سیمای خانواده و جامعه مهدوی در یک دعا/ دوران غیبت، تمرین زمان حضور است

آیت الله شیخ بهایی با شرحی کوتاه بر فرازهای دعای وارده از ناحیه مقدسه امام زمان عجل الله تعالی گفت: حضرت در این دعا هم انسان و هم جامعه آرمانی را معرفی می کند و دوران غیبت، تمرین زمان حضور است.

خبرگزاری شبستان-کرمان

 

 

ماه پرفضیلت شعبان در روزهای پایانی خود قرار دارد؛ ماه ارجمندی که استغفار توأم با صلوات شاید برجسته ترین عمل مستحبی آن برای عموم باشد؛ نیمه شعبان که قله مناسبت های این ماه به شمار می رود با اعمال و اذکاری که برای آن وارد شده را نیز پشت سر گذاشتیم اما به راستی آیا ارتباط و انس و الفت با امام زمان عجل الله تعالی نیز باید به یک شب و یک روز ختم شود؟ 

 

 

حق حضرت ولی عصر ارواحنا فداه به عنوان امام عصر و زمان کنونی و واسطه همه خیرات و فیوضات در عالم هستی، ایجاب می کند تا ارتباط خویش با ایشان را ارزیابی کنیم تا بدانیم در کجای این مسیر ارتباطی ایستادیم و آیا اساساً در مسیر هستیم یا خیر؟ 

 

 

برای ایجاد ارتباط با حضرت ولی عصر و یاد و نام مستمر ایشان در زندگی، راه های مختلفی وجود دارد که وثیق ترین آن، ادعیه ای است که در کتب معتبر آمده است؛ در دسترس ترین این ادعیه، همان است که در مفاتیح الجنان هم هست.

 

 

یکی از این ادعیه که از ناحیه مقدسه حضرت وارد شده است؛ دعای معروف اما مهجور «اللّهُمَّ ارزُقنا تُوفيقَ الطاعَة...» است؛ کفعمی، این دعا را در زمره ادعیه مأثوری كه نام خاصی ندارد اما فضائل آن مشهور است، ذكر می كند و دعا را روایت شده از حضرت(عج) می داند.

 

 

اين دعا در واقع آرزوهای امام زمان علیه السلام است که به همین بهانه، آیت الله احمد شیخ بهایی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان درباره آن می گوید: دعا؛ آرمان انسان و نهایت آرزوهای او است که آن را در قالب دعا از خداوند طلب می کند و امام زمان عجل الله تعالی، در این دعا هم انسان و هم جامعه آرمانی را معرفی می کند.

 

 

وی در مقدمه ورود به این مبحث اظهار کرد: خانواده؛ سلول اجتماع است و جامعه مرکب از افراد نیست که از خانواده ها است و اگر موجود زنده مرکب از سلول های زنده است؛ یک جامعه هم مرکب از خانواده ها است و شاید به همین دلیل استکبار جهانی برای سلطه دادن بر فرهنگ حیوانی، جامعه را به سوی گله شدن پیش می برد اما اسلام، جامعه را با خانواده می خواهد.

 

 

آیت الله شیخ بهایی با استفاده از دعای مذکور به این پرسش که یک خانواده چگونه شکل می گیرد؟ پاسخ داد و گفت: در آغاز این دعا پنج هدف مشخص می شود که مقدمه و چکیده این دعا است و آن عبارت از رزقِ اطاعت از خدا و دوری از معصیت او، داشتن نیت صادق، شناخت حرمت ها و عطا کردن جایگاه نزد خداوند با نشان دادن راه و استقامت در آن از سوی خداوند است.

 

 

وی این پنج هدف را خلاصه یک خانواده و جامعه مهدوی دانست و اظهار کرد: در ادامه این دعا، 6 مطلب برای فرد در خانه و جامعه مطرح می شود که در واقع اگر این ابزارها در مسیر حق قرار گرفت جامعه درست می شود و آن این است که « خدایا! زبان مان را به راستگويى و حكمت استوار ساز و دلهايمان را از دانش و بينش پر كن و شكم هايمان را از حرام و شبهه پاك فرما و دستان مان را از ستم و دزدى بازدار و ديدگان مان را از ناپاكى و خيانت فرو بند و گوش هايمان را از شنيدن بيهوده و غيبت ببند»

 

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه کرمان در تکمیل این بخش از سخنانش با متذکر شدن این مطلب که اگر حرام خواری رواج پیدا کند جامعه به سوی شکست پیش می رود؛ اظهار کرد: حضرت در این دعا، مشکلات جامعه بشری را در یک کلمه خلاصه کرده و راه حل ارائه می دهد لذا اینها برنامه های امام زمان است و حضرت می آیند که آدم تربیت کنند.

 

 

وی با اشاره به فرازهای بعدی این دعا تصریح کرد: امام زمان عجل الله تعالی برای اقشار مختلف جامعه اعم از عالم و دانشمند، محصل و دانشجو، مستمع و کسانی که پای درس علما می نشینند، جوانان، زنان و... برنامه دارند؛ گفت: در جامعه مهدوی، انسان ها از درس خواندن و افزایش علم فراری نیستند.

 

 

آیت الله شیخ بهایی با بیان اینکه برنامه امام زمان برای جوانان به گونه ای است که پس از لغزش ها برگردند تا قوی شوند و برای زنان حیا و عفت است؛ اظهار کرد: البته اگر عقل حاکم باشد حیا و دینداری نیز وجود دارد.

 

 

وی فراز پایانی این دعا در تقسیم بندی جامعه به فقیر و غنی و... را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: خدا، روزی را مانند یارانه تقسیم نکرده که به همه مساوی برسد بلکه روزی، مقدر است و روزیِ بعضی را در روزیِ دیگران قرار داده است لذا اگر فقیر گرسنه می خوابد چون غنی حق او را نداده است.

 

 

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه پول نباید باعث سرکشی اغنیا شود؛ افزود: منظور از «سعه» در این فراز دعا این است اغنیا برای دیگران زمینه سازی و اشتغال آفرینی و کمک مؤمنانه بکنند.

 

 

وی ادامه داد: فقیر هم باید صبر یعنی مقاومت کند تا فقر، او را از دین جدا نکند و با قناعت در واقع مدیریت بحران کرده و اولویت ها را تنظیم کند و اگر مشکل فقرا حل نشده چون اغنیا حق را ادا نکردند.

 

 

آیت الله شیخ بهایی دوران غیبت امام زمان را تمرین زمان حضور دانست و گفت: باید ببینیم در محضر ولی فقیه چگونه امتحان پس می دهیم؛ مردم کوفه اول با مسلم امتحان می شوند لذا کسانی در زمان ظهور در رکاب امام زمان هستند که در دوران غیبت در رکاب ولی فقیه باشند.

کد خبر 1160649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha