فومن، شهری نشسته در دل تاریخ/ از ماسوله تا قلعه‌رودخان مقصدی برای گردشگری

شهرستان فومن یکی از مکان‌های پرطرفدار در بحث گردشگری است که هر سله گردشگران و مسافران زیادی به این شهر و اماکن تاریخی و گردشگری آن سفر می‌‌کنند.

خبرگزاری شبستان_فومن، مائده فلاحتکارضیابری: در میان شهرهای شمالی که در استان گیلان گرد هم آمده‌اند و طبیعتی بی نظیر، زیبا و خارق العاده‌ای را پدید آورده‌اند، فومن یکی از آن شهرهای زیبا و پر جاذبه است، اگر اهل سفر در طبیعت زیبای شمال باشید، فومن را به عنوان یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشور تلقی می کنید.

 

اغلب ما شهر فومن را با سوغاتی بی نظیرش کلوچه فومن و به عنوان شهر مجسمه‌ها می شناسیم. اکنون خوب است با این شهر سرسبز و رویایی و جاهای دیدنی فومن بیشتر آشنا شویم.

 

فومن شهری است که در آن می‌توان جاذبه‌های گردشگری متعددی مانند شالیزارها، رودخانه‌ها و جنگل های سرسبز را پیدا کرد، اما دیدنی‌های فومن تنها به این موارد ختم نمی‌شوند و اگر زمان بیشتری برای گشت و گذار داشته باشید با دیدنی ها و جاذبه های گردشگری تازه و جدیدی رو به رو خواهید شد.

 

 

*قلعه رودخان

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی فومن بنایی تاریخی به نام قلعه رودخان است که در فاصله 20 کیلومتری از این شهر و در ارتفاعات جنگل رودخان قرار گرفته است، بر اساس عقیده برخی از کارشناسان و تاریخ شناسان قدمت این قلعه زیبا و دیدنی به دوران ساسانیان بازمی‌گردد.

گردشگران برای پی بردن به شکوه و عظمت این قلعه از هزار پله آن بالا می‌روند و از بالاترین نقطه آن می‌توانند چشم انداز زیبا و بی نظیری از مناطق اطراف داشته باشند، کمتر کسی پیدا می‌شود به فومن سفر کند و از این قلعه زیبا و تماشایی دیدن نکند.

 

 

*ماسوله

در شهر زیبای فومن بهشتی به نام ماسوله جای گرفته است که در فاصله ای کمتر از 40 کیلومتری فومن قرار دارد، شهر زیبای ماسوله از قدمتی طولانی برخوردار است به صورتی که قدمت آن به 800 الی 1000 سال گذشته بازمی‌گردد.

ماسوله شهری پلکانی بوده که تبدیل به یکی از مناطق دیدنی فومن شده است. مگر می شود به فومن سفر کنید و به راحتی از ماسوله زیبا بگذرید و سری به آن نزنید،  تقریبا محال است کسی به فومن سفر کند و به بازدید از این شهر پلکانی سرسبز نرود.

هنگامی که در این روستای باصفا در حال قدم زدن هستید، خانه‌های دلربا و جذاب روستایی را خواهید دید که به صورت پلکانی در کنار هم قرار گرفته‌اند، اگر در میان کوچه پس کوچه‌های ماسوله در حال قدم زدن باشید بازارچه سنتی را خواهید دید که صنایع دستی منطقه را برای فروش عرضه می کنند.

 

 

*پارک فومن

در میان جاذبه های گردشگری فومن پارک زیبایی وجود دارد که به واسطه مجسمه های داخل آن بسیار شهرت پیدا کرده و خود به عنوان یکی از مهمترین مناطق دیدنی فومن شناخته می شود. چهار مجسمه دختر در پارک فومن قرار دارد که به دست بانوان هنرمند شهر زیبای فومن ساخته شده اند و نشاط و جریان زندگی را به نمایش می گذارند. علاوه بر این چهار مجسمه، تعدادی مجسمه دیگر در محوطه پارک فومن قرار دارند که مجسمه های کودکانی شاداب و سرزنده اند که آن ها نیز نشان دهنده شادابی افراد محلی منطقه می باشند. گردشگران در کنار این مجسمه ها عکس های زیبایی را به عنوان یادگاری ثبت می کنند. همچنین گردشگران زیادی هستند که پارک فومن را به عنوان محلی برای برپایی بساط پیک نیک انتخاب می کنند و ساعاتی را به خوشی در کنار همراهان خود می گذرانند. وسایل بازی نیز در این پارک برای کودکان قرار داده شده و بر اساس همین به تفرجگاه مناسبی برای گردشگران تبدیل شده است.

 

 

*بقعه سبزقبا

یکی از اماکن مذهبی که در شهر فومن قرار دارد و به واسطه طبیعت اطراف آن به عنوان یکی از جاهای دیدنی فومن شناخته می‌شود، این بقعه در روستای شنبه بازار قرار گرفته و گردشگرانی که به فومن سفر می کنند به زیارت آرامگاه سبز قبا می‌روند. در اطراف بقعه متبرکه نیز مقبره چند تن از شهدای جنگ تحمیلی قرار دارد، هر کدام از زائرین که به زیارت بقعه متبرکه سبز قبا می‌روند، از این قبور نیز زیارت می کنند.

یکی از شهدایی که در این محل به خاک سپرده شده است شخصی به نام شهید سید جواد موسوی است، در اطراف این امامزاده درختی کهن سال و تنومند روییده است و آن را در زمان های قدیم با نام درخت آقادار و یا درخت مزار می شناختند، همچنین اهالی منطقه نیز در زمان های گذشته نیز بر باورهایی بودند که با بستن پارچه هایی سبز رنگ حاجت روا می شدند.

 

 

*طبیعت ماکلوان

ماکلوان یا به زبان تالشی ماکلان نام شهری کم‌جمعیت در مسیر جاده فومن به ماسوله است، این شهر از تجمیع دو روستای ماکلوان پایین و بالا تاسیس شده است،پراکندگی خانه‌ها در میان باغ‌های چای و شالیزارهای ماکلوان به اندازه‌ای زیاد است که در ورود به منطقه متوجه نمی‌شوید در میان یک شهر هستید، جذابیت ماکلوان همین چشم‌اندازهای وسیع و سبزش است. ماکلوان نقطه اتصال جلگه به کوهستان است و همین ویژگی باعث شده تا به هر طرف آن سرک بکشید به راحتی منظره‌‌ای برای عکاسی یا خوش‌گذرانی پیدا شود.

مردم بومی می‌گویند در گذشته‌های دور ماکلوان کوره‌های تولید ذغال زیادی داشت. این کوره‌ها همیشه روشن بودند و شب‌ها از دور دیده می‌شد.

 

 

*سه‌شنبه بازار فومن

در شهر فومن بازاری به صورت هفتگی برگزار می‌شود که اهالی فومن و مناطق اطراف به این بازار می آیند تا محصولات و تولیدات محلی خود را به فروش برسانند. سه شنبه بازار فومن یکی از بازارهای هفتگی فومن بوده که از دیرباز تا به امروز برگزار می شود. اگر قصد خرید محصولات محلی تازه، دامی و کشاورزی را دارید، سه شنبه بازار فومن می تواند انتخاب مناسبی برای خرید شما باشد.

لازم به ذکر است معرفی این چند نقطه برای مقصد گردشگران فقط تکه‌ای از هزاران نقاط گردشگری فومن محسوب می‌شود.

هر ساله مسافران زیادی به اماکن تاریخی و گردشگری و مذهبی این شهرستان زیبا سفر می‌کنند که وقتی به گفت‌وگو با آنها می‌پردازیم خواهیم فهمید چقدر برایشان حضور در این مناطق لذت‌بخش است و برای ثبت لحظات خوش خود هزاران هزار عکس با دوربین حرفه‌ای و موبایل از خود گرفته‌اند.

 

آری اینجا گیلان زمین است و هر طرفش که بنگریم زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

کد خبر 1160942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha