پیران بلندترین آبشار خاورمیانه است

آبشار بلند و زیبای پیران، که از دل کوهها و صخره‌های اطراف سرازیر می‌شود،در زمره جاذبه‌های بسیار کم نظیر روستا قرار دارد که بلندترین آبشار خاورمیانه نام گرفت ودر چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور به عنوان میراث طبیعی کشور ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، شهرستان سرپلذهاب در استان کرمانشاه قرار دارد. حدود شهرستان سرپلذهاب از مغرب به شهرستان قصر شیرین و مرز عراق و از شمال به شهرستان ثلاث و از جنوب به شهرستان گیلان غرب و از شرق به شهرستان دالاهو محدودشده است.

 


سرپل ذهاب در کنار ویرانه‌های شهر قدیمی حلوان بنا شده و قلعه مخروبه‌ای نیز در نزدیکی آن قرار دارد تنها آثاری از پایه های آجری آن بر جای مانده که زمان حمله عرب ها به ایران از بین رفته است.

 

 

ایشان شهرستان به عنوان دژ و پایگاه مرزی ایران باستان در قدیم الایام به حساب آمده است. و قلعه مخروبه یزد گرد سوم در بابایادگارکنونی تایید کننده این موضوع می باشد.

 

 

 

جبار گوهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: برای نشان دادن آمادگی دستگاه‌های مختلف در این ایام مانور بزرگ ستاد اجرایی خدمات سفر با حضور ۱۵ دستگاه اصلی و دستگاه های زیرمجموعه آنها برگزار شد.

 


سرپرست اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه از دیرباز مهد شجاعت، میهمان‌نوازی و پهلوان‌پروری بوده و با همین صفات خوب هم در ایران شهره شده است و  وجود این صفات در بین مردم کرمانشاه و از طرفی جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و… باعث شده تا هرساله از اقصا نقاط مختلف ایران و دنیا میزبان گردشگران زیادی باشد. 

 

 

وی خاطر نشان کرد: استان کرمانشاه و شهرستان های تابعه از نظر جاذبه‌های گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی کمتر از اصفهان و شیراز و سایر شهرهای بزرگ کشور نیست و از این نظر همواره به عنوان یکی از مقاصد سفر مردم در ایام نوروز شناخته می‌شود به گونه‌ای که سال گذشته از نظر آمار ورود گردشگران جزو استان‌های اول کشور بودیم. 

 

 

گوهری با اشاره به جاذبه تاریخی و گردشگری آبشار پیران اظهار کرد:آبشار پیران شهرستان سرپلذهاب یکی از جاذبه های طبیعی این شهرستان و بلندترین آبشار خاورمیانه است که همواره در تمامی فصول سال گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط دنیا به سوی خود می خواند و نام دیگر آبشار پیران یعنی ریجاب نیز ریشه اش به زبان کردی کرمانشاهی و واژه «ریژآوو» بر می گردد. آن ها در زبان خود آب را «آوو» صدا می زنند و بخش دوم واژه یعنی «ریژ» نیز به معنی ریختن است و در نزدیکی این آبشار روستایی به نام پیران است که نام آبشار برگرفته از همین روستا می باشد.

 

 

 

سرپرست اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: این آبشار در نزدیکی روستای شالان و ۹ کیلومتری سرپلذهاب واقع شده و ارتفاع آن حدود صد متر می باشد که از فراز صخره ای بسیار عظیم به پایین سرازیر می‌شود و این آبشار ،ویرانه‌های قصر یزدگرد است که در نزدیکی این آبشار قرار گرفته و قدمت آن به دوران ساسانی می‏‌رسد.

 

 

وی با اشاره  به جاذبه گردشگری و توریستی آبشار پیران افزود: از جمله دیدنیهای این آبشار، فرود کوهنوردان از بالای صخره و ارتفاعات آبشار به پایین است به طوری که هر سال تعداد زیادی کوهنورد به منطقه زیبا سفر می‌کنند و برای رفتن به آبشار پیران باید از سرپلذهاب حدود ۹ کیلومتر به سمت روستای پیران رفت و با حدود یک ربع پیاده‌روی به منطقه زیبایی که آبشار در آن واقع شده می‌رسیم.

 

 

 

کد خبر 1159787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha