باید نسلی نهادساز و مبتکر در گام دوم انقلاب تربیت کنیم

نصر اصفهانی با اشاره به تجربیات موفق نهادسازی در گام اول انقلاب گفت: در گام دوم انقلاب باید یک نسل نهادساز و مبتکر تربیت کنیم که حکمرانان جدید برای آینده انقلاب اسلامی باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا نصر اصفهانی، مدیرگروه آینده‌پژوهی حکمرانی در پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی در برنامه "راه اینجاست" رادیو گفتگو درباره واژه "نهادسازی" و تأثیر آن در قدرت زایی کشور گفت: نهادسازی در ادبیات مرسوم به‌عنوان سازمان تلقی می‌شود ولی در حقیقت به معنای ارزش، سازوکار، فرایند و نظام و روش‌هایی است که به‌صورت نامحسوس موجب تنظیم رفتاری خاص در ما می‌شود. نهاد به معنای مفاهیمی گسترده است و تاکید نیز بر نهادهای رسمی و غیررسمی است.

 

نصر اصفهانی با بیان اینکه نهادینه کردن یک رفتار یا الگو در نظام در راستای گفتمان انقلاب اسلامی، در سبک زندگی، قواعد ذهنی مردم و نیز رفتارهای مرسوم دیده می‌شود، گفت: در این‌ بین تجربیاتی در گام نخست انقلاب داشتیم و رفتارهایی نیز باید در گام دوم انقلاب داشته باشیم.

 

وی با اشاره به تجربیاتی موفق در حوزه نهادسازی در کشور گفت: در زمان زعامت حضرت امام (ره) تجارب موفق بسیاری در زمینه نهادهای مردمی و جهادی داریم که با نگاه خداباورانه و مردم باور امام (ره) هم راستا بود. در این‌ بین می‌توان به بسیج سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان، نهضت مدرسه‌سازی، سپاه پاسداران و... اشاره کرد. نهادهایی مردم پایه که در آغاز انقلاب، سازندگی [مردم‌محور] و پاسداری از انقلاب حضرت امام (ره) و مردم را بر عهده داشت.

 

 

نصر اصفهانی به شکل‌گیری نهادها از سال‌های آغازین خرداد 68 تا امروز اشاره کرد و گفت: یکی از این نهادها "زبان فارسی" است و می‌بینیم رهبری دل‌بستگی عمیقی به زبان فارسی دارند و ترویج آن را لازمة تمدن‌سازی می‌دانند. این سخن رهبری که می‌گویند "زبان فارسی رمز هویت ملی است" یا "یک میراث باشکوه است" بدین معناست که موجودیتی فلسفی معرفتی برای زبان فارسی در نظر می‌گیرند و این مسئله در دیدار با شاعران مشاهده می‌شود.

 

وی با انتقاد از نبود توجه ویژه مسئولان در سازمان‌های مرتبط به "نهاد زبان فارسی" گفت: نهاد زبان فارسی در نظر رهبری قوت و قدرت خاص خود را داراست و مسئولین توسعه لازم را مبذول نداشته‌اند.

 

مدیرگروه آینده‌پژوهی حکمرانی در پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی خاطرنشان کرد: در گام دوم انقلاب باید یک نسل نهادساز و مبتکر تربیت کنیم که حکمرانان جدید برای آینده انقلاب اسلامی باشند. این اتفاق باید در اندیشکده و دانشگاه‌ها و نیز در میان دانش‌آموزان رقم بخورد تا نسلی نهادساز و مبتکر برای خلق مأموریت‌های جدید شکل گیرد.

کد خبر 1160318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha