چشمه های آ‌بگرم خراسان جنوبی ظرفیتی بی نظیر در گردشگری سلامت

چشمه های آ‌بگرم خراسان جنوبی ظرفیتی بی نظیر برای تحقق گردشگری سلامت و بازیابی روح و جسم به دلیل خواص درمانی محسوب می شوند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: زینب رمضانی استان خراسان جنوبی در شرق کشور ايران واقع شده است و از نظر طبيعي داراي پتانسيل هاي با ارزشي است. چشمه هاي آب معدني و گرم که به عنوان يکي از شگفتي هاي خلقت کویر از گذشته هاي دور براي درمان بيماري ها استفاده مي شده اند، جايگاه خاصي را در خراسان جنوبی به منظور توريسم درماني براي گردشگران فراهم کرده است.

 

توسعه شهری و پیچیدگی های معضلات زیست محیطی، موجودیت تفرجگاه ها و گسترش آن ها را اجتناب ناپذیر کرده است. امروزه فشار کاری، خستگی جسمی، امراض جلدی و...، سلامت انسان ها را تهدید می کند و انسان ها برای حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی به گردشگری سلامت روی آورده اند. آب های درمانی و چشمه های آبگرم ظرفیت جذب و توسعه گردشگری در همه فصول سال را دارند. اکثر چشمه های آبگرم در نقاط روستایی و پیرامون شهرها قرار دارند. بنابراین، به عنوان مقصد گردشگری سلامت، حایز اهمیت هستند.

 

بیشتر تصاویر ذهنی مان از این استان زیبا در کویر و خشکی خلاصه می شود اما خراسان جنوبی قبل از اینکه به کویر برسد پر از چشمه های معدنی متفاوت و پرخاصیت است که حتما ارزش رفتن و دیدن را دارد.

 

چشمه آ‌بگرم مرتضی علی

چشمه مرتضی علی از جاهای دیدنی استان خراسان جنوبی است و در مسیر گردشگری روستای خرو در نزدیکی شهر طبس قرار دارد. این چشمه در دامنه غربی کوه‌های شتری جای گرفته است. بر اساس باور مردم محلی، حضرت علی (ع) روزی از این محل عبور می‌کند که به امر خدا این کوه شکافته و چشمه‌ای پدیدار می‌شود تا فرشتگان از آب پاک چشمه برای غسل‌دادن حضرت علی (ع) استفاده کنند. به همین دلیل است که این چشمه را به حمام مرتضی علی نیز می‌شناسند.

 

چشمه مرتضی علی که در شرق شهرستان طبس قرار دارد شامل مجموعه‌ای از چندین چشمه است که از دامنه‌های جنوبی کوه کش سیاه به‌سمت غرب جریان دارد. این چشمه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی طبس است که به‌دلیل خاصیت درمانی‌اش، طرفداران زیادی بین گردشگران دارد؛ اما این همه ماجرا نیست و وجود چشمه‌های آب گرم و سردی که به موازات هم در یک دره قرار گرفته‌اند، پدیده‌ای اعجاب‌انگیز خلق کرده که نظیرش را در کمتر جایی خواهید دید.

 

جالب‌تر اینکه بلندترین سد قوسی جهان در انتهای مسیر چشمه مرتضی علی واقع شده که همین موضوع بر شهرت آن افزوده است. اگر گذرتان به این چشمه بیفتد، حتما شاهد قبرهای بسیار قدیمی در دیواره‌های تنگه خواهید بود که به زرتشتی‌ها تعلق دارد.

 

چشمه مرتضی علی واقع در شهر طبس از سه چشمه اصلی و تعدادی چشمه فرعی تشکیل شده که یکی از جاهای حیرت‌انگیز در دل دشت کویر است. اولین چشمه، قنبر نام دارد که در راستای دره و به تبعیت از شیب آن، از شرق به غرب جریان دارد و آب آن سرد است. ۶ کیلومتر آن‌طرف‌تر، چشمه آب‌گرم مرتضی علی قرار دارد که نحوه شکل‌گیری و گرمای آن در نتیجه شکستگی و فشار گسلی بوده است. آب این دو چشمه با هم تجمیع شده و در نهایت پس از چند صد متر به آخرین چشمه یعنی چشمه جعفری ملحق می‌شوند. آب این سه چشمه در پایین‌دست به سد خاکی نهرین می‌رسد که منبع تامین آب اغلب مزارع و باغ‌های شهر طبس به حساب می‌آید.

 

گاهی اوقات به این چشمه و دره‌ای که جریان آب در آن قرار گرفته، کال سردر نیز می‌گویند؛ زیرا رودخانه‌ای به نام سردر در مسیر چشمه قرار دارد که به‌خاطر واردشدن آب رودخانه در شکستگی تنگه‌مانند چشمه، به آن کال سردر گفته می‌شود.

 

در کنار همه این جذابیت‌های طبیعی، یکی از دلایل اصلی گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از چشمه، خاصیت درمانی آن است که به‌خاطر وجود مواد معدنی و املاح می‌تواند در درمان برخی امراض مفید و موثر باشد.

 

 

ابگرم لوت

مجموعه آب درمانی آبگرم لوت در شهر خوسف استان خراسان جنوبی واقع شده است که تا مرکز استان، شهر بیرجند 2.5 ساعت فاصله دارد. این مجتمع آب درمانی خواص درمانی زیادی دارد که برای بیماری های پوستی و عضلانی بسیار مفید است. 

 

قرار گرفتن این مجتمع آب درمانی در کویر لوت باعث شده است تا مورد توجه گردشگران از سراسر کشور قرار بگیرد که می توانند در کنار استفاده از این آبگرم معدنی از آرامش حاکم بر کویر، شب های پرستاره و تفریحاتی همچون شتر سواری لذت ببرند.

 

مراحل اجرایی و ساخت و ساز چشمه آب گرم لوت برای پذیرایی از مسافران و گردشگران در اواسط سال ۹۲به پایان رسیده و هم‌اکنون مجتمع خدماتی رفاهی در محل این آبگرم برای میزبانی از مسافران نوروزی مهیا شده است.

 

آبگرم لوت ازجمله آب‌های معدنی معتدل کشور محسوب می‌شود که در درمان بیماری‌های گوارشی و پوستی نقش مهمی دارد و مسافران و مردم خراسان جنوبی با فراهم شدن امکانات در این منطقه می‌توانند برای حضور در آب گرم لوت اتاق و سوئیت رزرو کنند.

 

بر اساس خواص شیمیایی فیزیکی آب گرم لوت این چشمه برای درمان امراض پوستی، عضلانی و گوارشی مناسب بوده که با ارزیابی های به عمل آمده از گردشگران مشخص شد که حدود 50 درصد آنهابه منظور معالجه امراض پوستی، 42 درصد به منظور معالجه امراض عضلانی و 8 درصد به منظور معالجه امراض گوارشی به این چشمه سفر کرده اند.

 

 

آبگرم فردوس

آبگرم معدنی هلال فردوس به خاطر تنوع املاح معدنی‌اش، از بهترین چشمه‌های آبگرم ایران است. خیلی‌ها که بیماری‌های پوستی مثل اگزما یا عفونت‌های قارچی دارند، به این آبگرم می‌روند. 


سالیانه حدود 300 هزار نفر به چشمه شفابخش هلال فردوس می‌روند. اگر صدها دارو را جمع‌آوری کنید به خواص معدنی چشمه هلال می‌رسید. درمان بیماری‌های پوستی، تسکین دردهای مفصلی و عصبی، افزایش جریان خون، استحمام آرامش بخش و افزایش میزان فعالیت قلب، پیشگیری از رسوب سنگ در کلیه، بهبود بیماری‌های رماتیسمی و جلوگیری از پوکی استخوان درمان‌هایی هستند که از آبگرم فردوس برای بدن شما تجویز می‌شوند.


آبگرم معدنی فردوس قدمتی حدودا 200 ساله دارد و در قدیم، در مسیر ترانزیتی استان‌های مرکزی ایران به مشهد بود. به گفته اهالی قدیمی فردوس، آبگرم معدنی از قرن‌ها پیش از دل صخره به صورت چشمه می‌جوشید. سپس املاح معدنی خود را در مسیر خود به صورت شوره به جا می‌گذاشت. از 200 سال پیش، روی چشمه، خانه‌ی سنگی ساخته شد و مردم از آن موقع به این‌جا می‌آیند تا بیماری‌های خود را درمان کنند.


بعد از گذشت چند سال، حوضی روی آن ساخته شد و کم‌کم، حمام عمومی دارای خزینه و وان ساخته شدند. همگی از آب شفابخش فردوس استفاده می‌کنند. به‌دلیل دمای بالای آب، ممکن است نتوانید بیش از 15 دقیقه در آن بمانید.


در سال 1347 زلزله‌ چشمه‌ی آبگرم را خشک کرد. پس از گذشت دو سال، چشمه دوباره زنده شد اما دمای آن پایین بود. سپس با گذشت زمان به دمای سابق خود بازگشت.

 

 

آبترش سربیشه

چشمه آب ترش سربیشه در استان خراسان جنوبی یکی از همان چشمه های منحصر بفرد است که همان ترش بودن در وهله اول جذاب است و کنجکاومان می کند. این چشمه پرخاصیت در ردیف چشمه های آب کلرور سدیم و سولفات کلسیم قرار می گیرد.

 

چشمه آب ترش سربیشه اما از اعماق بسیار پایین زمین می جوشد و خودش را به سطح می رساند، وجود مقادیر بالای ترکیباتی همچون سیلیس و گاز کربن دی اکسید موجود در آب این چشمه خود مؤید این نکته است. آب خودش را از شکاف بین سنگ های بازالت و آندزیت که از فراوان ترین نوع سنگ های آتشفشانی اند به زمین می رساند و با مزه ترش خودش پر از خاصیت های درمانی است.

 

بنابر نظر کارشناسان و تجربه افراد محلی آب این چشمه برای درمان انواع بیماری های پوستی، دردهای مفصلی، رماتیسم، اختلالات غدد داخلی، بیماری های گوارشی و همچنین برای رفع مشکلات عضلانی و بیماری های زنان بسیار مفید است. این چشمه قرن هاست که علاوه بر این خواص درمانی برای شرب نیز مورد استفاده افراد بومی قرار دارد و مزه دلچسبی دارد.

 

آبگرم گزیک

چشمه آبگرم گزیک، در شهرستان درمیان و در روستایی به همین نام قرار دارد. روستای آبگرم در گزیک شهرستان درمیان واقع‌شده است که از شرق ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و در فاصله ۲۵ کیلومتری اسدیه (مرکز شهرستان درمیان) و ۱۳۰ کیلومتری بیرجند (مرکز استان) قرار دارد.

 

چشمه آبگرم معدنی گزیک خواص درمانی زیادی دارد. دمای آب آن خیلی داغ و سوزاننده نیست و گردشگران می‌توانند به راحتی تمام بدنشان را در آب قرار دهند و از دمای مطبوع آن لذت ببرند. آرامگاه سلطان ابراهیم رضا (ع) نیز در نزدیکی آبگرم قرار دارد.

 

 

آبگرم دیگ رستم

آبگرم دیگ رستم در فاصله ۱۲٫۳ کیلومتری جنوب نایبند واقع شده است. چشمه‌ای با آب سوزان و سبز رنگ که در عرض چند ثانیه دست شما را می‌سوزاند. آب گوگردی این چشمه هم همانند بسیاری از چشمه‌های آبگرم، برای درمان بیماری‌های روماتیسمی و آب‌درمانی مفید است.

 

آب این چشمه جوشان بعد از طی کردن حدود ۲۰۰ متر وارد استخری می‌شود که بر اثر طی این مسیر آب کمی از گرمای خود را از دست می‌دهد و در محل استخر حرارت آن به حدی است که می‌توان در داخل آب شنا کرد.

 

چشمه معدنی دیگ رستم مربوط به دوره نئوژن است و در ۲۴۰ کیلومتری طبس بعد از روستای نایبند و در فاصله ۱۰ کیلومتر به سمت راور قرار دارد. این چشمه به‌عنوان یکی از دیدنی های استان خراسان جنوبی، با شماره ۳۲۶ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

 

 

 

 

 

کد خبر 1159938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha