نوروزگاه‌ها فرصتی کم نظیر برای شناساندن ظرفیت‌های گردشگری گلستان/ استقبال مسافران نوروزی از برگزاری جشن‌های نوروزی

برگزاری جشن‌های ملی نوروزگاه در استان گلستان فرصت خوبی برای معرفی و شناساندن ظرفیت‌های گردشگری این استان و جذب مسافران و گردشگران از نقاط مختلف کشور به نگارستان ایران اسلامی هستند.

خبرگزاری شبستان- گرگان، گلستان ظرفیت‌های کم نظیری برای جذب مسافر و گردشگر دارد. کافی است یکبار به این استان سفر کرده و جاذبه های تاریخی و طبیعی‌اش را دیده باشید، به طور قطع این استان جزو یکی از مقاصد سفرهایتان به ویژه در نوروز و تابستان خواهد بود.

 

گلستان با دارا بودن حدود ۱۱۰ کیلومتر نوار ساحلی و مجاورت با دریای خزر، بیش از ۴۵۲ هزار هکتار عرصه های جنگلی هیرکانی، بیابان و صحرای ترکمن در شمال استان، تپه ماهورها و دشت های سرسبز در شرق استان، اقلیم متنوعی دارد.

 

شاید نتوانید استانی پیدا کنید که به فاصله ۳۰ دقیقه از مرکز استان به روستاهای کوهستانی و ییلاقی و جنگل های چندین میلیون ساله هیرکانی در جنوب، صحرای گرم و خشک با پوشش استپی در شمال و ساحل زیبای خزر در غرب این منطقه  برسید.

 

از دیگر سو گلستان بیش از یکهزار و ۵۰۰ اثر طبیعی و تاریخی را در دل خود جای داده است. از فانوس دریایی بندرگز، خلیج گرگان و جزیره آشوراده گرفته تا میل رادکان، از بافت تاریخی گرگان و گمیشان تا تنها آبشار تمام خزه ای جهان، پارک ملی گلستان، مناطق حفاظت شده، برج جهانی قابوس، زیارتگاه خالد نبی، آرامگاه مختومقلی فراغی و ... را در دل خود جای داده که هر بیننده ای از تماشای زیبایی های آن سر ذوق خواهد آمد.

 

اما تنوع فرهنگی و قومیتی گلستان از دیگر جذابیت های این استان است. ۱۶ قوم از فارس، ترکمن، کرد، لر، بلوچ، سیستانی، مازنی، شاهرودی و قزاق و ... در این استان سکونت دارند که هر هرکدام از این اقوام فرهنگ و آداب و رسوم منحصر به فردی دارند.

 

پیش از شیوع کرونا یکی از اقدامات در حوزه گردشگری برگزاری جشن های نوروزگاه بود که در دو سه سال اخیر به علت وقوع سیل و شیوع کرونا این برنامه ها تحت تاثیر قرار گرفت اما امسال با فروکش کردن تب کرونا و رونق سفرهای نوروزی باردیگر نوروزگاه ها به عنوان یک فرصت برای معرفی استان و جذب مسافر و گردشگر مورد توجه و استقبال قرار گرفته اند.

 

«رحمان فرمانی» در این باره اظهارکرد: نوروزگاه ها فرصتی برای شناساندن ظرفیت های گردشگری استان است که تلاش می کنیم از این فرصت برای معرفی بیشتر استان به مسافران و گردشگران استفاده کنیم.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: در این نوروزگاه ها همه ظرفیت هایی که می تواند به جذب گردشگر منجر شود از غذاهای سنتی و بازی های بومی و محلی گرفته تا پوشش، صنایع دستی و ... در این جشن ها به نمایش گذاشته می شود.

 

وی بیان کرد: برای نوروز امسال ۲۴ نوروزگاه در مناطق مختلف استان برنامه ریزی شده که در تاکنون این جشن ها در برخی شهرها مانند علی آبادکتول برگزار شده است.

 

*جشن‌های نوروزگاه در کدام مناطق استان برگزار می‌شود؟

براساس اعلام ستاد خدمات سفر استان استقبال خوبی از برگزاری نوروزگاه ها شده است و اغلب مسافران نوروزی حاضر در استان در این جشنواره ها حضور پیدا کردند.

 

تا کنون ۶ جشن نوروزگاه در استان برگزار شده و ۱۸ نوروزگاه دیگر تا پایان تعطیلات نوروز در استان برگزار خواهد شد.

 

براساس برنامه ریزی انجام شده جشن های نوروزگاه در گرگان ۴، ۹ و ۱۱ فروردین به ترتیب در سایت باباطاهر، جنگل قرق و آببندان روستای محمدآباد برگزار می شود. روستای قزلجه شهرستان آزادشهر نیز ۴ فروردین ماه میزبان جشن ملی نوروزگاه خواهد بود.

 

در شهرستان بندرترکمن روستای نیازآباد ۵ فروردین، در کلاله روستاهای تمر قره‌قوزی و نگولی بایندر در ۶ فروردین، سایت گردشگری مختومقلی فراغی در مراوه تپه در ششمین روز فروردین، روستای قلمی شهرستان مینودشت در ۷ فروردین، روستای وطنا در شهرستان بندرگز و انبارالوم در شهرستان آق قلا در ۸ فروردین جشن های نوروزگاه برگزار می شود.

 

روستای ول افرا در بندرگز، روستای صحنه سفلی در آق قلا، روستای سرکلاته خرابشهر در کردکوی، روستای کارکنده در بندرگز، پارک کودک در گمیشان، روستای انقلاب در آق قلا و روستاهای سعدآباد و زینب آباد در شهرستان رامیان نیز در روزهای ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ فروردین میزبان جشن های ملی نوروزگاه خواهند بود.

 

کد خبر 1160162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha