سایت موزه میدان مرکزی همدان به زودی افتتاح می‌شود

حسینی با اشاره به استقبال بی نظیر گردشگران نوروزی از موزه میدان همدان گفت: کاوش‌ها در این محوطه ادامه داشته و به زودی سایت موزه با مساحت تقریبی ۱۲۰۰ متر به زودی افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، سید مسعود حسینی، شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سایت موزه میدان مرکزی همدان با مساحت تقریبی ۱۲۰۰ مترمربع صد درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شهردار همدان از صرف 12 میلیارد و 500 میلیون تومان برای اجرای این پروژه خبر داد و افزود: مساحت سالن موزه میدان مرکزی همدان ۳۰۰ متر مربع است.

حسینی گفت: از مهمترین اقدامات تکمیلی سایت موزه، آماده سازی برای اجرای اسکلت سالن موزه، نصب اسکلت سالن موزه، اجرای سیستم ذوب برف، اجرای نما، اجرای سنگ پله‌های شمالی، تکمیل نمای آجری و سنگ فرش کف و سنگ پله‌ها بود که به طور کامل انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: کاوش‌های میدان امام(ره) سال ۱۳۹۶ به دنبال پروژه پیاده‌ راه ‌سازی محوطه میدان، خیابان‌های بوعلی و اکباتان آغاز شده و پس از بررسی سطحی در فضای گود برداری شده توسط باستان شناسان متوجه شدیم که شواهدی از آثار تاریخی در این فضا وجود دارد.

علی مالمیر افزود: کاوش‌های باستان شناسان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در داخل فضا انجام شده و آثار و شواهدی از دوره‌های مختلف تاریخی تا عصر حاضر در محدوده به دست آمده است.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه در شهر همدان برای نخستین بار آثاری از مادها به شکل مستند در فضای مرکزی شهر و در محدوده بافت تاریخی به دست آمده بود؛ تصمیم گرفتیم که این مکان به سایت موزه تبدیل شده و آثار به دست آمده در مکان به نمایش گذاشته شود.

مالمیر از ساخت سایت موزه در 4 سال خبر داد و گفت: از ۲۹ اسفند موزه به شکل آزمایشی افتتاح و بخشی از اشیاء به شکل محدود به آنجا منتقل شده است و مقرر شده باقی اشیاء که در آزمایشگاه هستند به زودی به این محوطه منتقل شده و در جای اصلی خود قرار گیرند.

وی اعلام کرد: در طول کاوش‌های میدان امام(ره) تعداد زیادی تدفین‌های انسانی به دست آمده که احتمالا مربوط به دوران اشکانی هستند که به شکل‌های متعددی چون چمباتمه‌ای، جنینی و ساده دفن شده‌اند.

مالمیر تصریح کرد: همزمان با افتتاح آزمایشی سایت موزه، اجرای زنده کاوش‌های باستان شناسی به شکل روزانه در محدوده انجام و تا اواخر تعطیلات نوروز ادامه دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که اشیاء موزه به زودی تکمیل شده و این موزه منحصربه ‌فرد به‌طور رسمی افتتاح شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 1161045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha