اخلاق رسانه اي شاخه اي جديد ولي مهم از اخلاق حرفه اي است

بسیج رسانه شهرستان نظرآباد پیرامون حواشی پیش آمده در برگزاری مراسم نوروزگاه سال جاری واقع در تپه ازبکی آورده است: اخلاق رسانه اي شاخه اي جديد ولي مهم از اخلاق حرفه اي است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از البرز، پیرامون حواشی پیش آمده در برگزاری مراسم نوروزگاه سال جاری واقع در تپه ازبکی ( از آثار تاریخی ۹۰۰۰ ساله شهرستان ) که متاسفانه به رسانه ها کشیده شده و از سوی بعضی دوستان و همکاران متاسفانه اخلاق رسانه ای رعایت نگردید و موجبات آزرده خاطر شدن اصحاب رسانه و مردم و مسئولین فرهنگی و انقلابی را بوجود آورد به شرح زیر صادر کرد.


در جهان رسانه ای شده امروز که به معنای واقعی، زیست در جامعه شبکه ای را تجربه می کنیم، آنچه قربانی نخست این مختصات است، «اخلاق» به عنوان گوهر گمشده جهان در بسیاری از ساحت هاست. اخلاق به عنوان یکی از مهمترین اصول انسانی و الهی، اگر در حوزه رسانه نادیده انگاشته شود تبعات فراگیر و غیرقابل جبران به همراه خواهد داشت.

 

در دايره المعارف بين المللي ارتباطات، اخلاق رسانه اي زير مجموعه اي از اخلاق عملي يا حرفه اي دانسته شده كه از تركيب توصيف و تئوري تشكيل شده است. در اين دايره المعارف آمده است: اخلاق رسانه اي شاخه اي جديد ولي مهم از اخلاق حرفه اي است…. در قضاوت هاي معنوي سطوح تصميم گيرنده در رسانه ها، اخلاق رسانه اي از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

 

البته حفظ اهميت اصول و تئوري اخلاقي رسانه اي به طور منطقي دو روي يك سكه اند.با نگاهی تاریخی و پژوهشی به قرن ها پیش و زمانی که نه رسانه معنای امروزش را داشت و نه نظریه پردازانی وجود داشتند، اخلاق رسانه در قرآن کریم، سخنان پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع)به چشم می خورند.


امام علی (ع) در نهج البلاغه به موارد متعددی که ما این روزها به عنوان اخلاق رسانه ای خلأ آن را حس می کنیم، اشاره کرده اند. در حوزه های رفتارهای اخلاقی صاحبان رسانه، مخاطبان و زمامداران و…..  اینکه حریم خصوصی افراد دارای اهمیت است و هرگونه ورود رسانه ای به آن تحت هر عنوانی یعنی نقض آن و…. نکاتی است که در فرمایشات مولا علی (ع) در نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفته و چه حیف که ما به عنوان مدعیان شیعه علی ابن ابیطالب بودن، اصول مورد تاکید در کلام ایشان را برای مقاصد و مصالح اقتصادی، سیاسی و…..نادیده می گیریم.

 

بایدها و نبایدهایی که این روزها در بحبوحه فضای بی انتهای مجازی و …. به کلی نادیده گرفته می شوند.به عنوان مثال رعایت اصول دینی، اخلاقی و مذهبی، نظم عمومی، سلامت و آرامش روانی جامعه، احترام به حیثیت و حریم خصوصی افراد، خودداری از ترویج شایعات و خبرهای غیرموثق، تهمت، عدم ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و ….همگی علاوه بر بایدهای اخلاقی، بایدهای قانونی نیز هستند. در این راستا مولفه هایی همچون مسئوليت‌پذيري، شجاعت، صراحت و شرافت، حق‌گرايي، صداقت و شفافیت، رعايت حرمت،‌ امانت‌داري در انتشار محتوا، ترويج اخلاق و…..را نیز نباید از نظر دور داشت.

 

اما در پاره ای موارد ممکن است بایدقانونی وجود نداشته باشد اما رسانه با بایدهای اخلاقی مواجه باشد و اینجاست که معنای اخلاق رسانه ای، به طور واقعی نمایانگر می شود.امام علی (ع) در جملاتی به خصوصیات کلام مناسب و همین طور مسوولیت پذیری در قبال آن اشاره کرده اند. ایشان فرمودند: «نيکوترين کلام، کلامي است كه استوار، محکم و پاكيزه باشد.» یا «تا زماني كه گفتاري را بر زبان نرانده‌اي، آن كلام و گفتار در اختيار توست، ولي زماني كه آن را اظهار داشتي از آن پس ضامن عواقب و پيامدهاي آن خواهي بود.» یا «بهترين گفتار کلامي است که عمل و رفتار فرد ثابتش کند.» این نگاه نشانگر اهمیت کلام و مواجه مسوولانه در قبال آن است. و بسیار احادیث و روایت در این مورد که قطعا اصحاب رسانه در مورد آن می توانند مطالعه داشته باشند .                                                                             

 

و لذا با توجه به موارد ذکر شده لازم است طرفین منازعه پیش آمده ضمن حفظ حرمت پیشکسوتان و دلسوزان و پژوهشگران تاریخ مخصوصا آثار تاریخی شهرستان ما ، اقدام به ایجاد فضای دوستی ، محبت و مهرورزی در این ایام نوروز که در واقع باید کدورات و ناراحتی های پیش آمده را کنار گذاشت و با کمک به همدیگر در برگزاری هر چه بهتر این مراسم البته با مراقبت و ملاحظات حفظ آثار و ابنیه تاریخی صورت گرفته و استفاده از اساتید صاحب فن و پیشکسوت ، کوشید . همچنین قطعا ضعف مدیریت نیز باعث پیش آمدن چنین موضوعاتی گشته است که باید از مدیران دلسوز و انقلابی در راس چنین اداراتی استفاده شود تا سوء مدیریت باعث بوجود آمدن مشکلات و معضلات نشود .

کد خبر 1161177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha