أَحْسَنِ الْحَالی که جهان با امام زمان(عج) تجربه می‌کند

حجت‌الاسلام حسنلو گفت: امیرالمومنین(ع) فرمودند: «آگاه باشيد فردايي در پيش داريد كه با همه حكومت‌هاي رايج دنيا متفاوت خواهد بود، او با كارگزاران ناشايست برخورد نموده، آنها را كيفر خواهد داد. زمين و آسمان در دوره او از داشته خود مضايقه نمی‌کنند ...».

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان، سالروز ولادت حضرت بقیه اللله العظم(عج) و به منظور بررسی تحولاتی که با بهار وجودی امام زمان(عج) در عالم رخ می دهد با حجت الاسلام والمسلمین «امیر علی حسنلو»،  استاد حوزه و مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود: ‏

 

 

 

در زیارت حضرت صاحب سلام الله علیه وعجل الله تعالی فرجه الشریف می خوانیم: «السَّلَامُ عَلَى الْحَقِّ الْجَدِيدِ وَ الْعَالِمِ الَّذِي عِلْمُهُ لَا يَبِيدُ السَّلَامُ عَلَى مُحْيِي الْمُؤْمِنِينَ وَ مُبِيرِ الْكَافِرِينَ السَّلَامُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ السَّلَامُ عَلَى خَلَفِ السَّلَفِ وَ صَاحِبِ الشَّرَفِ السَّلَامُ عَلَى‏ حُجَّةِ الْمَعْبُودِ وَ كَلِمَةِ الْمَحْمُودِ السَّلَامُ عَلَى مُعِزِّ الْأَوْلِيَاءِ وَ مُذِلِّ الْأَعْدَاءِ السَّلَامُ عَلَى وَارِثِ الْأَنْبِيَاءِ وَ خَاتِمِ الْأَوْصِيَاءِ السَّلَامُ عَلَى الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ وَ الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ السَّلَامُ عَلَى السَّيْفِ الشَّاهِرِ وَ الْقَمَرِ الزَّاهِرِ [وَ النُّورِ الْبَاهِرِ السَّلَامُ عَلَى شَمْسِ الظَّلَامِ وَ الْبَدْرِ التَّمَامِ السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ‏ الْأَنَامِ‏ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام‏».

از حضرت حجت(عج) در این زیارت به ربیع الانام یعنی بهار مردمان و بهار دل انسان ها یاد شده است ؛ در طلیعه بهار طبیعت هستیم با تولد منجی و ظهور آن حضرت(عج) بهار خلقت و زندگی نو شروع می شود و تحولی بزرگ در احوال بشریت به سوی امید و فلاح  ایجاد می شود. بهار زنده شدن طبیعت را مژده می دهد و برای انسان تداعی کننده حیات نو است؛ انسان ها هميشه در آرزوي رسيدن به جامعه اي هستند كه در آن، آسايش، رفاه، امنيت و خواسته هاي معقول ‏وجود داشته و به آساني به آن برسند، عدالت و برابري نيز خواسته آرماني ديگر انسان است.‏

 

بعثت انبياي الهي را نيز مي توان از عظمت انسان و اهميت وجودي او برشمرد كه خداوند او را بزرگ داشته و ‏تكريم نموده (اسراء/70) و رسولاني از جانب خود براي آشنايي با زندگي درست و راه راست در خدمت ‏انسان قرار داده است. اين انگيزه نيز از غايتي بزرگ براي انسان خبر مي دهد. از اين روي، انسان با تأمل ‏در اين امور، به تأمل در غايتي بزرگ مي رسد كه آينده او را تعيين مي كند.

 

در اين راستا سؤالهاي فراواني مطرح مي شود مثل اینکه آيا جامعه اي كه شيعه در عصر ظهور در انتظار آن است، همان جامعه آرماني تمام انسان هاست؟ خلاصه ‏اينكه جامعه مهدوي چگونه جامعه اي است و چه مشخصاتي دارد كه بتواند جامعه آرماني مشترك بين ‏انسانها باشد، آيا جهاني سازي در سايه اين آرمان قابل تصور است؟ و اصولاً محوريت جامعه جهاني بر اساس ‏نيازهاي فرامادي انسان شكل خواهد گرفت؟ يا محوريت جهاني سازي تنها رويكرد اقتصادي خواهد داشت.‏

 

رسيدن به جامعه عاري از هر گونه ظلم و تعدي و لبريز از عدالت، آرمان بزرگ انسان و وعده بزرگ الهي ‏است، كه هنوز به صورت كلان و فراگير محقق نشده تا بشريت تحت لواي اين انديشه زندگي كند، و در فرصت ‏ايجاد شده و امنيت حاصل از آن، به نيازهاي فرا مادي خود انديشه نمايد، و آنچه در كتابهاي آسماني وعده ‏داده شده عينيت يابد؛ انسان قرن هاست در حسرت ايجاد امنيت در جهان به سر می برد، انسان عصر حاضر چشم ‏انتظار نجات بخش آسماني است، چنانكه پيش از برانگيخته شدن انبياي الهي، در چنين انتظاري به سر مي ‏برد.‏

 

انسان امروز از لحاظ تكامل اقتصادي و فناوري به حدي پيشرفت كرده كه فاصله آن با تكامل معرفتي و ‏معنوي حيرت آور است، جهان غرب رو به سوي بحران بزرگ معنوي نهاده و اين بحران را بر جهان حاكم ‏كرده است. انسان متوجه اين بحران بزرگ روحي شده و براي رهايي از اين بحران معرفتي به دنبال راه ‏نجات است. انواع تجارب حكومتي در جهان ناكارآمدي خود را نشان داده، طبقات حاكم با انديشه هاي ‏مختلف و برنامه هاي متنوع فاقد توان لازم براي اغناي روح بزرگ و عدالت گراي انسان شده اند. بشريت، ‏ماركسيسم و فئوداليته، امپرياليسم و ساير نظامهاي حكومتي را با تجربه تلخي پشت سر گذاشته و به دنبال ‏چيزي فراتر از اين ساختارهاست. دين اسلام ايدئولوژي و جهان بيني استواري براي رهايي انسان از ‏سرابهاي مهلك ارائه داده و از منجي بزرگي سخن گفته كه فراتر از انديشه هاي زميني و پوسيده است.‏

 

شيعه جامعه اي آرماني را براي رهايي از زنگارها و زنجيرهاي اسارت قابل تحقق و تجلي مي داند كه با ‏حركت تدريجي نداي فطر تهاي پاك سازگار است و به تشكيل جامعه مهدوي منجر خواهد شد.‏

 

تحول احوال جامعه انسانی و ظهور منجی

عید که تحول بزرگ در طبیعت را نوید می دهد و تحویل سال آغاز این حیات نوین است، برای حیات معنوی دوباره زمین در آیات قرآن اشاراتی لطیف است ؛ از جمله آنها سخن  امام كاظم (ع) است که در تفسير آيه «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» مي فرمايد: خداوند زمين را با مرداني زنده مي كند كه ياوران مهدي در اجراي عدالت هستند. انقلاب فراگير مهدي(عج) انقلابي است كه مردم جهان در انتظار آن هستند و از آن استقبال مي كنند، مگر اندكي كه مخالف، که آنها نيز در سيل انقلاب آن حضرت محو مي شوند.

 

اقتصاد جهان در اين انقلاب دگرگون مي شود، فقر از جهان برچيده مي شود، خواسته هاي انسان بيشتر فرامادي شده و نيازهاي او تغيير ماهيت مي دهد. انسان از ثروت اندوزي دل مي كند، از اين رو همه مردم به سطحي از زندگي كه معاش خود را تحصيل كنند، خواهند رسيد. يكي از علل فقر، انحصار ثروت در دست عده خاصي است؛ چنانكه امروزه 75 درصد ثروت جهان در دست اقليت است. اين نظام اقتصادي در عصر مهدوي فرو مي پاشد و نظام عدالت محور جايگزين مي شود و مردم با امنيت خاطر به نياز خود مي رسند و به آن قانع مي شوند.

ثروت اندوزي انسان و علاقه به انباشت نقدينگي و تصاحب املاك، آز و حرص به دارايي و علايقي از اين قبيل، از مشكل معرفتي انسان ناشي مي شود كه اگر اين مشكل حل شود، بسياري از بحرانهاي اقتصادي و فقر طبقاتي از جامعه ريشه كن خواهد شد. نبود برنامه تربيتي و معرفتي، انسان را از مسير انسانيت به مسير مادي سوق داده است. وقتي براي تربيت انسان و بيدار كردن وجدان و فطرت الهي برنامه اي ارائه شد، اين مشكل رفع خواهد شد.

 

علاوه بر اين، بر اساس روايات معتبر، زمين گنج هاي پنهاني خود اعم از معادن و محصولات كشاورزي را در جامعه مهدوي و زير سايه حكومت آن حضرت بيرون خواهد ريخت. اين روايات با آيات قرآن سازگاري دارد. «اگر اهل آباديها به خداوند ايمان بياورند، درهاي رحمت و نعمتهاي الهي از آسمان و زمين به روي آنها گشوده خواهد شد. (اعراف/69) دوره حكومت مهدي(عج)، اوج ايمان انسان به خداوند شروع مي شود «مردم در سايه حكومت مهدوي(عج) بي نياز مي شوند، با روزيهاي خداوند و بركات او...» در جامعه مهدوي زمين آباد مي شود و هيچ خرابه اي در آن يافت نمي شود و تمدن در اوج شكوفايي خود قرار مي گيرد.

 

انقلاب سياسي و حكومت امام مهدي(عج) واژگون شدن تمام حكومتهاي ظالمانه را در پي خواهد داشت. اميرالمؤمنين(ع) در توصيف حكومت او چنين مي فرمايد: «آگاه باشيد فردايي در پيش رو داريد كه زمامداري بر شما حكومت خواهد كرد كه از همه حكومتهاي رايج دنيا متفاوت خواهد بود، او با كارگزاران ناشايست برخورد نموده، آنها را كيفر خواهد داد. زمين و آسمان در دوره او از داشته خود مضايقه نكنند و... گنجهاي خود را به روي او نمايان و عرضه كنند. روش او عادلانه و سنت پيامبر(ص) به وسيله او زنده و با دلايل روشن و برهانهاي آشكار بر شما حكومت خواهد كرد و لذت عدالت را در سايه حكومت او خواهيد چشيد، احكام قرآن و سنت نبوي توسط او زنده و نمايان خواهد شد». (نهج البلاغه/ خطبه183‏)

امام رضا (ع) مي فرمايد: «در حكومت او هرگونه جور و ستم برچيده و زمين از ستمگران پاكيزه و با عدالت فرمانروايي كند و در حكومت او هيچ كس تعدي به حقوق ديگري نكند».(الارشاد/ مفيد/ ص384‏)

 

تحول احوال شرط ظهور تحولگر بزرگ جهان

در حین تحویل سال دعای حول حالنا الی احسن الحال ندای و نجوای عموم ایرانیان و مناطقی از دنیاست که زمانی از پیکره ایران بزرگ بودند و نوروز را پاس می داشتند و این دعاهارا زمزمه می کردند ؛ در تحول طبیعت صداقت است و پیدایی بهار از صداقت آن نشانه و شکوفا شدن درختان میوه است برای دادن میوه های رنگارنگ ؛ اگر مردمان پاس دارنده نوروز نیز که در تحول احوال خود خدارا به یاری می خوانند خود همت نموده و به تحول احوال خود همت نمایند و به اصلاح دل خود بپردازند یکی از شرایط مهم تحول بزرگ در جهان که آمدن منجی بشریت است محقق خواهد شد ؛ پس شایسته است که از تحول طبیعت و زیبا رخ شدن جهان در بهار به زیبایی اعمال و رخسار معنوی پرداخته تا در زمینه تجلی وتحول عظیم در جهان که با ظهور موعود امم محقق می شود گامی سبز برداریم و به ظهور دولت سبز و نورانی حضرت یاری و دست دعا برداریم ؛ آغاز سال 1401 مصادف با بهار قرآن است و بهار نیایش و دعا این نیز فرصتی بزرگ است که به داد دل های افسرده از گناه برسیم و زنگارهای معصیت را از آن پاک نموده و بادلی پاک به نیایش و دعا برای ظهور حضرت حجت(عج) با پرودرگار خود نجوا کنیم.

کد خبر 1158999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha