان با پیامدهای قابل توجه حاصل از دولت نظارتی گسترده مواجه شده اند در نتیجه این دولت نظارت گسترده داشته اند.

این اقدامات نظارتی فراتر از دوران ریاست جمهوری بوش رفت و در دو دولت اوباما و ترامپ ادامه یافت. ، دولت ترامپ صریحا تلاش کرد از مقامات ضد تروریسم اف بی آی برای هدف قرار دادن معترضان سیاه پوست در تظاهرات برای مرگ جورج فلوید،سیاه پوست آمریکایی کشته شده به دست یک پلیس سفیدپوست استفاده کرد و حالا گویا قرار است اقدامات نظارتی در دولت بایدن هم ادامه داشته باشد ،بی توجه به اینکه چنین اقداماتی نه تنها نمی تواند امنیت بیشتری را برای جوامع مسلمان و سیاه پوست به وجود بیاورد بلکه مورد آزار و اذیت بیشتر آنها خواهد شد.

کد خبر 1158436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha