ماه مبارک رمضان غذای معنوی مسلمانان/ سنت های زیبای رمضانی در کشورهای جهان خودنمایی می کند

کشورهای مختلف جهان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان فضای منحصر به فرد معنوی را برای مردم خود فراهم می کند و آداب و رسوم ویژه خود را اجرا می کنند.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: ماه مبارک رمضان با نماد های بسیار در سراسر کشورهای جهان خودنمایی می کند. مسلمانان جهان با سنت های شگفت انگیز به استقبال این ماه مبارک می روند. خیابان‌ها و مساجد، میدان ها و منازل و مناطق مختلف را تزیین می کند و چراغانی می کنند.

 

عربستان

ماه مبارک رمضان در سراسر عربستان فضای منحصر به فردی را ایجاد می کند. به طوری که همزیستی معنوی و مذهبی از زمان رویت هلال ماه مبارک در این کشور ایجاد می شود.

مردم عربستان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان با خرید غذاها و نوشیدنی های مخصوص رمضانی مانند قمرالدین  برای استقبال از روزه داران آماده می شوند. در افطار با خرما، آبمیوه یا قهوه پذیرایی می کنند.

 

پس از نماز مغرب سفره افطار پهن می شود. امکان ندارد که این سفره از سوپ، سمبوسه و غذاهایی مانند تخم مرغ، مطبق و طعمیه یا شیرینی ها مخصوص رمضان مانند قطائف یا کنافه خالی باشد.

پس از افطار، به طور معمول زنان  و مردان برای ادای نماز عشاء به مسجد می روند.

 

امارات متحده عربی

جشن های امارات متحده عربی به مناسبت نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان از شب پانزدهم شعبان شروع می شود. سنت ملی به نام حق اللیله، یک سنت مذهبی نزدیک به سنت هالووین آمریکایی است که بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ و هویت اماراتی است.

این سنت به افزایش آگاهی نسبت به ماه مبارک رمضان کمک می کند و آنها مشتاق هستند تا با این اقدام زمان های قدیم برای این ماه مبارک را یادآوردی کنند. به طوری که زندگی ساده و ارزش های اجتماعی منسجم تر در آن زمان ها را نشان می دهد.

 

دربرخی از  کشورهای خلیج عربی حوزه خلیج فارس، کودکان زیباترین لباس ها می پوشند و برای خوردن شیرینی گردهم می آیند. همچنین هنگام گشت و گذار در مناطق مختلف سرودها و شعرهای رمضانی می خواهند. «عاطنا الله یؤتیکم و بیت مکه یودیکم» از جمله این شعرهاست.

 

کویت

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان در کویت، یک جشن مردمی سنتی برگزار می شود. هدف از برگزاری آن آموزش همه اطلاعات مهم درباره اهمیت ماه مبارک رمضان به کودکان است.

در نیمه ماه مبارک، به مدت سه روز، مردم کویت با لباس های سنتی در خیابان ها گشت و گذار می کنند. پسربچه ها سرودهای مخصوصی را می خوانند که با سرودهای دختران متفاوت است.

جوانان نیز به پخش کردن شیرینی بین کودکان اقدام می کنند تا فضای شادی و پرنشاطی را برای کودکان در طول این ماه فراهم کنند.

 

ترکیه

در ماه مبارک رمضان، مسحرات که طبال نامیده می شوند، وجود دارد. مسحرات افرادی هستند که هر روز مردم را با صدای طبل و دهل در زمان سحر بیدار می کنند. این عمل از زمان امپراطوری عثمانی آغاز شد که بیش از دو هزار طبل نواز در خیابان های این کشور برای بیدار کردن مردم حرکت می کردند. طبل نوازها لباس هایی به سبک عثمانی مانند طربوش یا جلیقه سنتی می پوشند.

 

آمریکا

آمریکا یکی از کشورهای جهان از نظر تعدد نژادی، زبانی و فرهنگی به شمار می آید. مسلمانان و عرب ها در جامعه آمریکا احساس نمی کنند که یک اقلیت هستند. زیرا آنها تنها یک گروه قومی و فرهنگی هستند که در میان گروه های دیگر زندگی می کنند که تعداد آنها در زمان های مختلف افزایش یا کاهش می یابد.

 

مسلمانان مقیم آمریکا، آداب و سنن اسلامی را حفظ کردند. به طوری که هر خانواده ای سنت های جامعه خود را دارد و در غربت آن را انجام می دهد. به طور مثال، خانواده تمایل دارند در ماه مبارک رمضان به منظورتقویت روابط بین اعضای خانواده و جامعه اسلامی در یک سفره گردهم جمع شوند.

 

برهمین اساس، در ماه پرفضیلت رمضان شاهد حضور مسلمانانی هستیم که به روزه داری متعهد نیستند، اما می خواهند تا در کنار روزه داران باشند. این مسئله نشان دهنده روح معنویت روزه است که باعث نزدیکی مسلمانان داخل و خارج از کشور می شود. به طوری که مساجد مملو از نمازگزاران در این ماه مبارک می شود.

 

هلند

در ماه مبارک رمضان، حضور مسلمانان از طریق تشکل ها، سازمان ها، مراکز، مساجد و مدارس در جامعه بیشتر می شود و با برپایی بازارهای خیریه پایان می یابد.

جامعه مسلمانان بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین جامعه در هلند است که با آموزه های دینی همه مذاهب مرتبط است. آداب و سنت های اسلامی مخصوص ماه مبارک رمضان به طور رسمی پذیرفته شده است. این مسئله مانند اقامه نماز، روزه داری در ماه رمضان و ذبح گوسفند در عید به امر عادی تبدیل شده است .

کد خبر 1161173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha