تحقق کشاورزی قراردادی منجر به موفقیت ۱۰۰ درصدی در این حوزه می‌شود

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کشاورزی قراردادی از برنامه‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه پایداری تولید است که در صورت اجرایی شدن ۱۰۰ درصدی به موفقیت دست خواهیم یافت.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، محمد صالح احمدی معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گردهمایی داشت محصولات پاییزه و کاشت محصولات بهاره سال زراعی 1400-1401 کردستان، ضمن اشاره به این مطلب که سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در استان کردستان افزایش پیدا کرده است توصیه کرد مبارزه با علف‌های هرز و آفات در دستور کشاورزان قرار گیرد.

 

 

وی در خصوص کاشت، داشت و برداشت محصولات دیم خصوصا گندم، نخود، محصولات علوفه‌ای و دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی اظهار کرد: 582 هزار هکتار برنامه ابلاغی وزارت برای کشت گندم، با 32 هزار هکتار گندم آبی و 550 هزار هکتار گندم دیم قراردادی بوده که با تلاش مدیران و کارشناسان، بیشتر از برنامه ابلاغی با سطح 595 هزار هکتار کشت گندم توانسته‌ایم عملکرد مناسبی داشته باشیم.

 

 

احمدی در خصوص برش شهرستانی کشت قراردادی تصریح کرد: تمام شهرستان‌های استان براساس این دستورالعمل اقدام کرده‌اند که با توجه به پیش بینی‌های موجود و بارندگی‌های مناسب، مدیریت در تغذیه گیاهی و مبارزه با علف‌های هرز، امید آن می‌رود نزدیک به یک میلیون تن گندم  تولید شود که از این مقدار بالغ بر  ۸۷۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری و روانه بازار مصرف شود.

 

 

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص آخرین وضعیت رویشی گندم در سال جاری افزود: با توجه به بارندگی‌های مناسب امسال نسبت به سال گذشته، گندم در شرایط رویشی بسیار خوبی قرار دارد که با توجه به آمارهای مشاهدات میدانی کارشناسان می‌توان گفت ۲۸ درصد مزارع در مرحله دو برگی، ۵۲ درصد مزارع در مرحله چهار برگی و بالغ بر پنج درصد در مرحله پنجه کامل قرار دارد.

 

 

احمدی با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی از مهم‌ترین نامه‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه پایداری تولید است، افزود: اگر بتوانیم کشاورزی قراردادی را به معنای واقعی عینیت ببخشیم به صد درصد  موفقیت رسیده‌ایم.

 

 

۲۷۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت، تحت پوشش بیمه هستند

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی اظهار داشت: در بحث حمایتی با بیمه محصولات کشاورزی توانسته‌ایم بالغ بر ۲۷۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت را تحت پوشش بیمه قراردهیم.

 

 

وی در خصوص کشت جو و توسعه زراعت آن افزود: امسال ۴۱ هزار هکتار کشت محصول جو از طرف وزارت به استان کردستان ابلاغ شده است که توانسته‌ایم این برنامه اجرایی را با ۲۴  رقم جو دیم و آبی عملیاتی نماییم که به نسبت سال گذشته ۵  هزار هکتار افزایش سطح زیر کشت داریم.

 

 

احمدی در زمینه دانه‌های روغنی افزود: زراعت کلزا به عنوان یک زراعت مهم در راستای پایداری تولید به‌ویژه در دشت‌های شرق استان می‌تواند بسیار مهم باشد که از چهار هزار هکتار برنامه ابلاغی، اکنون یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار کشت شده است.

 

 

وی جهت جلوگیری از واردات روغن و دستیابی به یک برنامه جامع خودکفایی تلاش همکاران جهت برنامه‌های تروجی کشت دانه‌های روغنی خصوصا کلزا را خواستار شد.

 



معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: بیشترین سطح کشت محصول کلزا، شهرستان دهگلان با سطح زیر کشت ۵۳۰ هکتار است.

 

 

سال گذشته استان کردستان کمترین سن زدگی را در گندم  داشته‌ است

 

 

وی رصد و پایش مزارع محصولات کشاورزی توسط کارشناسان پهنه را خواستار شد و اضاقه کرد: در سال گذشته با همکاری کارشناسان پهنه، استان کردستان کمترین سن زدگی را در گندم  داشته‌ایم که امیدواریم امسال نیز با دقت تمام مزارع پایش و از سن زدگی و آفت زدگی محصولات جلوگیری شود.

 



احمدی افزود: تغذیه تکمیلی و تغذیه گیاهی از مسایلی است که بسیار مهم بوده و در صورتی که گیاه به خوبی تغذیه و با آفات آن مبارزه شود می‌توان امید داشت محصولی سالم و پربار برداشت کرد.

 



معاون بهبود تولیدات گیاهی افزود: وزارت جهاد کشاورزی هر ساله آخرین دستورالعمل‌های داشت محصولات پاییزه و کشت محصولات بهاره خود را تدوین کرده و به استان‌ها ابلاغ می‌نماید که به مسئولان توصیه می‌نماییم سریعا برنامه‌ها بر اساس برش شهرستانی ابلاغ و در دسترس مسئولین مراکز و  بهره‌برداران  قرار گیرد.

 

 

احمدی گفت: امسال ۷۹۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی  استان تحت کشت محصولات پاییزه همچون گندم، جو، نخود و کلزا  و محصولات بهاره  قرار خواهد گرفت.

 

 

وی به کشت چغندر در سطح  یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان، کشت سیب زمینی و هم چنین علوفه مورد نیاز با استفاده از ارقام کم آب بر و آبیاری قطره‌ای اشاره کرد و افزود: با توجه به کمبود آب و به جهت جلوگیری از افزایش مصرف آب می‌توان ضمن ارائه راهکارهای به روز هم محصولی با کیفیت تولید کرد و هم افزایش تولید را در بر داشت.

 

صدور حواله‌های مورد نیاز کشاورزان خصوصا تحویل کود بصورت الکترونیکی

 


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: صدور حواله‌های مورد نیاز کشاورزان خصوصا تحویل کود بصورت الکترونیکی از جمله مواردی است که هم کار کشاورز در زمان کوتاهی انجام خواهد شد و هم کمک بسزایی در پیشبرد اهداف به بهره‌برداران و مولدین خواهد کرد.

 

 

احمدی به ایجاد مزارع الگویی و  تهیه بذور اصلاح شده اشاره و تصریح کرد: هدف ما کمک به کشاورز و بهره‌بردار است که بتواند با افزایش سطح زیر کشت و استفاده از بذور اصلاح شده تولیدی با کیفیت و کمیت حاصل شود.

 

 

در پایان جذب سهمیه کودی استان از مواردی بود که معاون بهبود تولیدات گیاهی به آن اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۷۶ درصد سهمیه کودی که سازمان تعاون روستائی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار داده جذب شده و می‌توان گفت ۱۰۵درصد سهمیه شرکت خدمات حمایتی نیز جذب شده است.

 

 

محصول گندم ۴۰ درصد انرژی تغذیه مردم را تامین می‌کند

 

 

دکتر سدری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کردستان نیز در این گردهمایی بر لزوم توسعه کشت محصولات کشاورزی بصورت دیم با توجه به کاهش منابع آبی اشاره و اظهار کرد: دلایل متعدد دیگری نیز برای توسعه کشت دیم در کشورمان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به پدافند غیرعامل در زمینه امنیت غذایی، پیشرفت‌های علمی و پژوهشی در زمینه کشت دیم، مساعد بودن شرایط در ۱۶ استان کشور برای زراعت دیم و لزوم توجه به بهره‌وری آب اشاره کرد.

 

 

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کردستان افزود: محصول گندم ۴۰ درصد انرژی تغذیه مردم را تامین می‌کند که با توجه به سطح زیر کشت بالای این محصول در استان و میزان مصرفی آب مورد نیاز و مصرف بهینه کودهای شیمیایی در بخش زراعت استان و در سطح کشور می‌توان به محصولی با کیفیت دست یافت.

 

 

سدری به افزایش بارندگی به عنوان یک عامل مثبت افزایش عملکرد در  زمینه محصولات دیم  اشاره و بیان کرد: زراعت دیم با استفاده از آب باران یا «آب سبز» به دنبال تولید محصول اقتصادی و تامین امنیت غذایی است و نباید تصور شود که به دلیل متغیر بودن توزیع باران و تغییر اقلیم در مناطق خشک و نیمه‌خشک، تولید در شرایط دیم پایدار نیست.

 

 

تولید در دیمزارها منوط به مدیریت صحیح به‌ویژه در زمینه مدیریت آب باران است

 

وی افزایش تولید در دیمزارها را منوط به مدیریت صحیح به‌ویژه در زمینه مدیریت آب باران دانست و اظهار کرد: هر میلیمتر کاهش بارندگی تاثیر بسزایی در کاهش عملکردهای تولید را به دنبال خواهد داشت که باید ضمن ارائه  راهکارهای درست عملکرد مناسب را بدست آورد.

 



رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کردستان مصرف متوازن کود شیمیایی را خواستار و اضافه کرد: تغذیه متعادل محصولات با کودها، افزایش خاصیت انبارداری محصول و تا حدودی حفظ شدن محصولات در مقابل تغییرات فیزیکی و شیمیایی را در پی دارد.

 

 

سدری افزود: امکان بهره‌برداری از خاک برای سال‌های متمادی با مصرف بهینه از این نهاده امکانپذیر خواهد بود.

 

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش استان کردستان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: استفاده متعادل از کودهای شیمیایی موجب کاهش هزینه تامین کود و کوددهی خواهد شد.

 

 

وی افزود: مصرف بهینه کود عاملی برای متعادل شدن نیاز آبی محصول بوده و تاحدودی در مقابل تنش‌های کم آبی مقاومت ایجاد می‌کند.

کد خبر 1158638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha