استقبال از ماه مبارک رمضان با غبارروبی خانه خدا/ مسجد جامع شاندرمن برای میهمانی آراسته شد

با فرا رسیدن روزهای میهمانی خدا، سنت نیکوی غبارروبی مسجد بار دیگر احیا و مسجد جامع شاندرمن با مشارکت مردمی برای استقبال ماه مبارک رمضان غبارروبی، معطر و برای مراسم عبادی این ماه نورانی آماده شد.

خبرگزاری شبستان_ماسال، مائده فلاحتکارضیابری: شعبان که به انتها می رسد، صدای رمضان است که گوش دل را نوازش می‌دهد، با صوت زیبای ربنایش، با زمزمه‌های یا رب یا رب، با صوت دلنشین قرآن و بانگ دلنواز اذان و بوی خوش بندگی است که فضا را عطرآگین می‌کند.

 

هر سال در آستانه‌ ماه مبارک رمضان و دهه آخر شعبان که «دهه تکریم و غبارروبی مساجد» نام دارد، طرح غبارروبی و عطرافشانی مساجد با مشارکت مردم در همه محله‌ها و مساجد در سراسر کشور برگزار می‌شودماسال هم از این قاعده مستثنی نیست به گونه‌ای که در هر کوچه و خیابان این روزها شاهد آنیم که عده‌ای از جوانان به همراه بزرگترهای مسجد محل اقدام به غبارروبی و عطر افشانی مساجد شهر کرده‌اند.

 

مسجد جامع شاندرمن هم یکی از مساجد فعال شهرستان ماسال است که در دهه آخر ماه شعبان اقدام به غبارروبی و آماده کردن خانه خدا برای ماه مبارک رمضان کرده است، خداوند متعال در آیاتی از سوره بقره می‌‌فرمایند: «ما از ابراهیم و اسماعیل پیمان گرفتیم که خانه خدا را برای حضور مردم و کسانی که می ‌خواهند در مساجد به اعتکاف و عبادت بپردازند، پاکسازی کنند»، این سنت الهی است که در آستانه ماه مبارک رمضان مردم به آن جامه عمل می ‌پوشانند و با همدلی تفسیرناپذیر به توصیه‌‌های قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) عمل کرده و مساجد را پاکیزه می ‌کنند.

 

 

حجت‌الاسلام«عبدالحسین فنایی» در این راستا اظهار کرد: با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مردم خود را آماده ورود به ماه میهمانی خداوند می‌‌کنند تا با تزکیه نفس، بهترین توشه را از این ماه آسمانی به دست آورند و در پیشگاه خداوند باری تعالی سرافراز باشند که به فرموده پیامبر خدا «رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم».

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن با بیان اینکه غبارروبی از مساجد در آستانه ماه میهمانی خدا نمادی از پیوند شعائر اسلامی و وحدت بین مردم است افزود: غبارروبی و تمیزی مسجد شادمانی مردم را فراهم می‌کند و باعث می‌شود افراد با ذوق بیشتری در مساجد به عبادت بپردازند.

 

وی گفت: از آنجایی که در آستانه ماه مبارک رمضان همه روزه داران و نمازگزاران به مساجد توجه خاصی دارند و نمازهای جماعت در آن ها با شکوه خاصی برگزار می شود و همچنین لیالی قدر را در این ماه در پیش داریم تلاش می‎‌شود مسجد معطر و تنظیف شود.

 

حجت‌الاسلام فنایی معتقد است یکی از راه های جذب جوانان به مسجد همین تنظیف و تطهیر مسجد، معطر کردن آن، استفاده از اذان گوی خوش صدا و امام جماعت با قرائت زیبا و همچنین برگزاری مسابقات قرآنی و فرهنگی است و مردم ما که افرادی متدین هستند باید توجه خاصی به مسجد کنند تا این مکان به عنوان پایگاه و مراکز علمی اخلاقی اجتماعی و سیاسی در جامعه تبدیل شود.

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن مساجد را به عنوان مهم ترین پایگاه دینی و مذهبی ذکر کرد که باید همواره زمینه را برای حضور اقشار مختلف مردم فراهم کند و در این میان پاکیزه بودن این مکان می تواند نقش تعیین کننده‌ای در جذب نمازگزاران داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید گفت در خصوص بهداشت و تمیز کردن مساجد به ویژه در آستانه ماه مبارک رمضان روایت‌های فراوانی بیان شده است و رعايت نظافت و بهداشت ظاهري بايد انسان را به رعايت بهداشت و نظافت باطني و قلبي سوق دهد.

 

 

«محمدمهدی رحمان‌پور» با بیان اینکه مسجد جامع شاندرمن به منظور استقبال از ماه مبارک رمضان غبارروبی شد اظهار کرد: این کار با هماهنگی امام جماعت، هیئت امنا و جمعی از نمازگزاران به منظور ایجاد آمادگی بیشتر برای ورود به ماه پرفیض و برکت رمضان در مسجد این شهر انجام شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری حبل‌المتین مسجد جامع شاندرمن افزود: انقلاب اسلامی ایران از برکت مسجد به پیروزی رسید و تا هنگامی که این پایگاه بین مسلمانان وجود داشته باشد روز به روز بر عزت اسلام و مسلمانان افزوده می شود.

 

وی گفت: مساجد از پایگاه های بسیار مهم مقابله با جنگ نرم دشمنان بوده و کانون های فرهنگی و هنری وابسته به آنها نقش بسیار مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی دارند.

 

 

سجاد یکی از نوجوانان حاضر در مسجد اظهار کرد: حضور در این اقدام خداپسندانه برای شریک شدن در سهم معنوی آن و تنها انگیزه ما برای انجام امور مسجد فقط بدست آوردن رضای خداوند متعال است.

 

وی افزود: اگرچه توان انجام کارهای سنگین به مثل تکاندن یا شستن فرش های مسجد را ندارم اما قرآن‌ها را تک به تک پاک می‌کنم و در قفسه کتاب‌ها جای می‌دهم.

 

یکی دیگر از نمازگزاران که در حال غبارروبی است گفت: برای ورود به ماه رمضان آماده می شویم و همانگونه که خانه خدا را تمیز می کنیم باید دل های خود را از پلیدی ها و بدی ها با انجام کارهای خیر مانند رسیدگی به امور یتیمان صله رحم و عیادت از بیماران آماده کنیم و تا دل هایمان نورانی شود.

 

وی تصریح کرد: اول باید خانه دل را از بدی ها پاک کنیم تا به خدا نزدیک و معنوی تر شویم و بعد بیاییم در مسجد نماز بخوانیم و عبادت کنیم.

 

لازم به ذکر است؛ غباروبی مساجد از دل بر می آید و لاجرم بردل می نشیند چرا که خدمت در خانه خدای متعال و برای خدای متعال رنگ و بویی دیگر دارد و با هیچ شوری قابل وصف نیست.

 

رمضان برای عشق، برای عاشقی، برای رنگ خدا گرفتن، شروعی مجدد است و برای آغازی دوباره چه ماهی بهتر از ماه میهمانی خداوند متعال و ماه نزول قرآن در شب های نقره فام قدر ... آنجا که دل ها در گرو یار هستند و یارها در گرو عنایت حق تعالی.

 

 

کد خبر 1160806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha