نوروز باستان‏؛ نجف آباد با میراث کهن و پناسیل نهفته گردشگری

نجف آباد دیاری با میراث کهن و پتانسیل نهفته گردشگری که در نوروز باستان میزبان جمعیت زیادی از مسافران و با برنامه ها و رویدادهای فرهنگی همراه است.

 

خبرگزاری شبستان-اصفهان: نجف آباد، مهد ایثار و شهادت‏، علم و دانش و میراث ملموس و ناملموسی که از دوران صفویه و با مهندسی شیخ بهایی پایه گذاری شده و اگر بسیاری از این تمدن ناشناخته مانده اما آوزه بلندی در خود دارد.

شهری که به واسطه یک جریان تاریخی بنا شده و تاریخ ساز شده امروز نیز درس آموز و خاطره ساز است. وقتی که کاروان شتران حامل طلا و جواهرات در نجف آباد از حرکت بازایستادند، خواب شیخ بهایی تعبیر و همه منابع مالی که

عازم نجف اشرف بود در این شهر هزینه شد.

این سفر خاطره انگیز تبدیل به یک شهری شد که در طول ایام همواره تاریخ ساز شده و در حوزه های مختلف درخشیده است.

نجف آباد صرفا در حوزه علم و شهادت پر آوازه نیست بلکه بازار این شهر برای همگان از روی انصاف شناخته و میراث کهن آن سرمایه ای ارزشمند است.

 

تلاش مدیریت شهری بر معرفی این ظرفیت نهفته و مغفول متمرکز شده و امروز صنعت گردشگری در این دیار در حال رونق و شکوفایی است.

 

*نجف آباد با ظرفیتی فراگیر در عرصه های متعدد

 

استاندار اصفهان که نجف آباد را مهد علم، ایثار، شهادت و مهرورزی معرفی و از غفلت در معرفی ظرفیت های تمدنی و گردشگری آن گلایه کرد.

سید «رضا مرتضوی« نگاه یک بعدی به نجف آباد را نیازمند اصلاح دانست و تصریح کرد: این خطه در حوزه های مختلف دارای پتانسیل و ظرفیت فراگیر بوده و باید بیش از گذشته به آن پرداخته شود.

وی رونق صنعت گردشگری در این دیار را ضروری خواند و اذعان داشت: نجف آباد تمدن بالا و هویت مهمی دارد که نباید ناشناخته بماند.

*میراث ناملموس نهفته در نجف آباد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به قابلیت های گردشگری نجف آباد اشاره کرد و اظهارداشت: تمدن چند صد ساله این شهر و معماری سنتی و قدیمی آن سرمایه ای عظیم و ارزشمند برای مردم و سرمایه گذاری در گردشگری است.

«علیرضا ایزدی« میراث ناملموس نهفته در این شهر را مهم دانست و افزود: علاوه بر تمدن تاریخی، میراث ناملموس ناشی از آداب و روس و منش مردم و مفاخر و چهره های بزرگ ملی و بین المللی این دیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری بر روی میراث ناملموس با تعریف اتفاقات فرهنگی در این شهر امکان جذب توریست و معرفی قابلیت های شهر را فراهم می سازد.

*تنوع قومیتی و الگوهای رفتاری در نجف آباد

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه نجف آباد به مولفه های مهم این شهر اشاره کرد و گفت: در عرصه ایثار و شهادت جز مهمترین شهرهای کشور در این عرصه بوده و به عنوان پایتخت ایثار و شهادت معرفی شده است.

«موسی مباشری« الگوهای رفتاری بین مردم را مهم دانست و ادامه داد: وفا و صمیمیت و مهرورزی بین مردم این دیار و انصاف در رفتار با همدیگر و مهمانان از شاخصه های مهم اخلاقی است.

وی با بیان اینکه تنوع قومیتی و مهاجرت مردم در این شهرستان زیاد است، تصریح کرد: این مهاجرت و حضور اقوام، فرصت های زیادی را ایجاد کرده و تنش و تفرقه نداریم و همه در کنار همدیگر زندگی کردم و آرامش برقرار است.

 

*سرمایه گذاری در صنعت گردشگری

 

شهردار نجف آباد، رویه برنامه ریزی و هدایت کارهای شهر را بر توسعه زیرساخت ها و توجه به پتانسیل گردشگری قرار داده و در دوره جدید شورای اسلامی و مدیریت شهری امکان سرمایه گذاری در این بخش توسعه یافته است.

 

«عبدالرسول امامی« ادامه داد: سعی بر تقویت زیرساخت های گردشگری و تعریف و تکمیل پروژه های این بخش هستیم که بخش خصوصی نیز مشارکت دارد.

وی خاطرنشان کرد: نوروز امسال از امکانات و ظرفیت های مختلف برای معرفی این شهر و تبیین جایگاه آن استفاده شده که پخش برنامه ها از شبکه استانی و اجرای برنامه در باغ موزه چهلستون از مصادیق آن است.

 

کد خبر 1160305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha