مسئولان در حوزه اقتصاد و ورزش نتوانسته‌اند به‌صورت قاعده‌مند قدم بردارند

خاتونی با بیان اینکه مسئولان ایران در حوزه اقتصاد و ورزش نتوانسته‌اند به‌صورت قاعده‌مند و در جهت انتفاع جامعه قدم بردارند، گفت: در ۴ دهه گذشته راه را به خطا رفته و فرصت‌ها را ازدست‌داده‌ایم که موجب شده فهم درستی از ورزش و اقتصاد ورزش به دست نیاوریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مجید خاتونی، مدیرعامل انجمن جامعه، ورزش و فرهنگ ایران در برنامه "ایران قرن پانزده" رادیو گفتگو درباره چیستی و کارکردهای اقتصاد ورزش با اشاره به اینکه موضوع ورزش از ماهیت سنتی خود در دهه‌های اخیر فاصله گرفته و دچار تحول و تغییر شده است،‌گفت: امروزه "ورزش" با نهادهای مختلف اجتماعی ارتباطی تنگاتنگ برقرار کرده که یکی از آن‌ها، حوزه اقتصاد است و از 5 دهه گذشته، به دلیل گسترش رسانه‌ها، موجب شکل‌گیری "ورزشِ اقتصادی" و "اقتصادِ ورزشی" شده است.

 

وی با بیان اینکه صنعت ورزش متولد شده است و تولید، بازاریابی و توزیع کالا و خدمات ورزشی را شامل می‌شود، گفت: کشورهای توسعه‌یافته و آن‌هایی که به کارکرد نوین ورزش آگاه بودند، سرمایه‌گذاری نوینی در این حوزه کردند تا از طریق صنعت ورزش به ارزش‌افزوده دست یابند. مسئولان ایران در حوزه اقتصاد و ورزش نتوانسته‌اند به‌صورت قاعده‌مند و در جهت انتفاع جامعه قدم بردارند و در نهایت، هر دو حوزه را با مشکل روبه‌رو ساخته‌اند.

 

وی اقتصاد ورزش را ناشی از همین نا به سامانی‌ها عنوان کرد و افزود: وقتی از صنعت ورزش سخن می‌گوییم، ناخودآگاه اذهان به سمت ورزش حرفه‌ای خواهد رفت؛ حال آن که وقتی از این صنعت سخن می‌گوییم، باید تمام ارکان ورزش را در بر گیرد، خاصه در حوزه سلامت و ورزش همگانی که تأثیرات بسیار اقتصادی را دربر دارد. ایران دارای ظرفیت‌های بالقوه در حوزه استعدادهای ورزشی است که ما نتوانسته‌ایم این استعدادها را برای رشد ورزش کشور به کار بندیم.

 

خاتونی با بیان اینکه با نگاهی به آینده درمی‌یابیم فرصت آزمون‌وخطا برای ما به پایان رسیده؛ ضمن این که در 4 دهه گذشته راه را به خطا رفته و فرصت‌ها را ازدست‌داده‌ایم که موجب شده فهم درستی از ورزش و اقتصاد ورزش به دست نیاوریم. نبود فهمِ مشترک میان مسئولان باعث شده ضمن بی‌توجهی به کارکردهای ورزش، زمینه افزایش هزینه‌های "درمان" نیز ایجاد شود و از طرفی در مسیر رشد اقتصادی ورزش نیز گام برنداشتند.

کد خبر 1160010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha