تنش شدید بین اعضای خاندان حاکم آل سعود/ اعدام مخالفان دامن «بن سلمان» را گرفت

اعدام ۸۱ عربستانی به دست آل سعود باعث شده است که تنش بین اعضای خاندان حاکم تشدید شود و نسبت به سیاست های بن سلمان علیه معترضان و مخالفان خشمگین باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «سعید بن ناصر الغامدی» استاد دانشگاه عربستان در توئیتر خود نوشت: گزارش های رسیده از تنش شدید در خاندان حاکم و اعضای دیوان و همه سطوح بالای رژیم آل سعود حکایت دارد.

الغامدی بدون اشاره به علت این تنش، نوشت:خداوندا عاقبت را خوب بساز، بهتر از آنچه مردم عربستان به خصوص مستضعفان به آن امید دارند.

 

توئیت این استاد دانشگاه عربستان باعث حمله گسترده برخی از کاربران این شبکه مجازی که توسط نزدیکان ولیعهد سعودی اداره می شود، شد. به همین دلیل، الغامدی دلیل این اقدام را نشانه صحت این اخبار دانست.

شدت این حمله به حدی بود که نشان می داد که این خبر منشأ دارد. اگر چنین اتفاقی نیفتاده بود،آنها با چنین قدرتی هدایت نمی شدند.

 

اعدام دسته جمعی اخیر 81 نفر در عربستان انتقادات شدید تعدادی از سازمان ها و نهادهای بین المللی حقوق بشر  متوجه بن سلمان شد.

باوجود اقدامات تنش زدایی اجتماعی بی سابقه ولیعهد جوان محمد بن سلمان، سرعت اعدام ها در عربستان و سرکوب مخالفان درحال افزایش است.

 

مقامات سعودی پنجشنبه گذشته دوباره حکم اعدام چهار نفر را اجرا کردند. باوجود انتقادات گسترده، عربستان از آغاز سال جاری تاکنون نزدیک به 100 نفر را اعدام کرده است. این درحالی است که این شک حقوقی وجود دارد که آیا متهمان عادلانه محاکمه شدند. مدتهاست که آل سعود مورد انتقادهای شدید سازمان های حقوق بشری قرار گرفت و این مسئله به دلیل میانگین بالای اعدام در این کشور است.

«میشل باشله» کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعدام های دسته جمعی را محکوم و اعلام کرد که برخی از افراد پس از محاکمه هایی که با استانداردهای بین المللی منافات دارد، اعدام شدند.

 

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز نسبت به اجرای عادلانه این محاکمه تردید دارد، به همین دلیل با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که باتوجه به نقض حقوقی گسترده و سیستماتیک در سیستم کیفری عربستان، این احتمال بسیار وجود دارد که هیچ یک از افراد محاکمه عادلانه نشده باشند.

 

برهمین اساس، گروهی از شاهزادگان آل سعود برای برکناری محمد بن سلمان آماده می شوند. به طوری که در فوریه سال 2021 میلادی، دکتر «محمود رفعت» کارشناس حقوقی و وکیل بین المللی از وجود تحرکات در داخل خاندان حاکم در عربستان پرده برداشت.

محمود رفعت در همان زمان در توئیتی نوشت: من تایید می کنم که گروهی از شاهزادگان آل سعود ماه هاست که برای برکناری بن سلمان آماده می شوند.این گروه در سطح بین المللی پذیرفته شده اند.

 

عبدالرحمن السهیمی، فعال سعود در یک نوار ویدئویی که در یوتیوب منتشر شده است، اعلام کرد که ما از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان می خواهیم تا فرزند خود را از همه سمت ها از جمله ولیعهدی برکنار کند و به شاهزاده احمد بن عبدالعزیز بسپارد.

السهیمی تاکید کرد که 17 کشور اسلامی از رویکرد ما حمایت می کنند، اما ما منتظریم که از سلمان بن عبدالعزیز شروع شود.

کد خبر 1159704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha