علاوه بر غباروبی ظاهری، باید غبار مهجوریت را هم از مسجد پاک کنیم

حجت‌الاسلام نوروزپور گفت: علاوه بر غبارروبی ظاهری مسجد، باید برای زدودن غبار مهجوریت مساجد هم همت کرد، چراکه آبادانی مسجد تنها به معنای ساختن و تعمیر و نظافت و بهداشت آن نیست.

حجت الاسلام «محمد نوروزپور» به مناسبت فرا رسیدن دهه تکریم و غباروبی مساجد و در  گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه مساجد در آیات و روایات اسلامی، اظهار کرد: در قرآن کریم خدمت به مسجد از مواردی نام برده شده که مورد اهتمام پیامبران الهی بوده است چنان که حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش حضرت اسماعیل(ع) خادم خانه خدا بودند. خداوند در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره می فرماید:«عَهِدْنا إِلى إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِىَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْعاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُود؛ ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا براى طواف‌‏کنندگان، مجاوران، رکوع‌‏کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید». 

 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به  فضیلت های پاکیزه کردن مسجد از نگاه پیامبر(ص) گفت: پیامبراکرم(ص) فرمودند: کسی که مسجد را جارو بزند همانند کسی است که 14 غزوه رفته است،یا 400 حج کرده،یا 400 بنده خدا را آزاد نموده و یا 400 روز روزه گرفته است. همچنین در روایت دیگری از پیامبر(ص) آمده: کسی که چراغ مسجد را روشن نگاه دارد فرشتگان بر او استغفار می گویند.

 

وی با تاکید بر اینکه دهه پایانی ماه شعبان به عنوان دهه تکریم و غبارروبی مساجد نامگذاری شده است،گفت: متولیان و کارگزاران مساجد در این دهه که دهه ورود به ماه میهمانی خدا است، وظیفه دارند نسبت به آماده سازی خانه های خدا برای ماه ضیافت الهی اهتمام داشته باشند، تا زمینه حضور جوانان در مساجد و بهره برداری معنوی آنها فراهم شود.

 

امام جماعت مسجد سیدالشهدا(ع) (واقع در میدان انقلاب تهران) با اشاره به تاکید قرآن کریم به اهتمام به تکریم مساجد گفت: در قرآن کریم به عمران مساجد توصیه فراوانی شده است به طوری که در آیه 18 سوره توبه خداوند می فرماید:«انَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ» یعنی خانه های خدا را تنها کسانی آباد می کنند که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشند و نماز به پا کنند و زکات دهند، این آیه تاکید بر برخورداری آبادکنندگان مساجد از پاداش عظیم است.

 

حجت الاسلام نوروپور در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر غبارروبی ظاهری مسجد، باید برای زدودن غبار مهجوریت مساجد هم همت کرد، چراکه  آبادانی مسجد تنها به معنای ساختن و تعمیر و نظافت و بهداشت آن نیست، بلکه حضور در مسجد و پررونق نگاه داشتن آن به ‌عنوان مکانی برای راز و نیاز بندگان با خدا از مصادیق روشن نگه داشتن و آباد کردن مسجد است.

کد خبر 1159925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha