بیانیه گام دوم، نظریه پایه نظریه نظام انقلابی  است

رفیعی آتانی با بیان اینکه بیانیه گام دوم، نظریه پایه نظریه نظام انقلابی است، گفت: لذا چارچوب نظری کار ساده ای نیست و باید در حوزه های مختلف آن را جاری کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست رونمایی از گزارش «کاستی‌های کنونی و بایستگی‌های دولت سیزدهم، در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم با حضور حجت الاسلام علی ذوعلم رییس اندیشگاه گام دوم، حبیب رحیم پور ازغدی مشاور رییس مرکز بررسی های ریاست جمهوری و عطاءالله رفیعی آتانی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مجیدی رییس پژوهشکده مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارشنبه 25 اسفند برگزار شد.

رفیعی آتانی هم در این نشست اظهار داشت: باید گفت کارهای که تا به حال محقق نشده بود سبب شد بیانیه گام دوم شکل بگیرد. اگر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت درست انجام می شد، شاید وضعیت متفاوتی را شاهد بودیم.
 
وی با بیان اینکه به طور مکرر درباره بیانیه صحبت می کنیم ولی کار عینی باید در این زمینه صورت گیرد، گفت: بیانیه گام دوم تحلیل گذشته است اما برای ساختن آینده است. وقتی از ساختن آینده صحبت می‌کنیم نظریه پایه بنیادین می خواهیم.
 
وی ادامه داد: بر اساس بیانیه گام دوم، نظریه پایه نظریه نظام انقلابی  است. لذا چارچوب نظری کار ساده ای نیست و باید در حوزه های مختلف آن را جاری کنیم.
 
رفیعی آتانی گفت: ابزار دیگری که می تواند به ما کمک کند آینده پژوهی با ابزارهای گوناگون آن است. باید از این ابزارهای جدید که بتواند آینده را برای ما ترسیم کند، بهره بگیریم. در این زمینه کارهای آزمایشگاهی و شبیه سازی می تواند به ما کمک کند.
 
وی ادامه داد: نقطه مرجع بیانیه گام دوم، جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی است که بقیه دستاوردها بر روی آن سوار می شود. کار مهم جمهوری اسلامی این بود که مردم را بر امور حاکم کرد.
 
رفیعی آتانی گفت: به نظر می رسد برای مدل های نقش آفرینی مردم باید فکر شود. باید فکر کنیم مردم را به چه شکلی در صحنه تصمیم گیری و سیاست گذاری کشور وارد کنیم. اگر مردم وارد شوند اهداف ما تحقق پذیرتر می شوند. اگر قرار است تمدنی ساخته شود باید فکر شود که مردم را باید چطور در امور وارد کرد.
 
وی ادامه داد: لذا باید الگوهای جدیدی در مشارکت مردم باید فکر کرد. ۵۰ درصد اقتصاد ایران دست دولت است که به نظر من نامشروع است و مردم می توانند این امور را انجام دهند.
 
وی افزود: واقعیت این است که ما علم و دانشگاه نداریم. وقتی می دانیم علم نداریم و می دانیم ساختن آینده با محوریت علم است باید به جنگ این صحنه برویم. دولت هزینه های زیادی برای علم می کند اما علم در حال حذف شدن از صحنه است و کارکرد ندارد. صنعت ما ناکارآمد است و علوم انسانی ما هم بی کارکرد است.
 
رفیعی آتانی با بیان اینکه ما قرار نیست علم خالص تولید کنیم و اندیشکده ها مفصل بین نظر و عمل هستند، گفت: ما از منظر بیانیه گام دوم باید صحنه های عملی و عینی فردی و اجتماعی را تشخیص و توضیح دهیم و ماهیت اندیشکده به این معنی است.
 
وی در پایان اظهار داشت: ما باید بتوانیم تمام دستاوردهای انقلاب را در ظرف بیانیه گام دوم بازخوانی کنیم. با سخن گفتن مکرر درباره بیانیه حتما آن را ضایع می‌کنیم مثل ایده هایی از قبیل جنبش نرم افزاری و... که به این سرنوشت دچار شد.
کد خبر 1158593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha