فصل بهار، نشانه‌ای برباورپذیری معاد و رستاخیز است 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: فصل بهار و زنده شدن طبیعت، نشانه‌ای برباورپذیری معاد و روز رستاخیز است.

ززهرا فخر روحانی در گفتگو با خبرنگار شبستان با تبریک ایام نوروز و سال جدید با اشاره به آیه 17 سوره حدید مبنی بر "اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ" اظهار داشت: خداوند در این آیه می‌فرماید:بدانيد كه خداوند، زمين را پس از مرگش زنده مى‌كند. همانا ما نشانه‌هارا براى شما بیان كرديم، باشد كه تعقّل كنيد.

 

این پژوهشگر و کارشناس دینی با بیان اینکه فصل بهار و زنده شدن طبیعت، نشانه‌ای برباورپذیری معاد و روز رستاخیز است عنوان کرد: شماری از آیات قرآن به موضوع زنده شدن زمین پس از مرگ آن اشاره نموده اند، امری که می‌تواند بعنوان نشانه ای بر باور پذیری معاد بشمار آید.
وی تصریح کرد: روایات متعددی نیز به بیان مقارنت مفهومی این دو واقعه پرداخته اند، امام سجاد(ع) می‌فرماید: اِذا راَیتُمُ الرَّبیع فَاَکثِروا ذِکرَ النُّشور چون بهار را مشاهده نمودید رستاخیز را یاد کنید.

 


فخر روحانی همچنین افزود: امام حسین (ع) می‌فرماید: منّا اثنا عشر مهديّا، أوّلهم أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب- عليه السّلام-. و آخر ‏التّاسع من ولدي، و هم القائم بالحقّ، يحيي اللّه به الأرض بعد موتها، و يظهر به الدّين‏ ‏ الحقّ [على الدين كلّه‏]‏ ‏ و لو كره ‏المشركون، زنده شدن حیات طبیعت با ظهور بهار و حیات طیبه با فرج امام عصر(عج) محقق می‌گردد.

 

وی خاطرنشان کرد: صدای پای بهار به همراه آواز دلنشین پرندگان، ایرانیان را به تکاپوی ویژه ای دعوت نموده است. هرساله در چنین ایامی براساس یک رسم دیرین به پاکسازی خانه ها و زدودن آلودگی ها و خانه تکانی یکساله برمیخیزیم و به احترام طبیعت که لباس نو به تن کرده، زندگی خود را در مرحله نوینی می‌یابیم.

 

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: ایرانیان قبل از وارد شدن در سال جدید به گردگیری و پاکیزه کردن اسباب و وسایل زندگی می‌پردازند. در واقع ایرانیان بر ‏این باورند برای اینکه سال پیش رو سال خوب و با برکتی باشد می‌بایست پیش از آغاز آن غبار و کهنگی را از وسایل زندگی زدود ‏و هر گونه آلودگی را از زندگی دور کرد، تا اینکه فصل بهار فضای خانه را به طور زیباتری با عطر و رایحه خود پر کند.‏

 


وی گفت: خانه تکانی دل از غبار یکساله و زدودن آلودگی از دلهایی که با ارتکاب گناه زنگار گرفته اند یکی از وظایف ماههای رجب و شعبان است، به همین خاطر توصیه به ذکر استغفار در اعمال این ماهها به چشم میخورد.

 


فخر روحانی بیان کرد: در حقیقت باید گفت هرچند ماه های رجب و شعبان و رمضان هنگامه نزول رحمت الهی هستند، اما اگر روج و قلب آدمی از آمادگی لازم برخوردار نباشد، بارش باران رحمت بر روی آن اثری ندارد همانند زمینی که در معرض بارش باران قرار گرفته اما چون با سنگ فرش شده امکان استفاده از برکات باران را ندارد.

 

وی عنوان کرد: بنابراین بایسته است که یکی از اعمال ویژه این روزهایمان دل تکانی و زدودن آلودگی از قلب باشد بدان امید که از بارش باران رحمت بهار بهره ببریم.

کد خبر 1160468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha