کرمان؛ در سالی که گذشت و نوروزی که پیش رو است

استاندار کرمان بخشی از مهمترین رخدادهای سال ۱۴۰۰ و اقدامات انجام شده برای نوروز ۱۴۰۱ را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ علی زینی وند، شنبه شب(۲۸ اسفند) در گفتگوی ویژه سیمای مرکز استان با تبریک ایام میلاد باسعادت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی؛ مروری بر مهمترین رخدادهای استان در سال ۱۴۰۰ کرد.
 

 

 

 


استاندار کرمان با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ سال مهمی بود و مردم هم سختی های زیادی تحمل کردند؛ افزود: با وجود امواج پی در پی کرونا و سختی های کادر درمان و ستاد مدیریت کرونا و با همه سختی ها اما با همدلی، بیماری را در خط کنترل داشتیم و واکسیناسیون گسترده یکی از اقدامات خوب از ابتدای دولت سیزدهم بود که امروز آثار آن را می بینیم.

 

 

 

 

وی انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان یکی دیگر از رخدادهای مهم سال ۱۴۰۰ مورد اشاره قرار داد و گفت: انتخاباتی پرشور در اوج تبلیغات منفی دشمن و سختی های معیشتی برگزار و رای بالایی به رییس جمهوری داده شد و دولت هم با پشتوانه قابل قبولی کار خود را آغاز کرد.

 

 

 

 

زینی وند ادامه داد: در تحریم ها و مضیقه های مالی تدابیر خوبی اندیشیده شد و علیرغم تبعات سخت بر کشور اما با تنظیم بازار و کمک های معیشتی بر آن غلبه پیدا کردیم.

 

 

 

وی اظهار کرد: امسال همچنین دومین سالگرد شهید سلیمانی باشکوه برگزار شد و مردم جلوه هایی از اربعین را در این مراسم به نمایش گذاشتند و با محوریت سپاه ثارالله اتفاقات خوبی در اسکان زائران و مدیریت مراسم و تامین امنیت شاهد بودیم. 

 

 

 

 

استاندار کرمان با اشاره به سیل سنگین و کم سابقه در جنوب و شرق استان طی دو مرحله و حضور تمام قد در کنار مردم؛ تصریح کرد: البته مردم هنوز در سختی هستند زیرا تبعات سیل به راحتی جبران پذیر نیست و در خصوص سیل بند جیرفت که مطالعه آن در سال ۱۳۴۰ آغاز و ۲۳ کیلومتر آن در سال ۵۰ احداث شده که در تقویت آب زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب هم تاثیر داشته؛ انتقاد جدی داریم.

 

 

 

وی در همین باره گفت: این سیل بند در حالی با دو میلیارد تومان قابل انجام بود که در سیل امسال حدود هفت میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل وارد شد اما ما به طور جدی پیگیر احداث آن هستیم که به مراحل نهایی رسیده و دو هزار میلیارد تومان برای مطالعه آن در استان گذاشتیم.
 

 

 

 

زینی وند در خصوص شعار سال هم گفت: کارگروهی به ریاست بنده در اتاق بازرگانی تشکیل و اسنادی تنظیم و کار بی نظیری برای تحقق شعار سال انجام شد.

 

 

 

وی ثبت ملی پنج شهر خلاق فرهنگ و هنر، اقدامات راهبردی در حوزه اشتغال و سازگاری با کم آبی، جذب حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای معادن در مسئولیت های اجتماعی را از اقدامات قابل ذکر در سال ۱۴۰۰ عنوان و بیان کرد: سهم استان کرمان از درآمد معادن، سهم بالایی در کشور است و در حالیکه ۱۵ درصد این درآمدها باید به استان برگردد، این اتفاق نمی افتد که راهکارهایی برای آن تدوین کردیم.

 

 

 

 

استاندار کرمان میزان آمادگی استان برای پذیرایی از مسافران نوروزی را یک آمادگی نسبی و نه کامل؛ اعلام و بیان کرد: حدود ۷۰ درصد ظرفیت های اقامتی استان رزرو شده و امسال حجم مسافر بسیار بالا است که بخشی از آن برای زیارت مرقد شهید سلیمانی به استان می آیند.

 

 

 

 

زینی وند افزود: در حوزه ترافیک، اورژانس، هلال احمر، ناجا، پلیس راه، پایگاه های امدادی و... اقدامات به نحو مطلوب انجام و همه مراکز اقامتی آماده است و حدود پنج هزار تخت مسافر آماده است و برای بخشی از زائرانی که برای زیارت مرقد شهید سلیمانی می آیند هم سپاه برای سه تا پنج هزار نفر برنامه ریزی کرده است.

 

 

 


وی از اجرای طرح های خاصی در گلزار شهدا برای ایام نوروز خبر داد و با تاکید بر اینکه چهره شهر کرمان برای نوروز باید بیشتر مهیا باشد که تذکرات لازم به شهرداری داده شده؛ در خصوص تدابیر ترافیکی و امنیت سفرها هم اظهار کرد:  این مسئله هر قدر کنترل شود اگر مردم توجه و همراهی نکنند موضوع با پلیس و عوامل بازدارنده فایده ای ندارد؛ البته ما درباره تردد ماشین های غیر مجاز و جابجایی خودروهای حامل اتباع تاکید کردیم باید تا پایان تعطیلات توقیف شوند زیرا خطرآفرین است.

 

 

 

 

استاندار کرمان سپس در خصوص ظرفیت های گردشگری استان کرمان خاطرنشان کرد: کرمان نسبت به استان هایی که جمعیت و توسعه و داشته های تاریخی کمتری دارند متاسفانه عقب تر است و مثلث گردشگری( فارس و یزد و اصفهان) تا مرز استان کرمان آمده بود.

 

 

 

وی افزود: در حال حاضر کرمان در سند آمایش ملی و استانی جزو مربع گردشگری است و تا چابهار و خراسان جنوبی، آثار بزرگ‌ تاربخی و باغات و کلوت ها و... دارد که باید اطلاع رسانی شود و سند توسعه گردشگری استان نوشته شده و به برکت شهید سلیمانی گردشگری مذهبی هم داریم لذا آینده استان را شهر زیارتیِ پرترددِ پرمیهمان می بینیم و روستای قنات ملک(زادگاه حاج قاسم) به عنوان روستای نمونه گردشگری مذهبی خواهد شد.

 

 

 

 

زینی وند ادامه داد: هتل های جذاب سنتی در حال آماده سازی است و ریل گذاری خوبی شده و امیدواریم گردشگری کرمان در راهبرد ۱۰ ساله، استان را به جایگاه خودش برسد.

 

 

 

 

وی پیگیری جدی تنظیم بازار، تامین میوه شب عید و ذخیره کافی کالاهای اساسی مردم را از دیگر اقدامات در آستانه سال جدید نام برد و گفت: همکاری مردم و گزارش دهی آنان از تخلفات بازار می تواند بازدارنده باشد.

 

 

 

 

زینی وند در پایان با تاکید بر لزوم خودمراقبتی در برابر کرونا در میهمانی و سفرها؛ بر خودحفاظتی منازل و مغازه ها در برابر سارقان هم تاکید و از حضور و همراهی رسانه ها و صدا و سیما در برنامه های مختلف قدردانی کرد.
 

کد خبر 1159384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha