ثبات شاخص کل طی معاملات هفتمین ماه سال ۱۴۰۰

ارزیابی بازار بورس و اوراق بهادر در مهرماه حاکی از نوسانات اندک در شاخص کل است به طوری که این شاخص در آغاز ماه در ارتفاع یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحدی بود و در پایان ماه به جایگاه یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحدی رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس به بازاری سازمان ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه همواره در کشورهای مختلف مخاطبان خاص خود را دارد و در کشور ما نیز در سال های اخیر استقبال فراروانی برای حضور در آن شده است. خبرگزاری شبستان در سلسله گزارش هایی به بررسی نوسانات این بازار در خلال ماه های گذشته پرداخته است.

 

ارزیابی شاخص کل بورس در طی معاملات مهرماه 1400 حاکی از آن است که در این ماه نوسانات اندکی داشت به طوری که 7 مهرماه در هفته نخست این ماه شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۱۵۷۴ واحدی معادل ۰.۸۱ درصد به یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۲۱ واحد رسید و این روند کم نوسان تا پایان هفتمین ماه سال ادامه داشت تا جایی که 28 مهر شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۳۱۲۵ واحدی معادل ۰.۹۱ درصد به یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۳۷۲ واحد رسید.

 

بر این اساس (چهارشنبه 7 مهر) شاخص کل بورس با رشد 300 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 425 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۱۵۷۴ واحدی معادل ۰.۸۱ درصد به یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۲۱ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۸۸۹  واحدی معادل ۰.۸۱ درصد به رقم ۳۵۸ هزار و ۷۷۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۲۴۹ واحدی، عدد ۴۲۰ هزار و ۷۹۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۷۸۸ واحدی به رقم ۲۶۵ هزار و ۵۲۴ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۹۰۶۴ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۴۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۹۴۹۸ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۷۳ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۰۱۴۲ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۸۲۹ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی پارسان، وغدیر، شپدیس، تاپیکو، جم و نوری با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی کچاد، اخابر و برکت ، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد غشصفا(شیرپاستوریزه‌پگاه‌اصفهان‌) با ۵ درصد رشد و پس از آن، نمادهای بالبر، لپارس، شسینا و شغدیر بود. همچنین نماد معاملاتی کپشیر(پشم‌شیشه‌ایران‌) با ۴.۹۲ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای لابسا، غدام، ولملت و غاذر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۸۱۳ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۹۷۷ هزار و ۲۶۱  نوبت معامله و به ارزش ۶۷ هزار و ۳۴۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

در ادامه (چهارشنبه 14 مهر) شاخص کل با رشد 2757 واحدی و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 487 هزار تومانی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۶۴۰ واحدی معادل ۰.۲۵ درصد به یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۹۲ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۹۰۸  واحدی معادل ۰.۲۵ درصد به رقم ۳۷۱ هزار و ۵۷۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۷۹۰ واحدی، عدد ۴۲۷ هزار و ۲۸۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۱۲۹ واحدی به رقم ۲۶۹ هزار و ۵۶۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۵۲۴ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۹۸ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۳۹۱ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۱۲ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۸۱۸۴ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۹۲۸ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شپنا، فارس، شپدیس، کگل، مبین و شبندر با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فولاد، فخوز و شستا، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد سنیر(سیمان‌ سفید نی‌ریز) با ۴.۹۹ درصد رشد و پس از آن، نمادهای دروز، زپارس، قمرو و ثاباد بود. همچنین نماد معاملاتی تایرا(تراکتورسازی‌ایران‌) با ۴.۹۱ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای کساوه، غزر، ولغدر و شسینا قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۷۵۴ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۷۷۱ هزار و ۴۵۵ نوبت معامله و به ارزش ۶۷ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

بنابراین گزارش، (چهارشنبه 21 مهر) با ریزش 8320 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 410 هزار واحدی آغاز کرد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۱۲۳۶ واحدی معادل ۱.۵۰ درصد به یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۴۴۶ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۴۱۶ واحدی به ۲۰ هزار و ۶۷ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۵۳۰۰ واحدی معادل ۱.۵۰ درصد به رقم ۳۴۸ هزار و ۸۲۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۸۷۸۹ واحدی، عدد ۳۹۲ هزار و ۷۷۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۵۵۴۴ واحدی به رقم ۲۴۷ هزار و ۷۷۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۵۸۰۳ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۸۷ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۶۷۶۳ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۳۷ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۹۰۲۳ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۷۷۰ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فارس، پارسان، شپنا، فملی، شستا و شبندر با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی انرژی۳، امین و فایرا، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد خکار(ایرکا پارت صنعت) با ۷.۴۸ درصد رشد و پس از آن، نمادهای فسرب، انرژی۳، دروز و غشصفا بود. همچنین نماد معاملاتی وخارزم(سرمایه گذاری خوارزمی) با ۱۰.۳۲ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای ختور، کدما، غالبر و پارسیان قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۶۶۲ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۲۰ هزار و ۶۵۴ نوبت معامله و به ارزش ۴۲ هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

در آخرین هفته معاملاتی بورس در مهرماه یعنی (چهارشنبه 28 مهر) با ریزش 2694 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 446 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۳۱۲۵ واحدی معادل ۰.۹۱ درصد به یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۳۷۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۳۱ واحدی به ۲۰ هزار و ۲۴۷ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۳۲۵۵ واحدی معادل ۰.۹۱ درصد به رقم ۳۵۶ هزار و ۲۸۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۰۸۲ واحدی، عدد ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۶۸۲ واحدی به رقم ۲۵۰ هزار و ۴۶۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۹۹۵۷ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۲۶ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۳۸۲۲  واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۳۱۹۵ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۸۱۱ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شتران، فولاد، فملی، شپدیس، شپنا و وغدیر با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی تیپیکو، اخابر و شخارک، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد پتایر(ایران‌ تایر) با ۷.۱۱ درصد رشد و پس از آن، نمادهای دلقما، آپ، خکمک و بشهاب بود. همچنین نماد معاملاتی شتران(پالایش نفت تهران) با ۸.۸۸ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای فسرب، شسینا، خموتور و خزر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۲۸۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۶۲ هزار و ۲۰۸ نوبت معامله و به ارزش ۴۰ هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

کد خبر 1159457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha