چهره نو خراسان جنوبی برای استقبال  از مسافران نوروزی

خراسان جنوبی با چهره ای متفاوت از قبل و با جاذبه های کویری و خاص خود مهیای آمدن بهار و استقبال از مسافران نورزی خود شده است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان جنوبی: آخرین روز اسفند از راه رسید و سال ۱۴۰۰ دقایق پایانی خود نفس می کشد و همه جا خبر از آمدن نوروز می دهد؛ مردم خراسان جنوبی در این ساعات مانده به سال جدید، در تکاپوی خرید چیدن سفره هفت سین هستند تا از آداب و رسوم پیش از نوروز در ایران جا نمانند و سنت ها را به جای بیاورند.

 

لباس نو بر تن شهرها

خراسان جنوبی مهیای آمدن بهار و مسافران نوروزی شده و شهرها هم لباس نو بر تن کرده تا در اجرای آداب عید نوروز کم نگذارند، گرچه این آیین ها از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی به خود دیده اما از ماه ها قبل برای اجرای بهتر آن برنامه ریزی شده است.

 

با وجود اینکه گردشگری و سفر در دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا با رکود مواجه شده بود و صنعتگران و فعالان این بخش چشم انتظار روزهای بهتری برای اقتصاد خود هستند؛ طبق پیش بینی های مسئولان بهار سال 1401 پایان این چشم انتظاری خواهد بود، لذا دستگاه های خدمت رسان از هیچ تلاشی برای خدمت به مسافران نوروزی دریغ نمی کنند.

 

در آستانه سال نو و عید باستانی نوروز، شهرداری های خراسان جنوبی با چراغانی و آذین بندی خیابان ها، میادین و سطح شهرها به استقبال بهار 1401 رفته اند؛ آماده سازی شهر، نصب پرچم و بنر، رنگ آمیزی جداول و آماده سازی چراغ های راهنمایی از مهم ترین برنامه های شهرداری ها در حوزه خدمات شهری برای ایام نوروز است.

 

کاشت 10 هزار شاخه گل لاله برای آذین بندی شهر بیرجند

«محمد محمد زاده»، معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: برای استقبال از بهار گل آرایی سطح شهر با هزینه کرد 750 میلیون تومان انجام و حدود 10 هزار پیاز گل لاله در سطح شهر کاشت شد.

 

وی از آماده سازی پارک های بزرگ برای اسکان مسافران نوروزی همانند کاجستان ها، پارک آزادی و پارک توحید بیرجند خبر داد و افزود:  مباحث تمیزکاری مساجد، پارک ها، مبلمان و رنگ آمیزی پارک ها برای استقبال از مسافران نوزی انجام شده است.

 

نصب 12 المان نوروزی

وی از نورپردازی سطح شهر در خیابان جمهوری و مدرس و آذین بندی میادین سطح شهر همزمان با اعیاد نیمه شعبان خبر داد و گفت: 12 المان جدید شهری نصب و بازسازی شده است.

 

اسکان روزانه بیش از 129 هزار مسافر نوروزی در خراسان جنوبی

«حسن رمضانی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که خراسان جنوبی با موج بزرگی از مسافران نوروزی مواجه شود، اظهار کرد: این استان در مجموع ظرفیت اسکان روزانه ۱۲۹ هزار و ۸۳۹ نفر را در ایام عید دارد.

 

وی با بیان اینکه تعداد اقامتگاه ‌های بوم‌گردی خراسان جنوبی از ۳۵ اقامتگاه در سه سال گذشته به بیش‌ از ۸۰ اقامتگاه در سال جاری افزایش‌ یافته است، افزود: ۲۴۵ اتاق هتل با ۵۷۴ تخت، ۲۳۴ اتاق مهمان‌پذیر با 640 تخت، هزار و ۵۰۰ نفر اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ۱۰۳ هزار و ۱۶۵ ظرفیت کمپ‌های موقت توسط شهرداری‌ها، ۱۰ هزار و ۵۹۰ نفر ظرفیت اقامت در مدارس از ظرفیت‌های اسکان خراسان جنوبی برای استقبال از مسافران نوروزی است.

 

برپایی 50 بازارچه صنایع دستی

رمضانی از برپایی ۵۰ بازارچه عرضه صنایع دستی با ۳۰۰ غرفه خبر داد و گفت: در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا صنعتگران استان فروش خوبی نداشتند و بازگشایی این بازارچه‌ها نقش موثری در فروش صنایع دستی استان خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه در راستای ارائه خدمات اطلاع‌ رسانی و راهنمایی مسافران نوروزی نیز ۵۶ پایگاه اطلاع ‌رسانی در استان پیش‌ بینی‌ شده است، گفت: همچنین ۴۰ هزار و ۵۰۰ برگ بروشور و ۸۳ هزار قلم تبلیغاتی در راستای معرفی ظرفیت‌ های خراسان جنوبی چاپ‌ شده که بین مسافران نوروزی توزیع می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در تمامی شهرستان‌ها ستاد خدمات سفر تشکیل‌ شده است، ادامه داد: از اواخر بهمن امسال برنامه ‌ریزی برای تشکیل ستاد خدمات سفر خراسان‌ جنوبی انجام و کمیته‌ های ۱۰ ‌گانه  برای خدمات دهی بهتر به مسافران نوروزی تشکیل شد.

 

رمضانی گفت: در مجموع ۴۷ پایگاه انتظامی، ۳۴ پایگاه امداد و نجات در سطح جاده‌ها، ۴۰پایگاه اورژانس، ۱۷ پایگاه امداد خودرو، ۱۲ قاضی کشیک، ۱۱ شورای حل اختلاف، ۱۵ داروخانه شبانه ‌روزی و ۴۴ شرکت ارائه خدمات بیمه‌ای از جمله اقدامات برنامه‌ریزی‌ شده توسط دستگاه‌های متولی خدمات سفر در راستای ارائه خدمت به مسافران نوروزی در خراسان جنوبی است.

 

او از فعال بودن ۱۹ موزه استان در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: 33 سفره هفت‌ سین نیز در معابر ورودی و میادین شهرها برپا می‌شود.

 

نوروز امسال در مجموع ۷۷ ناظر از دستگاه‌های متولی و خدمات‌رسان بر نحوه ارائه خدمات به مسافران نوروزی در بخش‌های مختلف نظارت خواهند داشت.

 

وی از فعال بودن ۱۹ موزه استان در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ۳۳ سفره هفت‌ سین نیز در معابر ورودی و میادین شهرها برپا می‌شو.، همچنین ۳۲مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی، ۱۵ ایستگاه صلواتی، ۸۴ مسجد همچنین ۲۵ نقطه برای برپایی نماز به‌ صورت موقت برای مسافران نوروزی پیش‌بینی‌ شده است.

 

همچنین نمایشگاه دائمی عکس تاریخ سیاسی و ‌اجتماعی استان خراسان جنوبی نوروز امسال در محل ارگ کلاه فرنگی بیرجند راه‌اندازی خواهد شد.

 

رشد 43 درصدی ترافیک در جاده های خراسان جنوبی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از رشد 43 درصدی ترافیک جاده های استان طی سه روز اول طرح راهداری نوروزی خبرداد و گفت: از 25 تا پایان روز 27 اسفند ماه 1400 با آغاز طرح نوروزی متوسط تردد ثبت شده در 80 دستگاه تردد شمار استان 43 درصد افزایش داشته است.

 


«اسداله جلال زاده» از جابجایی 15.263 مسافر در قالب 1361 سفر توسط 639 دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی طی پنج روز از اول طرح نوروزی در استان خبر داد. 

 


جلال زاده عنوان کرد: میزان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در استان طی این مدت ۷۷۱ هزار و ۸۴۰ دستگاه خودرو تردد داشته که از این تعداد سهم خودروهاي سنگين ۱۳۸ هزار و ۵۵۸ دستگاه و به طور ميانگين 18 درصد و تعداد ۶۳۲ هزار و ۲۸۲ دستگاه سواري معادل 82 درصد از كل تردد در محورهاي استان بوده است.

 


وی با اشاره به آخرین وضعیت حمل ‌و نقل مسافر از طریق جاده‌های استان از ابتدای شروع طرح سفرهای نوروزی، اظهار کرد: در طرح سفرهای نوروزی ناوگان حمل و نقل مسافری استان برای خدمت‌رسانی به مسافران آماده می باشد که 1403 راننده در این ناوگان فعالیت می‌کنند.

 


 

 

کد خبر 1159391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha