نقش تاثیرگذار منابع انسانی و رسوخ دانش مبتنی بر تکنولوژی در فعالیت‌های اقتصادی

علوی راد با بیان اینکه ۲ عنصر در اقتصاد دانش‌بنیان نقش پررنگی را ایفا می‌کنند، گفت:منابع انسانی و رسوخ دانش مبتنی بر تکنولوژی در فعالیت‌های اقتصادی است. در هر دو مورد ما ظرفیت‌های خوبی را داریم اما انصافاً این ظرفیت‌ها به‌درستی به کار گرفته نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، عباس علوی راد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه و عضو انجمن اقتصاددانان در برنامه «پابه‌پای بهار» رادیو گفت‌وگو با اشاره به اهمیت توسعه اقتصاد بر محور دانش‌بنیان بودن گفت: مقوله دانش‌بنیان که در شعار امسال در مرکز ثقل تولید و اشتغال آفرینی قرار گرفته یکی از پارادایم‌های نوین اقتصادی در سطح دنیا هست که در کشور ما هم تقریباً دررابطه‌با آن بحث شده، تلاش‌های صورت‌گرفته و پیشرفت‌هایی هم بوده است اما امسال باتوجه‌به نام‌گذاری که انجام شد و توجهی که مقام معظم رهبری به این موضوع انجام دادند به نظر می‌رسد که در صدر مسائل اقتصادی کشور و راهبردهای پیش‌رو در ابتدای قرن جدید قرار گرفته که کشور می‌خواهد در این زمینه فعالیت کند.


وی با بیان اینکه توجه به مسئله دانش‌بنیان هم می‌تواند آن گره‌های قبلی ما را باز کند و هم می‌تواند در افق پیش‌رو شرایط بهتری را برای اقتصاد فعلی ما رقم بزند،‌ گفت: دو عنصر در اقتصاد دانش‌بنیان نقش پررنگی را ایفا می‌کنند؛ منابع انسانی و رسوخ دانش مبتنی بر تکنولوژی در فعالیت‌های اقتصادی است. در هر دو مورد ما ظرفیت‌های خوبی را داریم اما انصافاً این ظرفیت‌ها به‌درستی به کار گرفته نشده‌اند.
 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه و عضو انجمن اقتصاددانان با اشاره به اینکه در منابع انسانی بر اساس آمارهای رسمی مرکز آمار ایران که آخرینش مربوط به پاییز 1400 است، از مجموع کارکنان کشور حدود 42 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، گفت: این یعنی سهم شاغلان دارای تحصیلات دانشگاهی از مجموع شاغلان کل کشور که در حدود 23 میلیون و 500 هزار نفر است، فقط 25 درصدشان تحصیلات دانشگاهی دارند. پس این آمار نشان می‌دهد که ما در به‌کارگیری منابع انسانی متخصص در فعالیت‌های اقتصادی موفق عمل نکردیم و این برمی‌گردد به اینکه اقتصاد کشور ما و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌گیرد اصولاً کمتر متکی به دانش و بیشتر متکی بر تقاضای داخلی بوده است و استراتژی توسعه صادرات در آن مطرح نبوده است.
 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از مجموع محصولات صادراتی که کشور ما دارد، فقط یک درصدش محصولات با فناوری‌های بالا هستند، درعین‌حال بیان کرد: در عوض 66 درصد آن چیزی که ما صادر می‌کنیم منبع‌محور و خام‌فروشی هستند. همه اینها نشان می‌دهد مسیری که ترسیم شده می‌تواند بخشی از مشکلات تاریخی کشور ما را برطرف کند. برای اینکه در این مسیر موفق شویم و عملکردها واقعی و سیاست‌گذاری‌ها اصولی باشد و مبتنی بر یکسری مسائل داخلی نباشد اولین گامی که در کشور ما باید برداشته شود برای اینکه در پایان سال 1401 یک ارزیابی درستی را داشته باشیم و همین‌طور به‌عنوان یک پارادایم جدید در اقتصاد کشورمان به شکل پویا ادامه دهیم، این است که ما برای وضعیت موجود شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان فعلی کشور یک ارزیابی موجود دستی داشته باشیم.
 

علوی راد با بیان اینکه باید بر اساس فعالیت‌های رسمی بدانیم چند تا شرکت دانش‌بنیان داریم، چقدر اشتغال ایجاد کردند، ارزش تولید و خدماتشان چقدر است، چقدر صادرات داشتند،‌ گفت: همچنین اگر این داده‌ها به طور منظم در اختیار کارشناسان اقتصادی قرار بگیرد تا آنها را مانیتور کنند و ما هم در انتهای سال بتوانیم یک ارزیابی را از عنوان شعار سال و دغدغه مقام معظم رهبری داشته باشیم و هم اینکه بتوانیم این حرکت را به‌صورت پویا در ادامه مسیر کشور داشته باشیم.

 

 

کد خبر 1160152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha